Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

dodo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dodo

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Om det är båten på bilden du har problem med så tycker jag du ska snacka med Hempel. Det är deras lack 123 som är pålagd från börja utspädd i omgångar enligt instruktionen //Lasse
  2. dodo

    Bordsstativ

    Är det någon som kan tipsa om var man kan få tag på ett kraftigt underrede till bord som går att sänka ner till ca. 300mm. Det finns i de flesta nyare båtar (till och med elmanövrerade) men jag har inte lyckats hitta det som tillbehör.
  3. Gå in på denna länken eller googla på propellercalculator så hittar du många sidor som kan hjälpa dig att hitta en propeller som är värd att testa. http://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm
  4. Jag har nu testat alla spridare och konstaterat att alla är OK. Bytte för säkerhets skull 2 nålhus för att vara på säkra sidan. Jag har även testat kopressionen och det är en cylinder som har lägre kompression än de andra. Jag har även lossat bränslerören på en spridare i sänder och kunde då konstatera att det är den cylindern med låg komp. som inte tänder när motorn är kall. Vad kan orsaken vara att en cylinder får dålig komp över vintern? Hur / var letar jag vidare?
  5. Har testat att lossa bränsleledningen på en spridare i taget utan att direkt kunna säga var felet ligger. Eftersom röken försvinner efter en tid så är det svårt men jag ska fortätta att testa med kall motor. Skulle felet kunna försvinna om det är en spridare som t.ex har hängt sig? Senast ändrad av dodo | 31 maj 2008 | 14:28
  6. Det är sötvattenkylning men det går inte åt något vatten. Tickande ljudet har nog inte med kylvattnet att göra eller är jag fel ute?
  7. dodo

    Rykande diesel

    Jag har en Mercruiser 4,2 diesel med mek insprutning som ryker väldigt mycket ljus rök vid start. Röken minskar succesivt med att motorn blir varm men slutar inte helt att ryka. Det hörs även ett tickande ljud från motorn. Den andra motorn (dubbelmontage) ryker till något vid start men slutar genast ryka vilket jag tycker är normalt så jag kan i alla fall utesluta bränslet Båda motorerna funkade bra hela förra säsongen men den ena ryker väldigt mycket från första start efter sjösättning i år. Någon vänlig själ som kan ge en vink om var jag ska börja leta. Senast ändrad av dodo | 30 maj 2008 | 17:06
  8. Jag har bytt min Mercruiser 4,2 L diesel från 1993 till en nyare från 2003. Motorerna verkar identiska men det skiljer tydligen några detaljer. Eftersom jag inte bytt kabelhärva och instrument så saknar jag signal till oljetemp från den nya motorn. Hittar ingen givare men instrumentet finns ju kvar från den gamla. Likaså går oljetrycksmätaren åt fel håll. Slår upp på max 10 psi när jag slår på tändningen och sjunker till 6-7 psi när motorn startar. Det är troligen inget fel på oljetrycket men mätaren går fel. Någon som kan hjälpa mig med tips på åtgärder. //DoDo
×
×
  • Skapa nytt...