-
Innehålls Antal
26 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ruffhaggan
-
Placering
Fänrik
-
Hittade på Gete i Stockholm, men nu tog min renoverare semester i 3 veckor, så det blir väl att vänta ett tag till. Får väl pilla med lite annat så länge - har att göra har man ju:)
-
Vi har varit nöjda med båten hittills, men tyckt att den varit i slöaste laget. Man undrar ju lite hur stor skillnad det kan vara i värde på den med en md21/md19, om man vill sälja den. Vi har ju också lämnat in motorn på renovering. Visste man att det var md19, kanske man hade kollat runt på nån annan begagnad och slängt pengar på istället, när man ändå gjort sig besvär att plocka ur den.
-
Att motorn skar, beskyller jag honom inte för. Vi skulle givetvis bytt ut slangarna, som visade sig vara för vattenkylarslang och som sagt, det är en gammal motor. Men man trodde ju att det skulle bli en nyrenoverad md21, förvisso gammal motor, men rätt OK. Jag kan ju inte bevisa att han inte visste om att det var en md19, det verkar ju konstigt att han skulle annonsera att det var en md21 i så fall. Kan man lätt se skillnad på dom, eller måste man kolla motornumret? Får väl höra av oss till säljaren, det kanske ligger lite i hans intresse att kolla lite med den han i sin tur köpte den av?? Fast å andra sidan - han är ju av med båten och behöver ju inte bry sig ett skit.
-
Tack för svaret, men det visade sig att det var en md19 och de hade tyvärr inga på lager heller. Har kollat ett par till, men inte fått napp ännu och nu är det ju helg, så det blir väl att vänta till måndag.
-
Vi köpte en båt för ett par år sedan. Ägaren berättade att motorn var utbytt till en md21 (stod även i annonsen). Förra sommaren skar motorn pga, en oljeslang som sprack. Vid renovering visade det sig att det är en md19. Hmm... Man känner ju sig lurad OCH dum. Vi var och är ju riktiga landkrabbor i sammanhanget båtköp. Vad har man för rätt egentligen? Eller är det helt och hållet upp till köparen att kolla att motorn är den rätta? Nån som varit med om samma sak?? Vad gjorde ni i så fall??
-
Håller på att renovera en md21, men har svårt för att få tag på kolvringar. Drevia i Lysekil kunde fixa fram, men leverans först i juli. Någon som har fler förslag på vart man kan få tag på såna?
-
Ja, det verkar väldigt vettigt, tack för det Ringhede. //Veronica
-
Börjar vi försvara med vapen blir ju tjuvarna oxå mer rädda när dom gör sina brott. De tar det säkra före det osäkra och skjuter dej och din familj och sen tar det dom vill ha. Se bara hur det går till i USA. Vill vi verkligen det? Och jo, visst blir man förbannad så in i helvete på idioter som inte fattar att man har slitit för att kunna köpa sina grejer. Men tänk efter - blir vapen vardagsmat, så kanske man skulle kunna ta till vapen och skjuta ihjäl en vän för en struntsak. Hur mår man då? Nej, sånt blir inte bra. Man måste försöka överlista de små liven, det tror jag på. Senast ändrad av ruffhaggan | 19 augusti 2008 | 22:15
-
Motorn sitter ju i akterruffen, som vi använder som förråd, så därför känner vi inte av värmen. Fast den dagen som vi gör iordning ruffen för att bo i kan det ju faktiskt vara bra med en fläkt. Men det där med fläktar på andra ställen skulle vara bra att ha. Funderat på nån slags solcellsfläkt till förruffen. Har förresten en sjuåring som är ett baddjur så man får mycket svalka av att vara med i plurret...men det är ju en annan historia. Tackar så mycket för alla svar //Veronica Senast ändrad av ruffhaggan | 19 augusti 2008 | 21:39
-
Hmm..bra att veta varför man ska ha fläkten, men det ska väl mycket till att dieselångor antänder. Kör själv dieseltruck på jobbet och där finns det inte nån speciell fläkt just för detta. Men som sagt Bra att veta. Vi har värmeväxlare och kör i sötvatten och han vi köpte båten sa att tempen ska ligga vid 80 grader. Kanske vi inte behöver oroas över just motorfläkt ialla fall. För övrigt, efter en tur på 2-3 timmar under helgen började motorn låta annorlunda, gubben kolla oljetrycket, det hade gått ner från 9 till 3 och stängde av direkt. Kollade motorn och den hade kastat ur oljan. Skiiit värre, men nästan i hemmahamn och blev bogserad ganska så direkt. Det visade sig att en slang från oljekylaren (som är nåt slags hemmabygge) spruckit. Visade upp den för truckverkstaden för att ev. snika en ny. Det var en vattenslang, ska nu sätta dit slang som är gjord för olja istället och hoppas på att motorn överlevde de sekunderna det tog innan man hann stänga av. Och tur är väl att det är i slutet av säsongen om det visar sig att man får byta motor. Ja, ja, tråkigt är det, men värre saker kan hända på sjön eller?? Den motorrumsfläkten som sitter i är antagligen från den motor som satt i från början, typ en bensinslukare. Senast ändrad av ruffhaggan | 19 augusti 2008 | 19:54
-
Va många roliga namn det finns!! Själv tänkte vi döpa vår båt till Rheno Vera. //Veronica
-
Hej! Vi har en md 21, (peugotmotor). Vi pressar aldrig motorn utan tuffar lugnt i 6-7 knop och temperaturmätaren visar ca 80 grader. Har nu läst att det är väldigt viktigt att ha ordentlig ventilation, så jag bara undrar, verkar det som att det är tillräckligt eller ska man skaffa sig en bra motorrumsfläkt? Det sitter en gammal fläkt i men den skriker något så förfärligt och eftersom den verkar ligga på en lagom temp så har gubben trott att det är Ok - vad tycker ni som har mer erfarenhet? /veronica
-
Som ni kanske redan förstått är jag ju en landkrabba i båtsammanhang, därför gick jag en kurs och har tagit förarbevis. Tack och lov, måste jag säga, för navigera på okända ställen med papperssjökortet skulle jag aldrig ha kunnat utan den kursen. Plus att teknikprylar kan man inte lita på till 100% (kan ju sluta fungera när som helst). Jag tycker det är bra att kasta ett öga på papperskartan och jämföra lite med datorsjökortet, man vet ju aldrig om gps:en fått slag. Hittills har jag mest varit orolig när man ska lägga till på okända ställen och det är då jag har känt - behöver jag ett ekolod/plotte??r, men vi har ju kört så att en får stå i fören och kolla helt enkelt. Och har man som jag inte råd att köpa en ny båt, så måste man verkligen tänka på vilket som är mest värt pengarna - och nej, jag vill ju heller inte köra på grund, hmmm, ja, det är inte bara.... Men, va gött det är när man äntligen lagt till, det är en solig, stilla dag och man kan sitta på ett berg och bara njuta.........tills de förbannade myggen kommer!! Har hört nåt om: -Det bästa här i livet är gratis!! (så en plotter hör nog inte till en kategorin )
-
Egentligen så kanske jag inte behöver nåt extra utöver laptopen (så länge den fungerar) och det vanliga båtsportkortet, för som det är nu, när vi lägger till på okända ställen, vill man ju ändå ha någon som kollar i fören. Det verkar ju som att man ändå inte törs lita helt på gps, plotter eller ekolodet. Nu får jag lite beslutsångest..... men detta är ju vår första sommar med båt och alla ställen har varit nya för oss och det har ju funkat med en i fören som har kollat när man gått intill och ta i trä det har gått bra än så länge. Än så länge känns det inte som ett måste med ekolod eller plotter, men de flesta säger ju att man åtminstone ska ha ett ekolod....så man undrar ju
-
Tack för alla svaren. Nej, det är ju så att jag har alldeles för lite pengar för allt man skulle vilja och borde göra med båten Men jag är glad för att du orkar lägga ner tid på mina nybörjarfunderingar! Jag hade också de där tankarna som du skrev om att, ekolod som visar framåt är lite onödigt, man ska väl ändå köra väldigt sakta i de där lägena när man ska lägga till där det kan vara grund osv. Så det lutar nog åt ett vanligt ekolod, jag ska ta mej en titt på den länken du skrev. Ha en fortsatt bra sommar....och se upp - jag återkommer säkert med fler knäppa frågor