-
Innehålls Antal
62 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Michel-Graf
-
Placering
Löjtnant
-
Högfarts kurser har Sjölotsen och inte alls dyrt! Ska själv gå en snart. Gick Kustskeppan och VHF som jag snart skriver prov på. www.sjölotsen.se MVH - Michel
-
Hej Andreas! Hur gammal är båten??? Om du absolut vill ha 230V i båten så måste du byta all 110V utrustning och även manöverpanelen samt kontakter. Vill du t.ex. behålla AC sätter du in en mindre 110V 1.0 kva trafo ell. större beroende på vad AC drar. Du kan även köra AC och kylen direkt från elverket ( 230V ) men då bör du sätta in en separat manöver för 110 volt med automatsäkringar för AC och kylen. Möjligt att du kan använda bef. manöver säkringar. Dum fråga!!! Är du säker på att kylen går på 110 volt??? Kablarna är över dimensionerade för 230 volt så dem är inga problem med. Lycka till… // Michel
-
Hej Per! Finns portabla transformatorer 230 - 110 volt på Blocket.se som inte kräver en NASA-ingenjörs utb. Jätte lätt att installera själv. Är det en US trailer ( 80 km ) som inte är svensk reggad måste man svetsa fast fjädringen (axel och ram ) så att den blir stum ( blir en 30 km trailer ) om jag inte minns fel. Ja! Du måste ha VHF certifikat från PTS ( Post och telestyrelsen ) 4 - 5 timmars utbildning prov. Frågan är om du tjänar tillbaka pengar om du vill byta till en diesel ( ny förstås ). Nej! NFB räcker och dessvärre inget alls. Över 4 meter bred och över 12 meter långt krävs kustskepparen. MVH Michel
-
Hej Anders! Jag rekommendera att du byter alla kontakter för de är godkända för 110 volt, även inkommande kontakt i skrov. Är övertygad om att 110 volt kontakter fungerar de med men för ordningen skull byt. Köp ECC 16A förlängningskabel 2,5 kva, ny ECC 16A in-fällbar kontakt i skrovet, finns på BåtAccenten till bra pris. Manöverpanelen kan du byta allt som du ska köra 230 volt till. Jag förslår att du skaffar dig en 1.0 KVA trafo ell. större till AC om du vill behålla den. Skönt med kyla och värme. Kablarna är över dimensionerade för 230 volt inga problem. Lycka till… // Michel
-
Tjena Jocke! Man får nog ställa båtens ålder och utrustning i relation till vad en en trafo kostar, vad det kostar det att byta ut allt. Jag vet inte vart du ligger med din båt men tar du dig in i någon gästhamn här i Stockholm och kör igång dit elverk på kvällen. så lovar jag dig att arga farbror kommer och bankar på. Lite dåligt påläst, fast jag håller på med kustskepparen. Vad är det som gäller i gästhamnar med bensin Eller diesel drivna elverk!!! Själv köpte jag en 110 volt Honda 2.0kva som jag ställer på berget, ganska bökigt men det fungerar. MVH Michel
-
Inlägg från Christer: Ang. Ground Wire Fail: Jag ringde till Promariner och fick till svar att lägga i/sjösätta båten i vattnet så skulle det ordna sig? Jag provade även att jorda nollan med båtens jord och fick då bort varningen. Jag återkommer om det inte skulle fungera i vattnet. Mvh Christian Tjena Christian! Bra där! Va kul att du hitta på orsaken. Som jag skrev i tidigare mail till Er så måste båten nog ner i plurret för att detta ska fungera fullt ut. Återkom när du har sjösatt för slutresultat. Det optimala vore om man kunde koppla till en ledare ( jord ) samt en jordfels-brytare, då får båten ett eget 3-ledarsystem. Dvs. om jag jämför med ett hushåll så hade vi tidigare 4-ledarsystem i Sverige och då var nolla och jord samma ledning, men detta system kan ge upphov till massor av problem med att strömmen går via vattenrör och andra metaller mm. Idag har vi istället ett 5-ledarsystem där nolla och jord är separerade från el-centralen. Med skiljd nolla och jord, så kan det uppstå livsfara om man inte kopplar ihop dem vid 4-ledarsystem. Vid 5-ledarsystem så löser jordfelsbrytaren ut omedelbart och det kan inte uppstå någon fara. Problemet är att man vill inte ha ut jorden till båten då det ev. kan uppstå galvaniska strömmar, om inte båtens inbyggda jordskydd ( galv. isolator ) fungerar rätt. Det vi nu har med är 2-ledarsystem, 1 x 110 volt och precis som med 3-fas hemma lägger vi till en ledare till jord ( 3-ledarsystem ) i båten som redan finns dragen där till bla. utrustning och kontakter mm. sedan båten tillverkades. Man installerar en jordfelsbrytare före manöverpanelen och då har vi ett 110 volt system med jordfelsbrytare i båten. Jordfelsbrytare känner av om strömmen till en apparat inte är lika stor som strömmen från apparaten och bryter strömmen direkt vid ev. fel. Jag ska kika lite på det här, många nyare båtar har inbyggd jordfelsbrytare i från fabrik. Ska jaga rätt på ett el-schema så får jag se hur det är kopplat. Vi återkommer om detta framöver. // Michel
-
Hej! Det finns flera att välja på. En firma som jag direkt rekomendera är www.Boats.de ( fredrik på Boats International ). De har hållt på länge och kan detta väl. Sedan har du CG som jag har hört bra om och även Capitan här på MG. Borlänge har du tre olika firmor som jag tycker är seriösa. Det finns många små som håller på med. Du får ringa och känna på pulsen, och så väljer du den som känns bäst. MVH Michel
-
Bäste Lars Lundell ( Lasse-L )! Innan du laddar på mera så tar jag steget ut här och nu och ber om ursäkt för ev. felaktiga påstående. I stundens hetta slank det ut ett och annat. Dina inlägg i MG förutom här på min tråd är faktiskt helt okej. Hoppas att vi kan stannar här och nu! MVH Michel
-
Tack Jerker! Det värmde gött, är så förbannad trött på PRO-gänget som har så mycket tid över till massa skitsnack. Möjligtvis att Lasse-L kan bidra med nått men de andra två tomtarna ovan nämnd ska vi inte gå in på. Håller varandra i handen i varje tråd P&W. Jag har fått massor av bra feedback lite synd att det inte kommer upp här förstås. Imorgon åker jag ut och hjälper en kille på plats utan en krona i fickan. Med vänlig hälsning Michel
-
Men Ge upp nu! Vet inte om du har läsglasögonen på men jag har ju svarat flera gånger om. Ska du tjata ihjäl mig nu. Jag ställde en fråga, det inte jag som är intresserad av vad du skriver i andra forum. Dessvärre så skriver du i min tråd och det börja bli tjatigt nu. Om du inte är intresserad av US båtars problem klicka vidare. Jag är i alla fall inte intresserad av vad du skriver till mig eller så kanske jag ska jaga runt dig i alla dina inlägg och kommentera det du skriver, hälften är smörja och det är min personliga åsikt. Men visst jag kan lägga mer min tråd här så kan du och de andra PRO medl. svara på frågor som handlar om detta. Är det okej om jag lägger ut Era mail och tfn? Mitt budskap är ganska klart, klicka vidare och stanna inte här är du snäll, du tillför inget vettigt.
-
Nej inte alls! Jag har ett jobb att sköta, och detta gör jag på min fritid som inte är nu. Inte så mycket att tillägga för tillfället blir bara en massa pajkastning och dravell så jag säger till PRO, fortsätt med fågelskådning eller öppna egen tråd om detta. Åter igen håll Er till ämnet tack!
-
Bäste Lars Lundell! Dito! Om du behaga och scrolla tillbaka ett år, så kan du se att jag lägger nu mera upp problem som uppstår kring US importbåtar med 110 volt och lägger in inlägg från personer som jag tycker har något att tillföra här. Snart 2500 besökare till MG och denna tråd, och fler blir det. Jag hoppas att vi är klara med detta nu. MVH Michel Senast ändrad av Michel-Graf | 03 maj 2010 | 07:33
-
Westfjord26 Syjuntan är i farten igen!!! MG´ s ideella kritiker. Har Ni punka på rullatorn eller livet så tråkig. Hot!!! Blev du orolig??? Det ända jag ville var att du skulle sluta och skriva en massa skit i MG men du var för feg för att höra det. Har inte bett dig skriva här, vad är problemet? Håll Er till ämnet tack. Lasse H Du har väl en del att tillföra här om transformatorer. Jag såg i ett inlägg att du prata om din engelska trafo!!! Battxxxxx.se där säljer de trafo, är din egen rörelse??? // Michel
-
Flipper_510_HT Varannan inlägg som du skriver i MG är pajkastning. Dock undanber jag mig Era dumma kommentarer, det finns dem som faktisk uppskattar denna tråd. Kom med nåt vettig som tillför detta ämne istället... Ha en trevlig dag! Michel
-
Hej! Precis som det står i Huvudinlägg - Fråga: Landström 230 - 110 volt, US import Läs inläggen!!! // Michel