Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

seaborn

Företag
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om seaborn

  • Placering
    Kadett
  1. Flytta till en ö så behöver du inte ta båtkörkortet! http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html
  2. Vet någon om det finns nån sorts generator som kan kopplas till propelleraxeln eller backslagsflänsen. Kanske typ stor cyckeldynamo som ligger an med friktion om man låter propellern frirotera vid segling? Det vore kanske värt att få lite ström till lanternor och navigationsutrustning och eventuellt också laddning även om man förlorar nån halvknop på farten.
  3. Ett argument för Båtkörkortet är att det åtminstone skulle lösa detta1 Man kan ju fråga sig nyttan av ett Båtkört för fritidsbåtar om man tycker att allt är bra som det är och ingenting behöver ändras för Vilda Västens lagar ska råda till sjöss? Och dessa Vilda Västen anhängare ifrågasätter om Båtkörkortet skulle lösa några problem eller ge några fördelar att tala om. Den föråldrade sjölagen medger en del orimliga förhållanden varav jag tar upp ett här: Man får köra hur fort som helst, i en hur lång fritidsbåt som helst, utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter. Om man iaktar gott sjömanskap! Detta skulle i alla fall ett Båtkörkort som sätter gränser vid 7meter, 10 knop och 15 år sätta stopp för. Man kan dra en drastisk parallell med vapen, är det inte onödigt att kräva vapenlisens? Borde inte vem som helst utan lisenstvång gå omkring med ett nästan hur kraftfullt vapen som helst utan någon nedre åldersgräns så länge man inte ställer till med en massaker? Kan en 12-årig förare i en 16 meter lång fritidsbåt som är 3.80 meter bred och kan köra i 50 knop ställa till med en massaker till sjöss? Kan någon Vilda Västen anhängare svara?
  4. Är det verkligen rimligt att införa ett Båtkörkort? Man kan ju fråga sig nyttan av ett Båtkört för fritidsbåtar om man tycker att allt är bra som det är och ingenting behöver ändras för Vilda Västens lagar ska råda till sjöss? Och dessa Vilda Västen anhängare ifrågasätter om Båtkörkortet skulle lösa några problem eller ge några fördelar att tala om. Den föråldrade sjölagen medger en del orimliga förhållanden varav jag tar upp ett här: Man får köra hur fort som helst, i en hur lång fritidsbåt som helst, utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter. Om man iaktar gott sjömanskap! Detta skulle i alla fall ett Båtkörkort som sätter gränser vid 7meter, 10 knop och 15 år sätta stopp för. Man kan dra en drastisk parallell med vapen, är det inte onödigt att kräva vapenlisens? Borde inte vem som helst utan lisenstvång gå omkring med ett nästan hur kraftfullt vapen som helst utan någon nedre åldersgräns så länge man inte ställer till med en massaker? Kan en 12-årig förare i en 16 meter lång fritidsbåt som är 3.80 meter bred och kan köra i 50 knop ställa till med en massaker till sjöss? Kan någon Vilda Västen anhängare svara?
  5. Hej! Jag tror att lovarts backstag gick via block akter om rorkulten och över på läsidan via block och sedan fram en bit och satt fast i ett löst block en halv meter akter om lä skotwinch. Genom detta block gick i sin tur fockskotet innan det lades runt lä skotwinch. Ju mer man skotar ju mer spänns lovarts backstag upp. När man slår släpper man bara lä skotet som vanligt och backstaget slackas. Och samma manöver upprepas på andra sidan. Begripligt???
  6. – Den kraftige økningen i ulykker på sjøen, flere båter med stor motorkraft og mangelfulle kunnskaper om ferdsel på sjøen er grunnene til at regjeringen ønsker å vurdere et forslag om obligatorisk båtførerprøve, sier nærings- og handelsminister Odd Eriksen (Ap) i en pressemelding. http://www.havgapet.com/forum/index.php?showtopic=3319
  7. Hörde för några år sen talas om ett blocksystem som var kopplat på ett sådant sätt att lovarts backstag sträcktes upp (och lä backstag slackades) när man skotade focken. Är det nån som känner igen detta och kanske också använt ett sådant?
  8. Det är många turer i båtkörkortsracet! http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html
  9. Här finns massor av båtar som hyrs ut direkt av ägarna. http://www.rorgangare.se/2_batuthyrning.html
  10. Vet nån vilka väderstationer på Västkusten som är uppkopplade på internet?
  11. För att undvika det bör du uppföra dig ordentligt om du kommer till dom här gästhamnarna! http://www.rorgangare.se/2_danska_gasthamnar_nara_vk.html
  12. Är det inte snart läge att bli lite mer miljömedveten? Det är inte sjömansmässigt att puttra omkring med motorn och spy ut massa avgaser och föra oväsen! Tänk på hur lite koldioxidutsläpp det blir när man seglar och hur lite man stör sin omgivning. ** modererad av mg Hissa sen segel och kasta loss!
  13. Båtkörkort kan komma nästa år (2009) Ur BOHUSLÄNNINGEN 080222Det kommer att bli en undre gräns. Den kommer att hamna på båtar som är sju meter eller båtar som gör tio knops fart. Det kommer också att sättas en undre åldersgräns för ett båtkörkort. - På den punkten är vi dock inte riktigt klara, säger Przedpelska Öström *. Det kan bli 15 år, eftersom just den gränsen har varit med redan i tidigare utredningar om båtkörkort. De riktiga fartbåtarna får en egen behörighetsnivå. Man måste vara 18 år för att få detta höghastighetscertifikat, däremot är man inte klar över vilken fartgräns som ska gälla. - Det kommer troligtvis att handla om spannet 20-30 knop, säger Monika Przedpelska Öström. Det finns ytterligare en åldersgräns, som inte är bestämd. En gräns, som innebär att man helt enkelt får sitt körkort utan någon vidare utbildning. Det talas om 55 år. - Vi har laborerat med olika åldrar, säger Monika Przedpelska Öström. Ute i skärgårdssamhällena finns ju massor av äldre båtägare, som kört båt sedan barnsben - det vore ju löjligt att tvinga dem till skolbänken. Vad händer då om jag sedan tidigare har ett förarbevis eller rent av en kustskepparexamen? - Då ska du enkelt kunna växla dessa mot det nya körkortet, berättar Przedpelska Öström. I dag finns det drygt 300 000 som har antingen förarbevis eller kustskepparexamen. Dessa finns i ett register hos Nämnden för båtlivsutbildning (NFB). Om det blir Sjöfartsverket eller någon annan som ska sköta utbytet är ännu inte bestämt. Vem ska då utbilda? - Det kommer troligen att ligga på de som i dag utbildar för kustskeppare och förarbevis. Möjligtvis måste dessa utfärdare genomgå en liten specialutbildning som anpassas efter de nya kraven. Sjöpolisen och Kustbevakningen kommer att sköta kontrollen av behörigheten ute på sjön. De kommer också att kunna borda båtar för att göra sina kontroller, man kommer, om det behövs, även att mäta upp båten och eventuellt provköra för att fastställa fartresurserna. Saknar du behörighet väntar böter. Antingen dagsböter eller vanligt bötesstraff. Hur mycket det ska kosta är oklart. Troligtvis kommer man inte att kunna få sitt båtkörkort indraget, på samma sätt som kan hända med ett vanligt bilkörkort. Vårens remissrunda sägs vara bred. Naturligtvis kommer Sjöfartsverket, Kustbevakningen och polisen att finnas med, men också alla båtorganisationer, kustkommuner och många fler. Under sommaren sammanställs remissvaren, efter sommaren skrivs en regeringsproposition, som presenteras för riksdagen och därefter kan det bli ett beslut. - Före årsskiftet hoppas vi att allt är klart, säger Monika Przedpelska Öström. Tiden är knapp men vi tror detta kan hålla. *Monika Przedpelska Öström Departementssekreterare på Näringsdepartementet 08-4054924
  14. Läste nånstans om en att det finns en spinnakerbom som går att manövrera från sittbrunnen. Vet någon hur denna fungerar? Var får man tag i en sådan?
  15. Hur skyddar man sig mot oseriösa båtuthyrare? Det finns båtförmedlare som talar gott om båtar som de kanske inte ens har sett i verkligheten. Tydligen förekommer också såna fall där båten inte ens existerar i verkligheten! Vad ska man då tänka på för att inte bli grundlurad? Ska man begära att få besiktiga båten på land? Detta kan ju vara svårt att kombinera med en provtur som ju verkligen är nödvändig. Finns det någon svartlista på oseriösa båtuthyrare? Undrar Seaborn
×
×
  • Skapa nytt...