Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

superk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om superk

  • Placering
    Fänrik
  1. Då är den ju inte miljövänlig längre, då kan ni väl lika gärna köpa fartygsfärg eller färg från norge då den säkert är mindre giftig än era hopkok.
  2. Jag minns inte sist jag fick ett paket utan att behöva betala tull och moms, numer så sköter ofta fraktbolagen det och fakturerar mottagaren, så jag åker hellre själv och får semester samtidigt.
  3. Hittills så har ingen jag känner behövt göra det. Men det beror väl på om du väljer rätt dörr när du går genom tullen.
  4. När den kom såg den ut så här. Alla kablar var avklippta flybridge inredningen trasig och kapellet sönderrivet.
  5. Är inte Bravo 3 duoprop? Med vp D4 får du långsammare acceleration men en betydligt lägre förbrukning runt 40% lägre. Men kommer du att tjäna igen prisskillnaden mellan bensin och dieselmotorn? Då ska du köra väldigt mycket. Och är det höga toppfarter du är ute efter så är inte diesel första valet.
  6. superk

    CE-märkning

    Helt sant. En CE märkt båt uppfyller ju bara kraven precis vid märkningen. 10 år senare så är det oftast väldigt mycket som är bytt och omdraget, skulle den då klara märkningen? Det är ingen som vet. Så givetvis så rör det sig bara om handelshinder för att skydda den inre marknaden. Så sker också inom skor och textil industrin bland annat med det drabbar inte den enskilde lika tydligt. Vem minns inte importen av bilar från USA förr, där de hade hårdare avgaskrav än sverige, ändå var det ett h-vete att få igenom bilarna här.
  7. Ni bör kolla er försäkring då vissa bolag reglerar längden som man får ha strömmen kopplad till båten när den ligger på land. Alandia har kravet på max 48 timmar om man inte är vid båten, punkt G4 i försäkringsvillkoret. Så det är också en variabel att ta med när man planerar vinterförvaringen.
  8. Hoppas att du inte menar boats international, jag och en brygg granne använde sig utav dem. Då kände vi inte varann så tyvärr fick vi samma problem. Boats International tog betalt för fraktförsäkingar och både jag och min brygg granne fick det skriftligt på våra fakturor. Hans båt fick skador för 150 000 kronor på resan från florida 2006, än idag så har han inte fått en enda krona i ersättning. Min båt fick skador för 75 000 kronor vid överfarten 2008 dom lovade dessutom att den skulle tullas, momsas och CE märkas i tyskland. Båten lastades av i tyskland, CE märktes inte och var för stor för att kunna skickas vidare med nästa båt så jag fick den senare och till min stora häpnad så var den inte ens tullad och momsad i tyskland. Det blev en dyr läxa. Då de inte är ett svenskt företag så skiter dom fullständigt i vad svenska lagar och regler är så man kan glömma Arn. Det som retar oss mest är att de tog betalt för frakt försäkringar utan att teckna dom. Och det finns inte ett skit vi kan göra annat än varna andra båtspekulanter.
  9. Det är som andra också har påpekat, inte rätt ställe att snåla in då en beväxt botten ger en mycket högre bränsleförbrukning och vips så har den besparingen gått åt h-vete.
  10. Kommer du inte åt ström och vill konservera ac så finns det två sätt. Du kan ersätta 110volts ac pumpen med en borrmaskinspump för småpengar om du har en batteriborrmaskin, eller köpa en billig 12 volts pump. Det andra sättet är helt enkelt att lossa alla slangar och försök blåsa ut så mycket vatten du kan.
  11. Man kan säga att om du har fel propeller så att den inte orkar upp i det varvtalsspann som tillverkaren rekommenderar så betyder det att motorn går för tungt och du får en väldigt förkortad livslängd på den.
  12. Den stora vinsten att handla från t.ex West Marine ligger i att skriva ihop sin önskelista och sen ta resan dit och fylla bagaget. Då slipper man tull och moms, plus att man har fått en gratisresa. Då blir det riktigt billigt.
  13. Svaret på frågan är väl igentligen både och. Trimplanen ger snabbare planing och gör att du kan hålla båten i plan i lägre hastighet. Dessutom ger dom dig möjligheten att ändra gången i kraftig sidvind så att den inte lutar åt ena sidan, och även i motsjö. Vilka trimplan är väl mest en smaksak på din båt. Men du behöver ju inte köpa de dyraste på marknaden.
  14. Jag tycker att den nya sjöfyllerilagen är ganska rolig, man har använt sig av samma gränser som för bilkörning men det gäller inte för majoriteten av seglarna, men tyvärr för nästan varenda motorbåt. Man kan ju undra lite om det inte är sängvätarna som har drivit igenom den skrattretande lagen. Men om man drar det till sin spets så tycker jag att dom som äger en nissan micra och liknande ska kunna ha upp till 0,9 utan att åka dit men de som kör merca, bmw och liknande ska 0,2 gränsen gälla för. På 30 och 50 vägar ska också 1,0 gälla då hastigheten inte är så hög. EU mopeder och liknande ska absolut inte ha någon gräns alls då de är att jämställa med kanot.
×
×
  • Skapa nytt...