Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Suckan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    609
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Suckan

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Skulle tippa att handlaren ifråga inte är intresserad av att ta sig an din båt. Vissa av båtmäklarna/handlarna har nuförtiden "positionerat" sig lite tydligare i vad de säljer, för att svara upp mot den rådande marknadstrenden: mindre, nyare och mer lättskötta båtar.
  2. För det första brukar det finnas en nivåvakt på elektriska länspumpar, som gör att pumpen inte slår till förrän nåvåvakten är täckt av vatten. Med andra ord: det kan ju vara för lite vatten för att pumpen ska slå till? För det andra: börja med att kolla kontakterna bakom de instrumentpaneler och säkringscentraler som sitter åtkomliga längre fram i båten. Dra ut kontakterna, torka bort eventuell ärg eller oxidering, spraya på lite WD-40 eller kontaktspray och sätt tillbaks.
  3. Det som sliter på båtmotorer, till skillnad från bilmotorer, är dels den ständiga uppförsbacken som de körs i, dels saltvattenmiljön som innebär högre risk för rostangrepp.
  4. Det beror sig på som man säger. Flipperbåtarna är ju platta i botten, så försiktighet rekommenderas om du inte vill få njurarna genom näsan. Jag har ägt både Flipper 575 och 620C tidigare och min slutsats är ungefär så här: Stora, flacka svall (Finlandsbåtar,större planande båtar): Gå över svallen så parallellt det går. Behåll farten. Stora, branta svall (Vaxholmsbåtar, utländska kryssningsfartyg eller halvplanande båtar): Tvärsa svallen. Stanna helt. Mindre, flacka svall (planande fritidsbåtar) 45 grader från sidan. Trimma eventuellt in motorn om båten börjar studsa. Gasa. Mindre, branta svall (deplacerande fritidsbåtar) 45 grader från sidan. Slå eventuellt av till ca 17 knop precis innan. Rätt eller fel, så lyckades jag undvika sura blickar från besättningen på det här sättet.
  5. Har du en kulkoppling på motorn, kan den spöka också. Enkelt att testa genom att koppla förbi den och sätta slangen direkt på filtret.
  6. Propellern brukar i regel kavitera (tappa grepp) innan kylningssummern piper till. Om du trimmar ut för långt, märker du alltså direkt när motorn tuggar luft. Och då trimmar du bara ner lite, så har du perfekt gångläge. Svårare än så är det inte!
  7. På växelvajerns båda ändar, vid reglaget (skruva isär) respektive växelföraren på motorn, sitter små muttrar på gänga. Med dem kan du justera längden i infästningen. Prova dig fram tills växeln går i lätt åt båda håll.
  8. Hej! Generellt är det trevligare ju mer V-form du har i skrovet, särskilt om det går lite sjö. Men det innebär också lite högre bränslekostnad. I din storleksklass skulle jag definitivt säga att utombordare är att föredra. Då får mer plats inne i båten och utombordarna är ju betydligt enklare att serva och sköta. På minussidan hamnar stöldrisken och i viss mån bränsleekonomin.
  9. Bild? Spontant: sånt där behöver du inte avstå köp för utan det fixar du lätt med lite gelcoatspackel i rätt färg, som du lägger på och våtslipar. Tar väl max en eftermiddag nu när det är hyfsat varmt i luften.
  10. Vilka reservdelar är det frågan om? Jag hör till dem som inte tycker loggan är det allra viktigaste… Delar som ventilatorer, duschhållare, insugsgaller, luckor kranar etc finns ju oftast på ställen som Erlandssons eller Seasea. Oftast i standardmått som går att byta rakt av mot det gamla slitna. För större jobb som snickerier etc finns också fristående båthantverkare att tillgå, många med erfarenhet av att bygga liknande båtar.
  11. 3. Priset för service varierar oftast beroende på hur stor motorn är och om även saker som drevservice ska inkluderas. För min maskin (VP 31 med rak axel) brukar jag betala runt 2000-lappen för arbete och material för en normalservice (filterbyte, oljebyte, glykolkonservering, allmän kontroll). Vill jag byta remmar, impeller och termostater kostar det lite mer. Drevservice slipper jag som sagt undan, det skulle annars gå på uppskattningsvis en tvåtusing till.
  12. Nä, det är förstås inte bra. Du måste se till att du har tillförsel av färskvatten, annars bränner du impellern tämligen omgående. Antingen genom att koppla på en slang till kylvattenintaget, eller genom att skruva loss locket till sjövattenfiltret och pytsa på med slang eller dunk. Vad som är enklast beror på hur grejorna sitter på din båt.
  13. Slingerkölen kallas den köl som sitter mitt under båten, och som slutar akteröver någon meter framför propellern. Varför den kallas så vet jag inte till 100%, men förmodligen eftersom kölen är ditsatt för att motverka slingrande gång på halvplanande båtar.
×
×
  • Skapa nytt...