Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

mikethn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mikethn

  • Placering
    Landkrabba
  1. Det är precis så det är. Det finns en svensk kille som känner dom som äger boats. Han annonserar via www.blocket.se sina egna båtar som han tagit hem via boats. Det är han som är förmedlare i Sverige. På mitt kontrakt står det till och med hans namn som säljare. Men i vår process mot boats så avsäger dom sig allt ansvar för att han är säljare. Affären göra upp i USA (även om du skriver på pappren i sverige) och då gäller amerikanska regler. Allt som dom säljer är i befintligt skick. Dom tar inget som helst ansvar för det som ev kan vara fel. Så till er alla som skall köpa båt från USA, åk dit och köp den själv och fixa hem båten lokalt med Wallenius rederierna exempelvis. Tänk inte tanke att köpa den via boats.de. Detta var i mitt fall en förlorad sommar plus ett par hundra tusen i reperationer och advokatkostnader.
  2. Till berörd person/företag Trollhättan 2008-01-22 Varning för båtimport från USA Oktober 2004 var den månaden som vi bestämde oss för att köpa en något större motorbåt. Vi som alla andra kikade runt på olika försäljningsplatser på nätet och då bland annat www.blocket.se. Vi hittade där en båt som var till salu och turligt nog var det en person från Kode som sålde båten. Vi kontaktade personen ifråga och vi bestämde tillsammans att vi skulle åka dit och titta på båten. Efter att ha besiktigat båten konstaterade vi att den inte var något för oss pga dåligt skick. Säljaren nämnde då för oss att han hade en kompis i USA som sålde båtar och han brukade hjälpa till och ta hem en och annan båt till Sverige och att han inom några månader åka till USA och kika på några båtar. I Mars månad ringde xxx från USA och berättade att han var i USA och nu hade hittat en båt som skulle passa oss. Jag bad honom skicka bilder och uppgifter om båten och det skulle han göra omgående. ******************************************** Detta var svaret som kom: 2x5.0L Volo Penta GI (insprutning) SX-drev Duoprop rostfria propellrar Elverk, bensindrivet AC, klima m. värme 106 bred 30 lång elankarspel vakumtoa m. dusch stort kylskåp TV Video CD Högtalare Mikro el/sprit spis Kaffebryggare Varmvattenberedare Wetbar m. ismaskin på däck cockpitmattor fullkapell skyddsmattor till cabin fjärrstyrd söklykta VHF GPS plotter djupmätare timräknare 460 timmar scandäck öppningsbar vindruta vindrutetorkare midcabin, 6 kojplatser dinette servad på marina (i fredags samt sedan den var ny), inomhusförvarad Båten levereras på vagga nypolerad och helrekonditionerad till Skandiahamnen i Göteborg CE-märkt. Ny trailer, 3-axlad kan ordnas för USD 3.600 Med vänlig hälsning / Best Regards ******************************************** Vi kom fram till att detta var en båt som vi gillade och ville ha och skicket verkade vara ok eftersom säljaren intygade att båten varit på service mm och att den skulle levereras rekonditionerad och att allt skulle vara monterat mm. Detta skulle xxx göra när båten anlände till sverige. Vi ordnade med betalning för båten och skickade över pengarna till Boats International i USA. 2 månader senare anlände båten till hamnen i Göteborg. xxx hämtade båten enligt överenskommelse och körde den till sin bostad i Kode. Vi kände att vi vill nog åka och kika på båten när den nu väl var i sverige så vi åkte till xxx och kikade. Vi besiktningen av båten konstaterade vi direkt att propellern på den ena motorn var sned och fick till förklaring att detta händer ibland när man lastar och lastar av båtar. Truckarna är inte alldeles försiktiga. xxx lovade att göra klart båten inom 1-2 veckor så vi kunde få båten till Trollhättan enligt överenskommelse. Ingenting hände på 4 veckor och vi påtalade hela tiden att tiden rinner iväg och vi måste göra klart båten inför sommaren. Vi befinner oss nu i april –maj månad. Efter 5 veckor tar vi beslutet att beställa transport och hämta hem båten utan att rekonditioneringen är utförd, Targabågen monterad, omvandlare monterad mm. Väl i Trollhättan så återstod det knappt 1 veckas arbete för att återställa båten i det skick som det skulle varit i enligt kontraktet. Detta bekostades av oss själva. Den CE besiktningen som skulle varit utförd av Boats International före båten anlände till Sverige var inte heller den utförd. Detta gjordes efter påtryckningar ytterligare 4 veckor efter båten anlänt till Trollhättan. CE besiktningen som är ett lagkrav i sverige utfördes av någon person som kom och kikade runt lite i båten och knappt kunde svenska som lovade att han skulle skicka ett CE intyg i efterhand. Idag, 4 år senare har det ännu inte kommit något intyg om att båten var CE märkt. Detta skall göras med en blå skylt som skall fästas i skrovet. För denna CE märkning debiterades jag 8.000 kr. Nu var det dags för sjösättning. Väl i vattnet visade det sig att båten inte startade. Felet var att en av startmotorerna var fastrostade och därav anledningen. Intyg från båtreperatör Jag, XX har haft en Auktoriserad Volvo Penta verkstad i 20 år. Jag har under nästa 30 år arbetat med Volvo & Mercruiser motorer. Omdöme av Chris Craft båt 1/ Vid besiktning av båt på parkeringsplats i Trollhättan så konstaterade jag att styrbord drev läckte olja. Eftersom jag skulle göra oljebyte på bägge dreven så demonterade jag bägge dreven för att utföra detta arbetet. När jag fick dreven till min verkstad konstaterade jag att bägge propellrarna satt fast på grund av korrosion. Eftersom styrbordsdrevet läckte olja var jag tvungen att skära loss propellern för att kunna komma åt packboxen som läckte olja. I samband med att jag tog loss propellern så kontrollmätte jag drevaxeln och konstaterade då att den var sned och behövdes bytas. 2/ Vid besiktning av bottenkran inne i kabinen så konstaterade jag att den var fastrostad pga korrosion. Dessutom var den inte korrekt fastsatt och dit gängad. Den var endast gänga i 1-2 gängor vilket har inneburit att båten läckt vatten eftersom tätningen var otillräcklig. 3/ Vid sjösättningen av båten så fungerade ingen av startmotorerna. Efter en del arbete så startade styrbords motor. Babords startmotor ville inte ens ”klicka igång”. Jag konstaterade då att den startmotorn var helt fastrostad så det var inget att göra på plats utan jag bytte den vid senare tillfälle 4/ Vid första provkörningen så upptäcktes vi att avgaslimporna var täta av rost. Dom var vid senare kontroll 100 % täta. Detta kan inte vid en provkörning tidigare kunnat missats att limporna gick varma. Instrumenteringen visar inget värmeutslag utan detta måste kontrolleras manuellt genom att känna på limporna under gång. Om detta inte gjorts manuellt så har man gjort en miss Allmänt omdöme av båten: Jag har som sagt varit båtreperatör i över 20 år och jag har inte under dessa år sett en motor som varit i så dåligt skick som i den här chris craften. Så mycket rost och så mycket slarv som är gjort vid fd service är inte ofta man ser. De impellrar som jag bytte var i så dåligt skick att dom knappast kan ha kylt motorerna ordentligt på väldigt länge. Vänersborg 2005-11-09 Efter att dessa fel hade uppdagas kontaktade jag Boats International i USA plus ”säljaren” i sverige och påtalade dessa fel. Jag konstaterade att alla dessa fel som uppkommit från början och fram till nu hade vållat mig en skada på drygt 80.000 SEK Vi är nu framme i mitten /slutet av juni månad och båten gick fortfarande inte att köra. Reperationerna var fortfarande inte färdiga. Jag lät nu en advokatbyrå ta tag i affären och kontakta Boats International med krav om attfå skadestånd/ersättning för den skada som jag hade lidit eftersom båten inte alls var i det skick som jag blev lovad. Boats International svarade då med att hänvisa till att jag köpt båten i befintligt skick och att dom inte hade något som helst ansvar för skador sedan den lämnat USA. Hela tiden hänvisar man till de allmänna villkoren i avtalet som i övrigt inte heller bifogades. Köpeavtalet skickades över via en inscannrad kopia som saknade just den sidan, allmänna villkor. Nu när båten väl låg i vattnet så skulle elverket startas upp. Ingen chans att det skulle starta. Det var fastrostat som allt annat. Drevia AB i Lysekil som är en auktoriserad Volvo Penta verkstad konstaterade att motorrummet troligtvis varit fyllt med vatten tidigare och att vattnet nått upp till elverkets nivå och därmed trängt in i detta. Reperationerna var nu uppe i sammanlagt 168.000 kr Vi försökte nu med påtryckningar och advokatbyrån i Göteborg få både säljaren xxx och Boats International att komma till förhandlingsbordet men ingenting lyckades. Vi stämde till och med inför tingsrätten för att få ett utlåtande om försäljningen av båten löd under konsumentköplagen men förhandlingarna förhalades hela tiden med begäran om mer tid och mer uppgifter som skulle läggas fram. Vi känner stor oro för att ovanstående svenska bolag samarbetar med denna typen av oseriösa båtförsäljnings bolag från USA. - Att personer i Sverige agerar som ”säljare” eller ”bulvaner” och raggar kunder på olika försäljningsplatser på nätet. Dessa personer tar hem båtar till sverige som privatpersoner och säljer dessa ”svart”. Man agerar både ohederligt och oseriöst mot svenska konsumenter. I vårt fall hade säljaren i sverige till och med en e-post adress som gick direkt till Boats International så man som köpare uppfattade att han var anställd i bolaget. När sedan skadeståndsfrågan kom så sa man från bolaget sida att dom var bara ”kompisar” - Den här typen av affärer pågår hela tiden riktade mot svenska konsumenter. Helt övertygad om att fler blir lurade. Nedan ett axplock på båtar som fanns på www.blocket.se den 22/1-2008. Denna typen av verksamhet omsätter mångmiljonbelopp och vem vet egentligen hur många personer som blivit lurade. Jag är nog bara en i mängden o http://www.blocket.se/vi/14866327.htm?ca=16_s o http://www.blocket.se/vi/14774435.htm?ca=16_s o http://www.blocket.se/vi/14386408.htm?ca=16_s o http://www.blocket.se/vi/14620193.htm?ca=16_s o http://www.blocket.se/vi/13684136.htm?ca=16_s o http://www.blocket.se/li?ca=16_s&id=14861 - Vi fick vår dröm sönderslagen och vår semester gick åt för att reparera båten. Vi betalade drygt 400.000 för en båt som inte fungerade och behövde reperationer för knappt 200.000 kr för att ens gå att köra. Bilderna ovan visar ganska väl hur dåligt skick båten var i vid leverans. Eftersom vi inte ens hade kunnat starta båten och köra så kan det knappast vara vårt handhavande som orsakat detta. FRÅGOR SOM ÅTERSTÅR: - Hur får vi stopp på bolag som Boats International i Sverige ? - Vem tar ansvar för skador sker när man köpt från USA? - Varför gäller inte svenska köplagar när man som konsument köpt båten FRÅN Sverige - Hur många svenskar blir årligen lurade av liknande bolag Ett gott råd, köp ALDRIG båt från BOATS.DE i USA
×
×
  • Skapa nytt...