Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025

JohanHedberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JohanHedberg

  • Placering
    Landkrabba
  1. Wow, Kalman du borde göra mig sällskap här uppe bland molnen. Det är fantastiskt, man ser saker och ting ur ett helt annat perspektiv, man ser liksom längre än ytterdörren. Vidare har Du rätt. Jag blir inte ingenjör i förbränningsteknik på Konstfack. Men jag ser det dock som en del av min uppgift, att som blivande industridesigner att skapa visioner och inspirera. Det är just det som mitt projekt handlar om, att inspirera. Båtbranschen är ju som bekant något konservativ, det är ditt inlägg ett bländande bevis på! Det är min förhoppning att ett projekt som detta kommer som en frisk fläkt i branschen och visar på vad som skulle kunna vara möjligt inom en 10 års period, men då krävs också en efterfrågan. Jag kommer tillsammans med sakkunniga i förbränningsteknik (i det här fallet KTH) skapa en gestaltning (design) som jobbar tillsammans med och uttrycker en otroligt funktionell insida. Slutligen vill jag säga tack Kalman! - För att du stödjer min utbildning ekonomiskt och min ansträngning för en hållbar utveckling. Jag vill också understryka att övriga kommentarer och svar på mina frågor verkligen är till hjälp då jag vill veta användarens behov och krav på en ny utombordsmotor. Fortsätt gärna svara, tack! /Johan H
  2. Hej alla glada, Jag läser industridesign (produktdesign) på Konstfack i Stockholm och är i full gång med mitt examensprojekt (BFA). Jag kommer med utgångspunkt från marknaden skapa ett koncept för en utombordsmotor som genom sin tydliga miljöprofil och formspråk kommer att sticka ut på marknaden och förhoppningsvis fungera som inspiration för vad som skulle kunna vara möjligt....puh Projektet kommer att drivas ideellt med en konceptuell vinkling. Som blivande industridesigner kommer jag att fokusera på gestaltningen av denna produkt, men det är viktigt att konceptet är trovärdigt (inom en 10 års period) samt uppfyller användarens krav och behov av en sådan produkt. och det är där Ni kommer in i bilden! Jag skulle vara oerhört tacksam om Ni ville svara på några korta frågor. (Lite mer fakta...Statistiken visar att de flesta motorer som säljs ligger runt 40-120 hk Jag tänkte att därför att jag skulle jobba med en motor i storleksordningen 60-90hk, förbränningstekniken är ännu inte bestämd, beror lite på hur Ni svarar på frågorna). Projektet kommer att resultera i en modell i fullskala (ej fungerande) som skall ställas ut på Konstfacks vårutställning i mitten på maj. (Förmodligen allmänna galleriet). 1. Vad har Du för båt/motor och hur använder Du motorbåten mestadels? (bada, fiska, vattenskidor m.m) 2. Hur länge brukar Du köra med båten när Ni åker ut? (ungefär tim) 3. Köpte Du båten och motorn i ett paket eller separat? 4. Vilka är de tre viktigaste egenskaperna som en bra utombordare skall innehålla/uttrycka? (t ex pålitlig, snål, snabb m.m ) 5. Vad kommer Du att tänka på när ordet miljövänlig kommer upp? 6. Skulle Du kunna tänka dig att välja en miljövänligare utombordare om det erbjöds på marknaden? 7. Övriga synpunkter och tips uppskattas. Tack!
×
×
  • Skapa nytt...