Leotor
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Leotor
-
Placering
Kadett
-
Nä, vem är 100 procent säker ...? ... men jag provar gärna, och blir desto gladare om det funkar. Tack! Leotor
-
Jo - nog kommer världskartan upp alltid! Det finns förstås en browse-funktion som tydligen är knuten till kortet - men allt jag hittar där är en delete-funktion - och den är jag INTE sugen på att prova. Vem i helsicke vill deleta ett svindyrt kort, förresten? Varför finns den funktionen överhuvudtaget...? Nåja, jag får gräva vidare i browsefunktionen - förmodligen skall man tanka ner informationen därifrån, även om jag inte fattar riktigt hur det går till. Kommer tid kommer råd ... Hälsningar och tack för hjälpen, Leotor
-
Har skaffat en Eagle Intellimap - men är uppenbarligen inte tillräckligt intelli själv ... I bruksanvisningen hävdas det att man automatiskt skall få upp kartan från sitt kort, men det verkar vara en överdrift. Jag har pillat i mitt kort (som täcker Kullen till Karlskrona), men inte sjutton kommer det upp på skärmen! Går jag till browse-menyn så erkänner GPS:n villigt att kortet sitter i och namnger det med rätt sifferbeteckning - men hur får jag upp det på skärmen...? Leotor teknikidiot
-
Okej, stort tack till alla som har tipsat om ramper och fiske! Känns bra att ha fått lite mer kött på benen! Leotor
-
Hej alla! I sommar skall jag koppla på trailern på bilen och dra iväg från Skåne uppåt Småland, Halland, Västergötland etc. Med mig skall jag ha mina tre barn och vårt tält, och det skall förstås fiskas en del. Vi hade tänkt oss att fiska sötvattensfiske, så jag behöver tips på bra fiskesjöar med vettiga sjösättningsramper. Jag vill undvika vatten med minfält av sten att köra sönder båten på. Tips? Någon? Leotor
-
Ah - så klart! Lite googling ledde mig till Bauhaus som lär ha tunnor på upp till 250 liter för ungefär en krona litern! Tack, Daniel! Leotor
-
Allt är djupfryst vid det här laget; hamnar, vattenvägar och mitt tålamod. Jag skulle behöva varmköra min Mariner femtihästars då och då, och till den ändan behöver jag ett tillräckligt stort kärl att vattenfylla. Men min murarbalja är aningen för liten. Någon som har ett tips på ett lämpligt kärl, billigt och stabilt och lätt att komma över?? På förhand tack! Leotor
-
Åh - solenoiden! Jag tänkte att problemet kanske hade med tändningslåset att göra, men det är så klart att solenoiden kan förstås ha kärvat oxå. Vi hade varit på semester och innan dess hade vi haft skitväder varje helg, så hon hade nog inte varit i sjön på en åtta-tio veckor. Bra tips - låter rimligt! Tack! Leotor
-
Nu ni! Vem har förklaringen till det här: I veckan trailade jag ner min båt till Råå, och sjösatte. På den sitter en Mariner fyrtaktare från 2002, femtiohästars. När jag vred om startnyckeln så gick startmotorn runt, men motorn startade inte , så jag slog ifrån tändningen. Då drog startmotorn vidare i ett par sekunder. Sak samma vid nästa försök, men då drog startmotorn vidare utan nyckeln i låset, i kanske fem, tio sekunder. Vid det tredje försöket drog startmotorn inte runt - i stället kom det ett högt hummande ljud från motorn, som inte slutade. Ut med batterilådan, av med kabeln, och då blev det tyst. När jag sedan rörde med kabeln vid batteriet halvminuten senare small det till och slog gnistor. Sak samma när jag provade igen. Jag funderade på att tilta upp motorn manuellt och köra hem, men snackade först med en annan sjösättare, som ville kolla hur det låg till. När jag sakta förde kabeln mot batteriet för att visa hände - inget! Det gick att lägga på kabeln igen. Och sedan startade motorn snällt, och gick som ett urverk ute på sjön. Jag startade och stannade vid ett halvdussin tillfällen, men inget strul. Idéer, någon? Leotor
-
Tack alla som har försökt hjälpa! Stivie kan ha en poäng i det han säger om batterikablarna - i ändarna på dem sitter det ringar som skall skruvas åt runt polerna, och en av de ringarna är spräckt. Jag tyckte att det kändes som om den satt hyfsat i alla fall, men kanske kan det vara där felet ligger! I annat fall får jag väl ta rådet och köra den till verkstan. Det är skillnad på mig och motorproffs, tro mig... Leotor
-
Nä, el är det INTE ...så det känns bra att veta att den biten är okej! Återstår bara att försöka lösa larmbiten. Det får bli en djupdykning i manualen igen...! Leotor
-
Skulle inte tro det; det kan larma vid 3400 varv, varpå jag drar ner på hastigheten, och någon minut senare kan jag dra iväg i 4400 varv utan att något händer. Och kylvattnet strömmar på bra! Men hur är det med röken; skall det ryka en del när man drar igång på morgonen? Och i så fall, hur mycket?? Leotor
-
Hmmm - motorn är nyservad och har fått bytt kamrem. Nog borde det gälla oljefiltret också...? Leotor
-
Hej alla därute! Jag har blivit med båt i vår! På akterspegeln på min fiskebåt sitter det en Mariner Bigfoot 50 från 2002 med få gångtimmar. Som brukligt är, är motorn utrustad med larm. Och det larmet ljuder då och då när jag kör båten. Det handlar om när jag kommer upp i varv över 3000-4000, och larmet ljuder då kontinuerligt, fram till dess att jag drar av gasen och sänker hastigheten. Då försvinner det. Inte händer det alltid heller; ibland kan jag köra ganska länge på, säg, 4300 varv, utan att något händer. Sedan kan det plötsligt låta, och tvinga mig att dra ner. Om jag sedan varvar upp igen, så kan det låta på nytt minuten efter. Det är tämligen irriterande. Kan det ha med trimvinklar att göra? Ibland verkar det påverka. Oljan ser bra ut, även om jag inte har koll på oljetrycket. Kylvattnet är det bra fart på. När jag drar igång motorn kan det ryka en del (vit rök), men det försvinner ganska snabbt, och efter ett par minuter på sjön märks det inte av. Kan det finnas en förbindelse där?? Själv är jag INGEN motormänniska - men kanske någon som är det har en teori eller två? Leotor