Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

FooZilla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om FooZilla

  • Placering
    Fänrik
  1. Så gott som alla styrpulpetbåtar har plasttank och batteri i samma utrymme. Dvs i bakersta bänken. Vissa har kanske metalltank med det är fortfarande samma utrymme och det är så vitt jag kan förstå inte något konstigt med det. Det är lagligt, helt klart. För annars skulle desa båtar inte få säljas. Har själv en ett år gammal Buster med den lösningen. Inget konstigt meddetta alltså. Gör somdu tänkt eller byt till längre kablar.
  2. FooZilla

    Pivotion

    Har kollat lite på dessa, www.pivotion.se, verkar lovande för mig som har en styrpulpet med grabbräcke. Någon som har några erfarenheter om Pivotion produkterna?
  3. Jag har en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133521 Den står med mitt båtbatteri i garaget över vintern och det funkar fin fint. Den laddar upp batteriet efter ett fördefinierat program och underhållsladdar sedan vartefter.
  4. Kan vara bra att känna till att Askeladden har gått i konkurs. http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RSS&ArticleId=2008%5C11%5C14%5C311516 Om det spelar någon roll vid köp av beggad båt får du nog själv avväga om det spelar någon roll eller ej.
  5. Det är inte vid -20 som fukten är ett problem å andra sidan. Vintertid är en normal luftfuktighet på runt 25-35% om det är minusgrader. Då är det inte risk för mögel direkt. Det är när det kryper upp i grader som det börjar brännas. Exakt när mögelangrepp börjar bildas beror på många olika faktorer. T.ex fritidshus vill man normalt inte ha runt 0C - 10C i och med en pendlande temp är då det blir som värst. Det här är vad jag har läst mig till men det är möjligt att det är fel. Men helt ätt är att ha en tork som klarar ett par minus att föredra. Sedan beror det på var i landet du bor. I södra Sverige är problemet större än i Luleå, eller hur? Rätta mig om jag har fel. /Foo
  6. Om du köper en båt hos en handlare och dom ber om handpenning överhuvudtaget skulle jag inte handla i den butiken. Handlaren tar ingen risk överhuvudtaget. Skulle det visa sig att han har flera spekulanter och vill vara schysst mot dig så låter han dig kolla upp båten inom rimlig tid. Skulle du sedan backa ur så kan han enkelt kontakta den andra intressenten. Alltså INGEN handpenning till seriösa handlare.
  7. En tilläggsfråga. För en öppen styrpulpetare kan det väl inte var anågot problem. Där stänger du ju inte in på samma sätt eftersom det inte finns någon ruff. Kan tänka mig att krympplast kanske rent av är det bästa för styrpulpetare. Vad tror ni?
  8. Självklart ska grundproblemet åtgärdas först. Jag anser ju att det här är en garantiåtgärd. Jag har kontaktat BåtSam i Kvicksund där jag köpte båten i våras. Avvaktar nu svar på förslag till lösning från dom. Men för att säkra upp lite så var mitt syfte med frågan att se om det fanns några alternativ som gör att man inte missar båtdagar för ett urdraget batteri.
  9. En st Batterybrain får det bli. Det verkar väldig väldigt smart och tillräcklight enkelt. Måste också säga att det här forumet är helt fantastiskt bra med alla som delar med sig av råd och tips. Speciellt värdefullt är det för oss nykomlingar som ibland kan behöva all hjälp vi kan få som jag själv t.ex. Mycket uppskattat! Tack! Mvh /Foo
  10. Det blev lite snopet idag när jag skulle ut och fiska i min 3 månader gamla Buster M. Kommer till bryggan och hör att länspumpen surrar. Först trodde jag att den gick igång när jag hoppade in i båten. Jag kollade vippbrytaren till pumpen och den var avslagen. Det är den återfjädrande typ. Man måste alltså hålla in den om man manuellt vill köra länspumpen. Jag tryckte till en gång och pumpen stannade. När jag vred om nyckeln så drog motorn runt ett par gånger för att sedan bara klicka. Länspumpen hade alltså dragit ur batteriet. Det är naturligtvis en garantigrej. Men... Min fråga är. Kan man på nåt sätt koppla förbi så att inte länspumpen går igång av sig självt på nåtgot fiffigt sätt? Eller är det totalt osmart att göra så? Har ni några tankar och/eller erfarenheter i ämnet? Jag fattar ju att det är bra att ha en automatisk länspump men jag vill inte ha ett urdraget batteri för det. Kanske man ska koppla ett litet mc batteri till länspumpen och inte ha den sitta på startbatteriet? Tack på förhand /Foo Senast ändrad av FooZilla | 09 augusti 2008 | 20:48 Senast ändrad av FooZilla | 09 augusti 2008 | 20:49
  11. Om man tänker vidare och tycker att det är värt kan man ju nästan köpa en beg symaskin som klarar skinn och sen kränga av den på blocket tillbaka, så att säga. Men fungerar det med en vanlig bond Hugin så ju det kanonbra. Du tjänar fortfarande på affären mot att lägga ut jobbet. Speciellt om du har lite fler dynor.
  12. Bumpar till tråden lite. Något nytt på fronten? Du har ju engagerat hela båtsverige så då får du ro storyn i hamn också (Hoppas ni observerade och uppskattade min billiga ordvits). Mvh /Foo
  13. OM du enligt boken ska göra en första service efter 20h t.ex så är det läge att göra det. Skulle man skippa och det senare blir fel på motorn så kommer tillverkaren säga att man inte har följt serviceintervallen och du får inte ut på garantin. Så vill du snåla in på första servicen om du tycker det så är det väl att chansa lite. Jag tycker iaf det låter typiskt dumsnålt.
  14. http://www.faster.fi/ Duger den åt Polisen och tullen i Finland så duger den till både dig och mig också skulle jag tippa. Är det nåt finnarna kan så är det att bygga aluminiumbåtar.
  15. sålänge pilen pekar åt rätt håll spelar det ingen roll bara du får tryck. Det är ju trycket du är ute efter.
×
×
  • Skapa nytt...