Kort version: Motorn (Volvo Penta MD5B) startar inte trots luftning. Vi har bränsletryck överallt fram till insprutningspumpen. Pumpen ger dock inte en droppe ut vid startförsök med startmotor. Vi har tryckt ned stoppern i rätt läge men misstänker att den kan ha hängt sig inuti. ?? Min mer motorkunnige svåger (verkstadschef, Bussbolag) hjälper mig då jag själv inte har den kunskapen. Vi funderar på att försöka öppna upp pumpen för att kolla ifall det är det som är felet men letar efter en Verkstadshandbok för att se att vi inte gör nåt fel. Någon som känner igen felet och kan ge någon ledtråd och hjälp ? Lång version: Motorn startades på land och gick igång direkt. Körde endast max 30 sek åt gången eftersom jag inte hade satt tillbaka impellern och hade något vatten inkopplat. Allt monterades tillbaka efter vinterkoserveringen och båten sjösattes. Den startade åter igen direkt. Vi skulle flytta båten (en MAXI77:a) från hamnen där den sjösattes till hemmahamnen men vi kunde inte masta på förrän i hemmahamnen därför var det ju viktigt att motorn funkade felfritt. JAg lät motorn varmköras ett tag för att vara på säkra sidan och precis när vi skulle börja ge oss iväg började den gå sämre och sämre för att till slut stanna. Det konstaterades att det var Dieselbakterier i tanken och jag förbannade mig själv att jag inte hade bytt ut Dieseln eftersom båten inte varit i bruk på 2 år. Eftersom jag ändå inte behöver en tank på 30L köpte jag en ny på 12L och nya slangar samt finfilter och kopplade in. Trots luftning fick jag aldrig igång den och eftersom den inte kunde ligga kvar där den sjösatts så hängde jag på en utombordare och körde över den. Vid fortsatt luftningsförsök drog jag sönder en luftningsskruv på spridaren och den demonterades och renoverades på verkstad (bl.a. ny spets). Gå till kort version ovanför! MVH Mattias (som har blivit gråhårig sista veckan)