-
Innehålls Antal
109 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Fogel70
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
1943 -1974 var det räddningsstation på Huvudskär, och troligtvis är det räddningskryssaren Helge Ax:son Johnson (byggår 1944) som syns i bakgrunden på andra bilden, då den var stationerad på Huvudskär. http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/kulturmiljoer-i-kommunerna/visa/0136030059/ http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Foto/?msobjid=6445
-
För att kunna tillämpa högerregeln på sjön så skulle man troligen även behöva införas hastighetsbegränsningar, så att alla båtar ligget på ett led. Det är när det samlas många båtar med olika fart dom det upplevs upplevs som trångt, eftersom alla vill ha en egen fil för att inte behöva sänka farten. Dock blir det förr eller senare för trångt för att alla ska få plats på bredd, speciellt om det är en avsmalnande farled.
-
Det är troligtvis som GW Bush sa. It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities in our air and water that are doing it.
-
Ett annat sätt för en lugnare färd för alla kan vara att dra ner farten på de snabbaste båtarna. Att tvinga andra förare till längre färd eller att behöva korsa farlederna för att hamna på rätt sida kan leda till ännu fler väjningssituationer. Det fungerar liksom inte att applicera regler från land på sjötrafiken, eftersom förutsättningarna är så olika.
-
De kanske bedömmer att avståndet till dig är så stort att inte väjningsregler behöver träda i kraft. Det är trots allt bara vid kollitionskurs och i trånga farleder som högertregeln gäller. Senast ändrad av Fogel70 | 01 augusti 2012 | 09:49
-
Jag tycker din kalkyl har ganska många brister. Dels så tror jag inte medelfarten på en kryssande segelbåt i en trång passage är så hög som du beräknat. Varje gång segelbåten slår så förlorar den fart och det tar en viss sträccka innan den uppnår maxfart igen. Ju trängre passage desto lägre snittfart får segelbåten. Detta varierar dock mycket beroende på besättning och båt. Dels så kryssar inte en segelbåt tvärts över passagen (åtminstone inte på varje slag), för då skulle den inte komma någon vart, så den totala sträckan som passeras är i regel mer än passagens bredd. Ytterligare så måste segelbåten kryssa över passagen två gånger innan den åter kan vara i vägen för dig igen. (Så vida du inte ligger mitt i pasagen). Jag skulle nog uppskatta tiden det tar för en segelbåt att kryssa fram och tillbaka över en 100m passage till minst 1 minut, och det är lågt räknat. Möter du en segelbåt som kryssar genom en trång passage så bör du ha vinden in från aktern eller fören. För om du har vinden in från sidan så kommer en mötande seglbåt också ha det, och då finns det ingen anledning för den att kryssa. Senast ändrad av Fogel70 | 01 augusti 2012 | 02:30
-
Så vitt jag vet så ska flaggan representera ägarens nationallitet.
-
Det kan nog hända spännande saker med ring om man får upp farten och girar för kraftigt med gummibåten. En liten gummibåt har nog rakt motsatta egenskaper mot en bra dragbåt.
-
Ett alternativ är en liten plastsnipa, tex Saga 20, Mellanbleka mfl. Mellanblekan finns både ruffad, eller bara med vindruta, vilket det senare förmodligen är lämpligare om man ska ha den som fiske/badbåt. Inombordarna i dessa brukar dra 1 -1.5 liter bensin i timmen i marchfart (5-6 knop), eller något mindre om de har dieselmotor. Senast ändrad av Fogel70 | 10 juli 2012 | 14:36
-
Dessutom brukar det krävas fler sjökort för att täcka in samma område som ett båtsportkort, så det är inte säkert att sjökorten blir billigare om man vill täcka in samma område.
-
Finns det risk för att skäp hamnar i båten, och att skäpet kan nå fram till givaren så kommer den hänga sig förr eller senare. Dock brukar pumpen inte tåla att gå torrt, så den går oftast sönder innan batteriet tömts.
-
Tycker det ser ut som Ryds Hajen Sport. http://arkiv.ryds.se/Historik/1970/1012_Hajen_Sport/1012_HAJEN_SPORT.pdf
-
Jag tror inte den nya lagen skulle förhindra några drunkingsolyckor av ensamma män som ramlar överbord från sina små båtar. KBV/polis bevakar sällan de områden där dessa olyckor sker. Tror inte heller att en tvingande lag om att bära flytväst skulle förhindra dessa olyckor. KBV/Polis befinner sig i regel vid större farleder där sällan mindre roddbåtar med eller utan motor befinner sig. Men jag har absolut ingen emot att de skulle inkluderas i den nya lagen, men jag tror som sagt att lagen skulle vara rätt verkningslös not den typen av olyckor. Däremot skulle det finns fler båtförare som KBV/Polis skulle kunna bötfälla för onykterhet. Men det är två olika saker. Senast ändrad av Fogel70 | 14 augusti 2010 | 13:49
-
Småbåtarna är inte undantagna från lagen, det är bara att det gäller en annan promillegräns för de. Troligtvis gör de även sig skyldiga till grovt sjöfylleri då ofta har mer än 1.0 promille. Problemet med dessa olyckor är de i regel sker i vikar och små sjöar kvällstid vilket det inte finns resurser för att bevaka. Visst kan jag tycka att det varit bättre med gräns om 0.2 promille för alla båttyper, men det hade knappast gjort att drunkningsolyckor från små roddbåtar minskats. Det jag tror är tanken med den nya lagen är främst att förhindra berusade människor framföra snabba båtar i vältrafikerade farleder och hamnar där det finns risk att andra än båtföraren drabbas om något händer. Senast ändrad av Fogel70 | 14 augusti 2010 | 13:11
-
Två småbåtar kan mötas utan större problem, gissningsvis är kanalen 7-8 m bred. Det är lite värre för segelbåtar då trädgrenar hänger över kananlen kan ställa till det om man inte håller mitten. Senast ändrad av Fogel70 | 24 juli 2010 | 15:51