Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Smuggler-24

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Smuggler-24

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har råkat ut för en olycka. Vid slussning så blev jag prejad så min babord pulpit fastnade i slussen och blev rejält krokig. Jag har varit i kontakt med försäkringsbolaget. De ger mig okej att laga pulpiten. Nu till frågan: Finns det någon firma som kan bocka till pulpiten så den ser ut som den ska igen. Tacksam för tips. Båten ligger i Solna så någon firma i Stockholms trakten. Tack på förhand.
  2. Hej Jag har använt triboron. Först med en suzuki 225hk tvåtakt. Där med typen för separat olje tank. Fungerade mycket bra. Innan triboron så rök motorn en del. När jag sen började köra med triboron så försvann all rök. Motorn gick mycket jämnare också. Nu använder jag triboron i bränsletanken. Jag blandar 1% i tanken. Det ska vara så. Motorn är en 80 tals yamaha 85 hk. Jag hade problem med ojämn gång och mycket rök tidigare. Motorn var ibland svårstartad. Nu är alla de problemen borta. Visst kostar den mer men jag betalar järna den merkostnaden mot att ha en pålitlig väl fungerande motor.
  3. Hej Passar ett motorfäste/upphängning från en Yamaha 60 hk till en 85hk Yamaha. Alltså jag har en 85hk där upphängningen glappar. Och vill byta. Såg en annons om en som kommer från en 60hk.
  4. Hej! Har en båt med en äldre Sleipner hydralstyrning i. Den fungerar inte bra. Efter kontakt med generalagenten så har vi kommit fram till att själva pumpen är trasig. Det är inget som kan lagas utan det är bara att byta ut pumpen. En ny pump går på ca 5´kr. Förhoppningsvis så passar den nya med anslutningar och övrig montering. Så det verkar vara det lätta alternativet. Men sedan har jag tittat på en del andra märken. Bla. en från Flotec som komplett kostar lite drygt 5´kr. Då kommer jag ju få montera allt på nytt. Men då får jag också en helt ny styrning. Jag vill gärna ha råd om vilket ni tycker jag ska välja. Tack på förhand. Uffe
  5. Vad bra. Då ska jag byta ut röret till slang från tanken till filtret. men det får bli ett jobb i vinter.
  6. Jaha, då får jag försöka få det tätt vid dessa ställen. Det går ett rör från tanken till filtret. Uppskattningsvis är det ca. 1-1,5 m. Kan jag ersätta röret med slang istället? Vet någon var och om jag kan hitta en ny eller bättre begagnad bränslepump någonstans? Jag tror motorn är från mitten av 80-talet.
  7. Nu har jag precis varit vid båten och kollat en del. Motorn startar om jag pumpar upp bensin med blåsan. Annars inte. Det jag såg nu var att det droppade lite bensin där bränsleröret går in i filtret och efter pumpen vid en trevägskoppling. Kan det vara problemet? Otätt.
  8. Jag har tänkt tanken om kamaxeln. Pinnen som trycker mot pumpen och kamaxeln ser OK ut. Jag tycker det skulle vara konstigt om kamaxeln är sliten och det är felet. Därför att motorn startade bra förra säsongen utan problem. Jag har tänkt på en annan sak. Automatchoken ? När man normalt ska starta så pumpar men med raglaget för att få upp bränsle. Nu händer det ingenting när man pumpar. Kan det bero på choken?
  9. Tack för alla svar. Kopplingen in i pumpen är ett rör. Övriga slangar är "vanliga" svarta gummislangar. Någon sil kan jag inte hitta någonstans. Det jag inte tittat på är röret ned i tanken. Där sitter väl det troligtvis en sil.
  10. Filterna har jag kollat. Till och med bytt ut det separata filtret. Någon sil vet jag inget om. Var kan ett sånt sitta?
  11. OK. Då kanske jag, ändå, behöver skaffa en ny pump. Är det backventiler i pumpen? Är det dem du menar? Uffe
  12. Tack för svaren. Det kan nog vara dags för förgasarrenovering. Men kan förgasaren vara orsaken till att inte bensin pumpas upp? Angående bränslepumpen så verkar det inte vara den som inte fungerar. Jag hade pumpen med till en firma på Lidingö som håller på med bla. BMW marinmotorer. Han testade pumpen och sade att den fungerar som den ska.
  13. Hej! Jag har en Jurmo Cabin som det sitter en BMW B190 motor i. Jag köpte den förra våren och har fungerat bra till nu i vår, vid iläggningen. Den har varit lite svår att starta även tidigare. Man måste pumpa med reglaget rätt mycket för att den ska starta. Men nu i våras ville den inte alls gå igång. Jag har provat med startgas. Då tänder den till lite men utan att gå igång. Har även kollat pumpen. Den fungerar. Jag har även kollat tillbaka hela vägen om det kommer bensin någonstans. Men inte. Fick ett tips att sätta in en bränsleslang med gummiblåsa. (sådan man har till utombordare/trycktank). Väl på plats så pumpar jag upp bensin och hör att bensin kommer upp till förgasaren. Nu startar motorn. Vid några tillfällen stannar den efter ett tag. Pumpar upp bensin på nytt och motorn startar. När jag varit borta från båten några dagar måste jag pumpa upp bensin med blåsan igen för att den ska starta. Vad kan problemet vara? Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Som det är nu så vågar jag mig inte ut på sjön för jag är osäker om allt ska fungera. Tacksam för svar, Uffe
×
×
  • Skapa nytt...