Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

Trophy2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Trophy2

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok, tack för svaret. Då har man i alla fall några år till att spara ihop dom 5 - 10 tusen det verkar kosta... Thomas
  2. En följdfråga: när bör man göra detta första gången?. Motor(4,3mpi)och båt från 08.
  3. Måste komma med ett inlägg i denna debatt. Är, som säkert dom flesta, emot att köra båt onykter, men som sagt tidigare i denna tråd; det är skillnad på att vara onykter, och att dricka två öl! Och när politikerna tänker till ordentligt blir det ofta lite konstigt: Så här står på KBVs hemsida: Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Varför en sådan definition? Är en 6 meters styrpulpetare i 12 knop minder farlig att framföra onykter? Knappast! Men ...tittar man lite längre ned på sidan står det: För båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. Samma regler som tidigare? Här kan jag vara fel ute, men var det inte en annan promillegräns tidigare? Är det den (högre?) gräns som gäller dessa båtar? I så fall ,varför??? Eller är det 0,2 som gäller även här? I så fall gäller ju regeln ALLA båter och definitonen i 15 knop eller minst 10 meter är helt onödig! Kanske är det jag som krånglar till det, men varför inte istället sätta en realistisk gräns som gäller ALLA, från eka till lyxyacht?! Thomas
  4. Sorry, är naturligtvis enklare att få svar om man talar om vilket drev det är... Men BerraS har rätt, det är ett Alphadrev, och det verkar ju funka alldeles utmärkt att göra detta med båten i vattnet. Får väl invänta lite behagligare vattentemp bara! Jag tackar för svaren! Thomas
  5. Hej Min mätare till trimet fungerar inte riktigt. Den börjar inte röra sig förrän drevet kommit upp till trailerläget, och det är ju lite väl högt när man kör... Går det att justera givaren med båten i vattnet (aktern mot en sjösättningsramp och kliva i) eller måste båten upp på land? Thomas
  6. Tack för svar! Tänkte lite bil själv, därav min tvekan om det är nödvändigt att byta varje år. Då tror jag nog att jag kör på i en säsong till utan att byta. Thomas
  7. Hej Kanske mer för mek forum, men jag provar här. Ska sjösätta på fredag och all är klart, men kom på att jag inte bytt tändstift. Har en Mercruiser 4,3 MPI från 08. Måste man byta stift varje år och bör man ha dom JÄTTE dyra (250:-/st) stift som rekomenderas? Tacksam för åsikter! Thomas
  8. Hej Någon som monterat en stävstege på en Trophy 2152 ? (eller liknande Trophy/Bayliner med lanternorna monterade på näbben) Har sökt på forumet och nätet men inte hittat något. Om någon gjort detta, kanske ni har bilder på installationen och också vilken stege ni använt. Är mycket intresserad av denna info, går bra att kontakta mig på min mail om ni vill. Thomas
  9. Hej Nån som tänker måla sin båtbotten med Biltemas nya bottenfärg? Funderar faktiskt själv på att göra det, men det känns lite osäkert, så jag vill kolla om nån annan har samma funderingar... Den är ju zinkoxidbaserad, vet ni om något annan av de kända märkena också är det? Priset är ju ca hälften av vad den billigaste kända färgen kostar, så det vore ju trevligt om den fungerarde. Thomas
  10. Hej igen! Jag har med stort intresse följt alla inlägg och inser att det finns mycket duktigt båtfolk därute! Jag tyckte, om jag la ihop all info, och tolkade alla rätt, så var det inte helt dumt att konvertera till sötvattenkylning i mitt fall. Har därför pratat med en känd båtfirma här i stan (Stockholm), och fått ett totalpris på ca 40.000!!!!! inkl. allt. Tyvärr lite över min budget, så nu är jag tillbaka på ruta ett igen, och får nog köra med sjövattenkylningen i alla fall. Men tack alla för er input! Hälsningar Thomas
  11. Tack för ett bra svar BerraS! Kanske får tänka till igen om detta projekt...Låter som det kan bli rätt kostsamt innan allt är klart, då jag dessutom förmodligen inte kan göra det själv, utan får lämna till en marinverkstad. Får kanske försöka spola ur motorn med sötvatten lite oftare nästa säsong istället, och istället räkna in ett byta av limpor och knän nån gång i framtiden... Thomas
  12. Hej Nån som har erfarenhet av att eftermontera sötvattenkylning i en Mercruiser 4,3MPI -07. Har ett Alpha One drev som ju nu förser motorn med kylning, så jag antar att man måste fixa ett separat intag (göra hål i båten...) för kylvattnet till sötvattenkylningen? Har också hört att i och med att motorn får en annan arbetsttemp, måste något mer i motorn bytas (vet inte riktigt vad). Stämmer detta? Och till sist, ungefärlig kostnad för allt. Thomas
  13. Håller också i princip med, känns som man kanske är onödigt orolig för vad som kan hända under vintern. (har ju också själv haft ett antal frågor om detta) Men ska man nu sätta ut hakan lite; Självklart med glykol osv så inte grejorna fryser sönder, fett i smörjnipplar osv filterbyten mm. Jag tänker i första hand på motorns inre rörliga delar.... är det inte ovanstående som ÄR vinterkoncervering? Förutom det ovan nämnda är det väl möjligtvis bara lite sprut med foggin oil i förgasarna, för dom som har såna, som tillkommer... Thomas
  14. Hej igen Först, tack igen alla för alla svar på mina frågor! Kul med sånt engagemang i dennna fråga. Svårt när det finns så många olika varianter på samma tema. Vad enkelt det vore om alla hade samma....Och som Ringhede skriver, till Alpha Gen 2 finns det båda varianter av kylning, dels bara från drevet och dels från drev och separat intag.(säkert nån mer variant också...) Och avslutningsvis mitt problem med hurvida jag hade tillträckligt med köldskydd.(mätte ju upp till minus 10 med glykolprovare)Har precis varit ute vid båten och snackat med meken på marinan. Han rådde mig att tappa ur allt vatten via urtappningssystemet. (har en blå ratt som jag vrider på så rinner allt vatten ut ur motorn) Enligt honom räcker skyddet som glykolgenomkörningen har gett för att få ett rostskydd, och risken för frostskador är noll. Så det blev sea-ray_230 variant som gäller för mig i år. Tack så länge! Thomas
  15. Alpha dreven impreller pumpar inte vatten till motorn, utan bara som kylning till själva drevet. Så även om du har plockat bort drevet. Så kan du vinterkoncervera motorn. Kristian, tack för svaret. Men jag har inget intag under båten, utan vattenintaget i drevet förser både drev och motor med kylning(hoppas jag iaf!). Har alltså redan kört glykolblandning (med muff på intaget i drevet) och det sprutade så småningom ut grönvatten vid skölden.. Däremot blev motrn för varm, så jag var tvungen att avbryta, vänta en stund och sen fortsätta. Vid mätning med glykolprovare visade den minus 10 grader, vilket känns i minsta laget, därav mina funderingar om att tappa ur ALLT vatten igen. Jag gör nog ett praktiskt test; tappar ut lite kylvatten i en colaflaska, in i frysen och se vad som händer. Ledsen om det här började som en fråga, och nu blivit en helt annan Thomas
×
×
  • Skapa nytt...