Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025

mcbnb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mcbnb

  • Placering
    Landkrabba
  1. Problemet löst. Det var hål på avgaslimpan i kombination med igenrostad avgaskrök. Bytte till nytt (finns faktiskt nya originallimpor till denna snart 40-åriga motor). Kylningen funkar perfekt nu. Det rykte lite ett tag vid första körningen efter reparationen men det var limmet som använts för tätnig som gav lite rök ett tag.
  2. Hej, Jag har en 50 år gammal mahognybåt med en B20 motor. Har inte haft den så länge och har därför ingen bra referenspunkt till vad som är normalt. Har tidigare haft problem med sjövattenkylningen, men får i alla fall nu ut kylvatten ur avgasröret. Tycker dock att det ryker mycket efter en ganska kort tids körning (5-10 minuter). Det är avgasmoln som kan vara en halvmeter i diameter. Är detta normalt? Motortemeparturen stiger relativt snabbt och jag har inte velat trycka upp den nära rött när jag har familjen med i båten. Kanske måste jag ta en testkörning utan familj för att se om den klingar av vid någon normal arbetstemeratur. Finns det någon som har en känsla för hur snabbt temeraturen skall stiga med OK sjövattenkylning? Hur nära rött brukar ni ligga som arbetstemperatur vid körning? Inga av dessa problem inträffar på tomgång, inte ens när jag låter den varva rätt högt under lång tid. Pratade med en motorfirma och fick lite tips om hur man med en piprensare kund rensa vissa kanaler på en B20. Kan detta vara problemet när jag ändå får ut kylvatten?
  3. Hej, Jag har en B20 i en gammal mahognybåt med ståltank utan någon större lucka för rengöring. I somras fick jag då och då plötsliga stopp i bensintillförseln från huvudtanken (inte från reservtanken). Gissar att det är något skräp i själva tanken som då och då täpper till mot röret för bensintillförsel (finns ngn annan teori?). Är det troligare att skräpet finns i bensinledningen i stället? Om det är i själva tanken tänkte jag pumpa ut kvarvarande bensin ur tanken i hopp om att suga ut skräpet. Om skräpet sitter i bensinledningen kanske man skulle blåsa luft genom ledningen (öppna före kranen som skiftar mellan huvudtank och reserv) och blåsa skräpet in i tanken i hopp om att det sjunker till botten på tanken och inte besvärar mig mer. Kanske det bästa är att först blåsa i bensinledningen och därefter pumpa ut tanken med en hävert? Har läst att man kan rengöra tank med rödsprit, men hjälper det om man inte kan komma åt genom någon större öppning och torka ur? Tacksam för tips och råd.
  4. Hej, Jag har en rostfri tank där det finns jordanslutning mellan tank och tanklock, men inte mellan tank och motor. Jag hittar ingen naturligt ställe att fästa en jordkabel i tanken som jag sedan drar till motorn (B20). Har någon ngt bra tips hur man fästa jordkabel i tanken? Kan man löda fast den? mvh Björn
×
×
  • Skapa nytt...