-
Innehålls Antal
59 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm weedogt2
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Är det någon som vet vad en Volvo B20 plus drev väger på ett ungefär? Motorn sitter i en Marieholm Concorde från okänt år,men jag gissar på runt 1970.
-
Nu har jag köpt och installerat en Skyllermark huvsäkring på 250 A. Allt funkar som det ska! Kablarna till startmotorn är GROVA så det skulle bli en fin brasa (bara en liten bit från bensintanken!) utan säkring om det blev dunderkortis. Om jag mot förmodan skulle få några problem återkommer jag i tråden.
-
Det finns säkringar som är lämpliga som huvudsäkring från Odelco (www.odelco.se) också. Det finns säkert på fler ställen. Jag har kollat lite och jag tror att en startmotor brukar vara på ca 1 kW, dvs den drar drygt 80 A. Min hydraulmotor kommer aldrig att gå samtidigt. Ungefär 200 A kan därmed kanske vara bra? En huvusäkring ska jag ABSOLUT ha för att inte riskera brand vid en elak kortslutning. Sedan kommer jag självklart att ha mindre säkringar till småsakerna som är anpassade för klenare kabel.
-
Jag undrar vad som är lämpligt värde på huvudsäkring till min båt. Jag har en 70 hk utombordare med en 40 A generator. Den andra stora förbrukaren jag har är en hydraulisk pump som är märkt max 40 A. I övrigt är det bara lanternor, instrument och lite andra småsaker. Hur mycket ström startmotorn drar vet jag inte, men jag misstänker att den drar en del. Vilket värde bör jag ha? Kan det fungera med automatsäkring?
-
Jag går och funderar på om jag ska investera i hydraulstyrning till den båt jag håller på att sätta ihop just nu. Det är en Marieholms Concorde med en 70-hästars 4-taktare på ca 170 kg. Är det värt pengarna? Det handlar om ca 5000 kr jämfört med ca 2000 kr för en Teleflex vajerstyrning. Jag ägde en Flipper 630 med en 130-hästars 4-taktare på 230 kg. Där hade jag hydraulstyrning och upplevde att det var vad som krävdes för att man inte skulle få kämpa med ratten hela tiden. Jag har också ägt en mindre båt (liknande Weed GT) med en 40-hästars 4-taktare på 100 kg. I det fallet hade jag vanlig vajerstyrning och kände inget behov alls av hydraulstyrning. Men var går gränsen?? Jag undrar också om behovet ökar om man hissar motorn och/eller använder stålpropeller? Vad finns det för erfarenheter?
-
Över 1000 kr bara för givaren??? Nej, jag vill göra en egen.
-
Jag vill ha en givare till men bensintank men jag vill göra den själv då det är lite speciella krav på den för att den ska passa. Frågan är hur jag ska bygga den. Hur fungerar egentligen en givare enligt bilden (WEMA)? Restansen ändras när flottören rör sej upp och ner utefter stången i mitten. Men hur går det till rent mekaniskt?? Är det något smart med en magnet, eller vad? Jag lyckas inte klura ut hur den kan tänkas fungera. Någon som vet?
-
Tack för tipsen! Jag har mejlat firmorna vi få se vad jag får för svar. Att gå till en skola är ju trevligt men en del av det jag vill slippa är just att få fram materialet.
-
Jag behöver få till en låda i rostfritt till min båt. Är det någon som kan tipsa om en BRA svetsare? Jag bor i Stockholm.
-
Var kan man hitta en sån här bränsletank (se bild) tro? Någon som känner igen den. Den har mått som passar perfekt i min båt men jag har inte hittat den i någon katalog. Volumen är ca 50 l. mått 200 X 350 X 750mm.
-
TEMADUR 90 är ett intressant förslag. Helt okänd för mej så jag kollade lite på nätet och hittade ett datablad. Där står: Lämplig för målning av broar, utvändiga ytor av cisterner, stålmaster, transportutrustning och annan stål- och maskinutrusting. Efter ha letat lite mer visade det sej att detta är den färg som fabriken som tillverkar Buster använder. Det verkar alltså handla om en industriell färg för metall. Är det verkligen rätt till min båt som är av glasfiber? Dessutom: Var kan man som privatperson köpa färgen? (Jag bor i Stockholm)
-
Jag ska måla om in båt och har kollat lite på 2-komponets lackfärg: Hempel Poly Best polyuretan 0,75 liter för 496:- International Perfection polyuretanbaserad 0,75 liter för 510:- Biltema Topcoat polyuretanakryl 1 liter för 189:- Double Coat polyesterbaserad 1 liter för 615:- (www.kmarin.se) Jotum Hardtop AS polyuretan 5 liter för 1075-1245:- (www.frewi.se) Prisskillnaderna är enorma! Vilken är egentligen bäst? Det är inte så säkert att vissa dyra varumärken alltid är best value for money... Tidigare har jag målat med International Perfection men har inte varit nöjd, det har blivit småblåsor efter ett par år vid vattenlinjen. Andra på detta forum har sagt samma sak. Somliga säger att det bara är dåligt grundjobb. Själv vet jag inte, men jag gjorde hemläxan med 2-komp grundfärg, nogrann slipning osv. Nu ska jag måla en annan båt och vill INTE få problem igen efter ett par år. Är det någon som har synpunkter på färgerna ovan? Jag vill helst höra vad de som har målat skrov (nära vattenet) har för erfarenheter. Är det fortfarande snygget efter ett par år?
-
Blästra... Man måste alltså ta bort eloxeringen?
-
Hej, Jag tänker måla några eloxerade aluminiumprofiler på min båt. Jag är lite osäker på bästa sättet att göra detta. När jag har gjort det tidigare har färgen åkt av ganska snart. Ska man grunmåla först? Och i så fall med vad? Och vad är bra färg sedan? Kanske det bästa är slitstarka 2-komponentsfärger i stil med International Perfection? Är det någon som har lite råd att dela med sej? /anders
-
Oj-oj-oj... Jag såg just att Japanska valutan (Yen) har gått upp sanslöst mycket på ett par månader. Vi talar 40% eller så. Kolla denna länk (E24 Börs): http://www.bors24.se/bors24.se/site/macro/macro_currency_detail.page?magic=(cc (detail (tsid 12421) (graph (period 1Y) (from null) (to null)))) Vad betyder detta för motorpriserna???