-
Innehålls Antal
3 179 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
61 ExpertOm crabfish
-
Placering
Hedersmedlem
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ojojoj Här kommer jantelagens riddare fram. Jag tycker det är bra med yttrandefrihet i Sverige och att folk får tycka vad de vill. Åsiktsfrihet heter det. Nej jag tycker inte samma om allt som Ola gör men tycker ändå 0,2 lagen var skit. Det är väl upp till Ola om han vill svara på era påhopp eller inte. Dock finns det inget mer än 0,2 lagen som väcker större reaktion här på MG. Borde egentligen varit något renoverings eller båtbyggarprojekt men icke. Ola är störst för er. För mig bara en medmänniska med en egen åsikt. Ha en bra dag och ta gärna en tur ut i friska luften. Sådant stärker själen.
- 32 svar
-
- 2
-
Byter olja i båtmotorn vart annat år och då oljefilter samtidigt. Min motortillvÄrkare tycke man ska byta bälgar vart 5:e år men inget om att de första gick sönder efter 3 år och de nya som sattes ditt var ok även efter 10 år då de byttes ut. Mitt drev ska man byta olja varje år men på min bil brukar man aldrig byta olja i växellådan. Jag duschar varje dag och därmed byter kallingar också. Har hänt att jag duschat två gånger samma dag men endast ett byte av kallingar den dagen och än sitter snoppen kvar. Nej regler ska man nog ta med en nypa salt och sunt förnuft.
- 17 svar
-
- 1
-
Nu har jag bytt glykol i motorn. Specen säger nästan 20 liter vilket jag köpte och hade med mig. Fick ut ca 9 liter !!! Lossade plugg på sidan av block (under limpan på motorns vänstra sida) Lossade och tog bort påfyllnadslock till värmeväxlare Lossade och tog bort luftningsnippel i termostathus Men blev inte så mycket. Då lossade jag högra grova slangen på vattenpumpen den som sitter mitt på motorn i fram. Grov slang som jag ryckte loss från pumpen. Då kom lite till Maximalt 9 liter. Tippade båten framåt och bakåt för att luta motorn så mer skulle komma ut.. Skumt Men stämmer bättre med egen uppskattning vad det borde vara i ett halvsystem. Limpor kyls ju med sjövatten så där finns inget sådant. För att få in 20 liter borde man behöva fylla vevhus och cylindrar också.
-
Att motortillverkare rekommenderar vissa saker är skumt. Båten var inne för bälgbyte i år och kostade 18.000 kr (inkl växelvire samt strul) De ska enligt tillverkaren bytas vart 5:e år och vissa servicefirmor tycker vart 4:e år är bäst för att undvika problem. Mina var drygt 10 år och i perfekt skick. (byttes 2005 och nu 2015) Suck. Däremot hade hylsa för växelvire ärgat fast och fick borras bort. Aluminium och stål brukar ge problem i saltvatten.
-
Intressant faktum. I radiatorsystemen används vanligt vatten utan korrosionsskydd. Då kan det ju inte vara det syftet..
-
Hittat något som anger nästan 20 liter glykol i slutna systemet. Låter väldigt mycket men kanske är så. Någon som vet?
-
Jag ska byta glykol i färskvattendelen i en Merceriser 4.3L, alltså den slutna kyldelen. Hur många liter glykol behövs för detta? Hittar inget direkt om det i handbok eller manual.
-
Hahaha, ni är ju som ett självspelande piano. Är ju kul att Jungbergarn fortfarande kämpar för det han tror på. Dock tror jag det är kört. Blir ingen förändring på tok-lagen. Men finns gott om riktiga problem och läst om att många drunknat i sommar. Allvarligt.
-
Arbete med mindre områden åt gången. Olika grovlekar på polermedlet, ungefär som man använder slippapper. Alltså väljer grövre först om ytan är i behov av det. Därefter finare. Se upp så det inte bränner och att du inte kör igenom gelcoaten. Varken för grov om ytan är rätt så bra redan och samma med inte för fin om ytan är i behov av grövre först. Det är sådant som proffsen ser och väljer medel därefter.
-
Precis så blev min båt, precis samma glans som Nimbusen. Har tyvärr inga bilder men det räcker med de inlägg som nyss visats. Bilrekondare är troligen lösningen.
-
Sent svar men förgasarmodellen blir billigare när det är dags för verkstaden att skruva. Eller enklare än strulande insprutning. Dessutom enklare med förgasare då man vinterkonserverar och på förgasarmodellen kan hälla tvåtaktsolja rätt ned i förgasaren vilket INTE är ok med insprutare. Alltså konserveringsolja som hälls i strax före motorn stängs av och kommer smörja ventilstyrningar och cylinderlopp under vintervilan. På insprutare får man skruva ur stiften och spruta in olja den vägen men då når man sällan ventilstyrningar. Skulle du få problem med skit i soppan så är förgasarmodellen billigare att fixa. Oftast kan man fixa sådant själv men knappast en strulande insprutning. Men givetvis mer effekt och enklare start med insprutade MPI modellerna.
-
Du behöver troligen inte lacka om. Polera skrovet som om det var en bil som polerades. Hade hjälp av en kille för ett par år sedan som brukade polera bilar och gjorde samma med min S64:a. Han polerade med maskin och 3M polermedel i olika steg med olika grovlek. Slutligen ett lager vax för att skydda ytan. Blev kanonbra. Snyggare än ny. Skrovet mörkblått och blev helt fantastiskt. Alltså inget trams med autosol kromepolish eller skitprodukter som säljs på båtmässor och "ska vara kanonbra till båtar". Använd sådant som proffsen använder som polerar bilar samt polera med riktiga maskiner. Sök info om hur bilar ska poleras så finns det hjälp om har man gör. Om du inte orkar själv så försök få tag på någon som brukar polera bilar som extraknäck så blir priset mer hyfsat.
-
Jo vi är säkert många som behöver göra något åt dessa dåliga skivor som Uttern använt. Det finns rätt så många båtar med den typen av fuskteak och många har nog börjat ge med sig nu. Uttern är i grunden välbyggda kvalitetsbåtar men så har man släppt in fusk på vissa ställen. På S64:an är de stoppade dynor och sitsarna till ståstolarna av miserabel kvalitet med stomme av dålig trelagers plywood av icke marinkvalitet och klädseln fastsatt med häft av järn vilka rostar sönder. Mina dynor har jag renoverat själv och blev mycket bra med häft av rostri kvalitet. Annan skit är de lösa dynor man kan köpa som har blixtlås med dragsko i zink, idioter sådant använder man som anoder. Eller överdragen till pulpet och stolar som antingen blåser bort eller går sönder efter några få år samt nya kostar ca 5000 kr. Har sytt nya i blått tyg samt har fångrem så de inte åker av. Original bara resårsnöre som man tror ska hålla dem kvar. Tog de gamla trasiga och sprättade upp sömmarna och använde som mallar. Bad/räddningsstegen som original är en katastrof och hopplös att ta sig upp i båten. Utbytt till kasettstege som de nyare har. (tror de bytte ca 2005) Eller den jobbiga luckan till ruffen som bara ramlar i huvudet när man går upp och ned i ruffen som sedan fick en smart luckfjäder efter mitt tips till Uttern. Dock utan minsta tack för idén. Men det finns mycket jag inte rört som är perfekt med denna fantastiska båt. Men i denna tråd ska det handla om teak mm och om någon annan S64;a ägare är nyfiken kan jag maila om sådana tips i övriga områden jag nämnt ovan.
-
Min summering hittills Vanlig teak är beprövat och håller 20-30 år. Kräver en hel del underhåll och en en hel del jobb att lägga Fuskteak av den typ jag redan har i båten bleknar relativt snart. Klarar slitage och motståndskraftig mot slagmärken. (typ laminatskiva av plywood med övre skikt liknande köksarbetsbänkar med utseende som teakribbor med svart nåtning) Dock börjar de delaminera men verkar klara drygt 10år Flexiteak är i hela stycken och tillverkas på fabrik efter mallar. Rätt så dyra i förhållande till att det är plastmaterial. Ska vara underhållsfria men dåligt med erfarenhet om hur länge de håller. Isiteak limmas ihop av parvisa plastribbor. "Gör-det-själv" och har ett kvadratmeterpris på ca 1500kr. Ingen hittills framkommen erfarenhet om hur de sitter ihop efter ett tag eller hur livslängden är. Flera verkar ha valt fuskteak typ Flexiteak och Isisteak för att slippa arbetskrävande underhåll. Ungefär som den fuskteak jag själv har. Kräver inget arbete men ser ut som en kopia av något riktigt. Sedan TBS som verkar vara fullständig skit men har aldrig varit i min tanke att välja Inte heller kork. Som tråden anger så är det teak respektive plastkopior av teak som är aktuella. Tror detta är rätt så intressant för flera då Uttern sålt många båtar med den typ av fuskteak jag har och troligen börjat få behov av åtgärder. Även andra båtfabrikat kan vara aktuella att åtgärda.