Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

Ranger

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    58
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ranger

  • Placering
    Löjtnant
  1. Uppföljning Jag vill inte vara oartig , det där med kolen, men ska man behöva kontrollera dem när motorn körts så lite? Det visade sig naturligtvis inte vara joysticken. Nästa steg i felsökningen blir väl att beställa hem den där elektroniklådan då...
  2. Har felsökt; Med överbryggning går den åt båda håll, 12V till Joystick. Troligt fel är Joysticken. Kul där med 100 timmar... ...Och kolen, om den gick på kocks då eller. /A
  3. Lewmar bogpropp går ej. Joystick lyser, ström till motor och säkring hel men motorn går inte. 8 år och ca 100 tim, gick tidigare i år.?? Tacksam på förslag Anders
  4. Tack för hänvisningen, jag kanske återkommer med fler frågor om det inte går som man tänkt sig /A
  5. Ranger

    Garmin 720s

    Hej! Till er som kan Garmin 720 ber jag om tips. Jag ska koppla nätverk med nmea 2000 och frågan är om ström ska matas till flödesmäteren via egen kabel eller om det räcker med strömmen via gul kabel i nätverket eller matning via båda kablarna? Om jag kopplar på ett VP interface för motordata får denna då ström via nätverket? /Ranger
  6. Den fastklämde kabeln var ett nutidsfel. Laddningsfelet har sannolikt tagit död på mina gamla batterier. Anders
  7. Det var ett skiljerlä som var trasigt. Det finns fler namn på denna sak som har till uppgift att fördela laddning, skiljer dem även åt för urladdning, till flera batteribankar. Har troligyvis haft detta fel flera år utan att ha märkt det. Båten har gått kortare sträckor och däremellan legat på landström med batteriladdare påslagen. Anders
  8. Hej! Gör ett tappert försök... ...Vandrande tomgång kan ha och göra med bl.a. gasspjäll(glapp, flera spjäll), vakumläcka, insugspackning, fördelare/tändning. Följ VP felsökning i manualen, Har väl mer att önska men där kanske står ngt. och sök över hela nätet. Kolla särskilt att fördelaren är åtdragen om den rör sig ändras tändningen och hamnar den i för mkt förtändning blir motorn svårstartad /A Senast ändrad av Ranger | 04 juni 2012 | 13:59
  9. Uppföljning Har felsökt; Tändningslås, dödmansgrepp, huvudströmbrytare haft ur relän och rengjort dem m.m. Upptäckte inget fel. Startade motorn vilken gick normalt. Tycker dock att den laddar för lite. 12.8-13.0 V uppmätt över batteriet, generatorn skickar ut ca 14 V genom den tjocka kabeln!? Batterierna är nya för i år. När jag monterade tillbaka plastkåpan över motorn kom dockningskontakten för ECU´ n i kläm och döm om min förvåning när det sprakade till i kablaget. Kablaget hadde kortis!!! Den låg inklämd mellan konsolen/hållaren för motorstyrningen och risern, vilket har smält kablaget. Sannolikt är det detta som orsakade det senaste tvärsstoppet, hoppas jag i alla fall. Bara så ni vet... /A
  10. Tar upp tråden igen Nya batterier har monterats och VP har sökt felkoder men inte hittat några!?. I samband med vinterunderhåll lämnades generatorn in för diagnos. Generatorn laddar som den ska och kolen var som nya (ca 200 h). Nu är det så att på Navman bränslemätaren, går även att utläsa volt, laddas/visas runt 12.5-13V vilket jag tycker är för lågt. Skall mäta över batteriet nästa gång jag är vid båten. I dag tvärdog motorn igen utan förvarning, varvräknaren hängde sig vid marschvarvet 3800 och inget hände vid startförsök. Alla säkringar var hela och jag demonterade relän och knackade på dem. Efter ett tag fick jag igång bensinpumpen och efter ytterligare vickande med nyckeln i tändningslåset startade motorn!? Har kört ca 5 distans, hem, utan problem. NÅGRA TIPS???? Anders
  11. Självlagande fel!? Efter att laddat batterier, kontrollerat kablar monterades ny säkring och döm om min förvåning när den inte gick sönder. Återkommer när VP meken kodat motorn. Kan återställningen av motorskyddet kräva ett visst volttal samt går motorskyddet in vid för låg laddning? Anders
  12. Tack för lite respons. Säkringen till engine control har tidigare gått sönder, förra året, men det räckte med att byta ut den. Vad som var klart märkbart nu senast var att det gick att varva motorn utan belastning men med växel i varvade hon bara till ca 2000 varv och ljudsignalen för motorskydd ljöd innan motorn dog. Jag återkommer i ärendet Anders
  13. Har vi nga yrkesmän på forumet? Eller vill ni inte dela med er av er kunskap som kan hjälpa mig, jag ligger fortfarande på svaj och väntar på hjälp. Eller av någon annan som haft liknande problem. Snart tar batteriet slut i laptoppen. Mvh, Anders
  14. VP 5.7 gxi-f -04 ca 200 h bränner säkring till ecu, motorstyrning. Säkringen går direkt när spänning läggs på. Övrigt; generatorn ger låg laddning, 12.2-12.7 v Hände i går, motorn gick som vanligt till ca 2000 rpm då började den slå av samt att ljudsignalen för motorsäkerhet började ljuda från instrumenbrädan. Därefter gick säkringarna sönder när spänningen slogs på. Anders
  15. Varför skulle det vara problem att ligga i naturhamn med jänkebåt?! Att förflytta sig genom framrutan går fortare än att förflytta sig ut ur en HT båt genom aktern och via skarndäck nå fören. Det var väl negativt inlägg om amerikanska båtar tycker jag. Kolla på Chaparral mfl, lycka till! Ranger
×
×
  • Skapa nytt...