Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

Johannabacken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Johannabacken

  • Placering
    Kadett
  1. Ok, det räcker inte att slipa upp? Ett nytt är på sin plats alltså. Kan problem här göra att varvräknaren beter sig konstigt? Hoppar ibland ett par hundra varv uran att man hör motorn ändra fart. /Johan
  2. Så här såg det ut. Efter uppslipning verkar allt gå bättre. Antagligen så var det flera stift som ibland inte fick gnista och så blir det lite av symtomen att tända i fel ordning. Tack alla /Johan
  3. Bytte tändstift i slutet förra säsongen och då var de ju borta men inte efter det. Fungerat bra efter dess.
  4. Uppdatering: Förklara det här då! Tar bort en tändkabel och då går den jämnare och stannar inte på tomgång! Är det självklart för er motorexperter? Vad är det som händer? Nu ska jag ta en titt i fördelaren. /Johan
  5. Hjälp, Mercruiser 4,3 MPI som inte verkar gå på alla cylindrar. Startar med extra gas men går orent. Drar ner till tomgång så hör man hur den hackar för att tillslut inte orka gå runt. I princip nya stift (10-12 timmar). Gått bra tidigare på säsongen och sporadiskt någon tur för att nu helt gå orent. Har tidigare haft problem med vatten i bränslet men jag ser inte hur detta kan vara relaterat. Var börjar jag? /Johan
  6. Hm, kan det hända och vara känsligt? Kan veva runt och spana av kransen så ska vi se Tack /J-backen
  7. Tack för hjälpen. Har plocakt isär hela startmotorn, SER inga trasiga delar, kanske får man inte riktigt isär de hjul som (kanske) är frihjulet. Hursom har jag smörjt upp allt och monterat tillbaka och det är likadant som förut. Drar motorn ett halvvarv för att sedan slå ifrån kuggarna och startmotorn fortsätter gå utan belastning. Finns det ett alternativt möjligt fel att solenoiden blir utan spänning och därför slårifrån eller är det startmotorn som är problemet? Någon som vet eller har kvalificerad gissning? Undrar /J-backen
  8. Hm, stämmer era råd om ni nu vet att det är en sån här startmotor? Det är en magnet som trycker via en hävgaffel in startkuggarna. Finns ett bendix drev på startmotoraxeln och magnetarmen är en extra hjälp? Något extra råd på vägen? Tack på förhand /J-backen
  9. Så här ser det ut när startmotorn körs https://dl.dropboxusercontent.com/u/24638131/MOV_0195.mp4 (inget ljud) åker den tillbaka lite efter att snurra ett tag? ska den kunna det? Nu isärtagen men ser inga fel. Vad gör jag nu? Köper ny och chansar att det blir bättre? Andra fel? ///J-backen
  10. Hej, Vad tror ni är felet? Startmotorn slår ifrån efter något varv, ingen tändning. Nytt batteri. Se gärna filmen. Tack på förhand ///Johannabacken https://dl.dropboxusercontent.com/u/24638131/20150628_150618.mp4 Mercruiser V6 4.3 MPI från 2002
  11. Tack, Prova om det funkar alltså. Sjölvattenpmumpen kan vara problem. Försökte se hur man byter impeller i sjövattenmumpen men det verkar oerhört svåråtkomligt på en mercruiser. Något som vet hur man gör? Kan inte hitta något på nätet så det kasnke inte är något man gör själv? Kan avgaslimporna verkligen vara ett problem? Går sjövattnet ignenom dom? Hur är det med värmeväxlaren? Något man borde kontrollera innan man provkör? Mvh ///Johan
  12. Hej, Jag hann inte få sjövattendelen körd med glykol i höstas. Har försökt haft en frostvakt i motorrummet men det har funnits dagar då den varit av och det blivit -6 grader i motorrummet. Vad bör jag göra nu innan sjösättning? Tacksam för tips ///Johan Mercruiser 4.3 MPI, slutet sötvattensystem (med bra glycol i),
×
×
  • Skapa nytt...