-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm iatoaon
-
Placering
Kadett
-
Har en Yamaha V4 (115 HK från 1994) motor som fungerar mycket bra men igår när jag tiltade ner ner såg jag efter några minuter att där droppat ut olja i vattnet. Oljan kom i små droppar som rann längs motorn ner till vattnet. De kommer ut precis under avgasrören. Där är en skarv. Plockade av huven och såg då att det runnit olja längs oljetanken som sitter på motorn. Var olja nere under själva motorblocket, torkade bort överallt där jag kom åt. Tyvärr kommer jag ju inte under själv motorn eftersom där är för trångt. Motorn har autolube och min teori är att av någon anledning har det blivit för mycket olja i motortanken och när vi sedan tiltat upp motorn efter färd så har det runnit ut och sedan vidare ner under motorn och helt enkelt ut där det hittade en väg ut. Tiltar jag upp motorn slutar det droppa ut. Oljan som kommer ut är helt ren vilket borde styrka min teori om att den kommer direkt från oljetanken? Vad jag vet har olja ingen lösande effekt? Bensin fungerar ju bra som lösningsmedel men i och med att det är olja borde det inte vara någon fara för eventuella packningar och lager oljan stöter på under sin väg ut? Körde en runda på 40 min igår och motorn betedde sig helt normalt. Läckte inte under färd men så fort vi låg stilla (när vi skulle förtöja henne igen) så sipprade det på nytt ut några droppar. Tiltade upp motorn och det slutade direkt. Kollade tanken igår och lyckades inte få den läcka igen men frågan är vad man gör med den olja som redan letat sig ut? Känns inte alls roligt att låta den rinna ut i vattnet. Någon som varit med om samma sak? Kan det vara autolube funktionen som inte lirar som den ska?
-
Har en Yamaha V4 (115 HK från 1994) motor som fungerar mycket bra men igår när jag tiltade ner ner såg jag efter några minuter att där droppat ut olja i vattnet. Oljan kom i små droppar som rann längs motorn ner till vattnet. De kommer ut precis under avgasrören. Där är en skarv. Plockade av huven och såg då att det runnit olja längs oljetanken som sitter på motorn. Var olja nere under själva motorblocket, torkade bort överallt där jag kom åt. Tyvärr kommer jag ju inte under själv motorn eftersom där är för trångt. Motorn har autolube och min teori är att av någon anledning har det blivit för mycket olja i motortanken och när vi sedan tiltat upp motorn efter färd så har det runnit ut och sedan vidare ner under motorn och helt enkelt ut där det hittade en väg ut. Tiltar jag upp motorn slutar det droppa ut. Oljan som kommer ut är helt ren vilket borde styrka min teori om att den kommer direkt från oljetanken? Vad jag vet har olja ingen lösande effekt? Bensin fungerar ju bra som lösningsmedel men i och med att det är olja borde det inte vara någon fara för eventuella packningar och lager oljan stöter på under sin väg ut? Körde en runda på 40 min igår och motorn betedde sig helt normalt. Läckte inte under färd men så fort vi låg stilla (när vi skulle förtöja henne igen) så sipprade det på nytt ut några droppar. Tiltade upp motorn och det slutade direkt. Kollade tanken igår och lyckades inte få den läcka igen men frågan är vad man gör med den olja som redan letat sig ut? Känns inte alls roligt att låta den rinna ut i vattnet. Någon som varit med om samma sak? Kan det vara autolube funktionen som inte lirar som den ska?
-
Hade vi haft trailer till båten så kunde man gjort det. Kemisk metall är inköpt nu, testar med det.
-
Tjena, Kemisk metall = metallspackel? Tack för alla tips!
-
OK, men eftersom vi tänkt sjösätta nästa söndag och därför förmodligen inte hinner lämna in den för svetsning måste spackling iaf vara bättre än att låta det va som det är?
-
Det är en Yamaha 115b från 94. Det är så djupt att där är en spricka som går igenom godset Vad spacklar man med (plastic padding?)? Varför skulle det vara sämre att spackla än svetsa? Vad är det värsta som kan hända om det inte åtgärdas.
-
Hej, Förmodar att detta orsakats av korrision? Vi har i år monterat nya offeranoder, både bygeln och trimfenan. Det har sett ut såhär på drevet sedan vi köpte båten för 2 år sedan (3 säsonger i vattnet) och inte lett till några problem men förmodar att det bör åtgärdas. Frågan är hur?
-
Hej, Förmodar att detta orsakats av korrision? Vi har i år monterat nya offeranoder, både bygeln och trimfenan. Det har sett ut såhär på drevet sedan vi köpte båten för 2 år sedan (3 säsonger i vattnet) och inte lett till några problem men förmodar att det bör åtgärdas. Frågan är hur?
-
Är det så att ALLA båtar har en dyvika? Vi har en Finnsport 650 AC men jag kan inte hitta någon. Frågar man inget får man inget veta
-
Enligt produktinformationen är det precis tvärtom? Fillern är för mindre skador (repor osv) och spacklet för större skador (alternativt djupare). Fillern härdar på 10 minuter och är enkomponents. Spackelt är två komponents och härdar på 6 timmar men kräver då 15-20 grader.
-
OK då kör jag på de anoderna som redan är beställda Vi ligger i saltvatten (Öresund) och där är koppar i bottenfärgen vilket jag även förstått ställer högre krav på bra anoder?
-
Hej, Hur avgör man om man behöver använda Gelcoat spackel eller Gelcoat filler? Har köpt Gelcoat spackel men via en annan tråd insåg jag att det finns en filler också som verkar betydligt smidigare att använda. Hålen vi ska reparera är max 1-2 mm djupa och max 1 cm i diameter. Funkar det med fillern då? Främsta anledningen att jag frågar är att arbetstempen för spacklet oroar mig. Vi ska ha båten i sjön 19 april och innan dess är det inte troligt att dygnstempen är 15 grader vilket enligt intruktionerna krävs. Tacksam för svar! MVH Daniel
-
Ska jag tolka det som att det är värt de extra hundralapparna och undvika Biltemas anoder?
-
Hej, Är på jakt efter offeranoder till vår Yamaha 115B (V4, 93 års modell). Både den avlånge och den som även fungerar som trimfena. Har hittat från Watski men jämför man med Biltemas priser på anorder generellt var det inte särskillt fördelaktigt. Har kollat på biltema men blir inte klok på vilken som skulle kunna passa vår motor. Någon som vet? Tack på förhand!