Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

jonped18

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jonped18

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nepp blir inte klok på detta, någon kanske kan hjälpa mig på traven. Det handlar inte om att bygga om och flytta batterier, allt är samlat på en plats i båten och så kommer det förbli. Nu har jag satt in det nya 250Ah batteriet, men trots att det är fulladdat i några dagar så börjar lampan för lågt batter / generator blinka redan när jag drar igång startmotorn och startar motorn, analog voltmätare går också ner i botten - för att sedan gå upp till nästan 13,8/14. Mätaren går ner och varningslampan batteri på EVCdisplayen börjar blinka direkt när jag kör med bog/häckpropeller trots högt tomgångsvarv. Jag har en Volvo Penta D6 (115A generator). Glöm ovan ritningar. Jag har ett AGM batteri på 250A, Starteffekt 1450cca - helt nytt. Samt 4st våta Bosh 75Ah, Starteffekt 600cca också helt nya. Det står att det bör användas som: "Bosch Start/Förbrukning är ett batteri med bra starteffekt och enklare förbrukningsegenskaper". Är det något problem att "blanda" dessa två batterityper AGM och våta trots att de är i olika bankar? Som jag förstår det så laddar laddaren först batterigrupp 1 som är start, och sedan batterigrupp 2 som är service. Om enbart AGM är i grupp 1, och enbart de våta i grupp 2 så borde det väl inte spela någon roll - eller? Vilket/vilka batteri skulle ni valt som startbatteri, och vilket/vilka som servicebatteri av dessa två modeller som jag har? Det ena stora är 250Ah AGM, de andra är 4st 75Ah våta Bosh? Just nu har jag 250Ah AGM som startbatteri, men funderar på att byta till de 4st 75Ah våga Bosh istället, då det verkar som att AGM batteriet passar bättre som förbrukning? Eller tänker jag helt fel?
  2. Kanon, tack. Enligt hemsidan så ska det passa lika bra som start eller som förbrukning. Eftersom jag har använder bog/häck oftast så behövs det lite extra kraft dit, så sätter det nya batteriet som startbatteri så får jag hoppas det blir en bra lösning •Perfekt för solceller, elbåtar, yachter och husbilar med hög prestanda •AGM-teknik ger överlägsen motståndskraft mot stötar och vibrationer •Exceptionellt lång livslängd: upp till åtta gånger så hög cyklingstålighet jämfört med vanliga batterier (upp till 800 cyklar vid 50 % laddningsnivå) •Tålig, läcksäker konstruktion •Perfekt för start och försörjning
  3. Hej! Jag har i dagsläget en Nimbus 340 Commander. De har från grund en batteribank på 6st 75Ah batterier som är samlade i mitten av båten lågt placerade. 2st som startbatterier (800cca) som driver förutom startmotorn även bog och häckpropeller samt för och akter ankarspel. 4st är servicebatterier till exempelvis kyl, tv mm... Jag har fått ett stort jäkla batteri av en bekant pga.felköp, ett AGM på 250Ah (1450cca). Jag hade tänkt att koppla ihop så det blir totalt 6st servicebatterier, och låta det nya på 250Ah bli startbatteri. Vad tycker ni om det? Eller är det bättre och göra tvärt om, att ha 6st 75Ah till startbatteriet, och låta det nya på 250Ah bli servicebatteri? Eller spelar det någon roll vilken bank som blir till vad? Rent spontant känns det som det nya batteriet på 250Ah och med en kraft på 1450cca skulle passa bäst till start och som även driver bog/häckpropeller samt ankarspel. Mvh, Jonas
  4. Åretruntboende på öarna önskar hyra båtplats för sägongen 2011 i Hinsholmen, Fiskebäck eller Saltholmen (med p-kort). Vår båt är en Targa 27fot med måtten 8.50 x 3.10. Djup 1m. Mvh, Jonas
  5. Hej! Nu har båten och motor varit på land. Det visade sig att en tändspole gått sönder. Stort tack till Marinforum i GBG som snabbt trailade upp båten, fixade felet och sedan slängde i den! //Jonas
  6. Står i manualen att den kan sänka farten om något är fel. Konstigt att inget larmar dock. Får åka förbi Lindahls imån o höra...
  7. Inga varningslampor och inget som larmar...
  8. Hej! Har en Mercury 90 Optimax - 2005. Har gått kanon, fick service i vinstras och åkte i vattnet i början av april. Idag på väg hem, låg i ca. 6kn - 2400varva i ca 25minuter, plötsliten gick den ner i motorvarv. Så fort jag drog av på gasen till tomgång blev tomgången väldigt ojämn. Jag kan inte heller accelerara upp, utan när jag gasar kommer jag bara upp till 2800 varv sen orkar den inte mer... När jag drar ner och kommer ner mot 1000varv så dör den. Vad kan ha hänt? //Jonas
  9. verkar å andra sidan vara enkelt att tömma själv. Enl beskrivning hos Mercury tar man bara bort slangen från höger sidan och öppnar dräneringsskruven och tömmer ur innehållet. Är det bara vatten den kommer tömma eller är det all inpumpad bensin också, varpå man måste pumpa in nytt bränsle efter tömmningen??
  10. Låter som att de kan ha fixat bränsletanken iaf, får hoppas att de även tömt bränslefilterkammaren... motorkillarna borde ha tänkt på även kammaren tycker man jue. De har endast testkört båten på tomgång och med olika varvtal utan några problem, inte ute på sjön varpå den kanske bara ger larm om vattnet nu börjar skvalpa runt i kammaren?! Återstår och se i morgon när jag skall hämta den - får köra runt en stund i närheten innan färden mot GBG påbörjas //Jonas
  11. Hej! I veckan var jag och provkörde en båt som jag köpt på en marina. När vi testkörde började ett fellarm ljuda efter ett tag, och kom och gick sedan lite eftersom (motorn gick dock som vanligt). Idag ringde säljaren och sa att motorkillarna fixat det och att larmet berodde på att det funnits vatten i bensintanken, vilket de nu rengjort och testkört utan att få larm (endast på tomgång med olika motorvarv). De säger att motorn endast ger i från sig larm när: 1. oljan börjar ta slut 2. motorn bli överhettad 3. när motorn får för lite bränsle. Någon som vet om det stämmer med endast dessa 3 fel-larm? Båt/motor är ett år gamla och båten har legat uppe på land sept-10 mars vilket han säger berott på att det blivit kondens i tanken. Motor är en Mercury 90hk Optimax saltwater. Jag har dock aldrig varit med om detta tidigare på mina tidigare motorer, möjligen för att de är äldre och dessa nya maskiner kanske är känsligare?! Funderar dock nu på att installer en vattenavskljare mellan tank och motor då båten kommer användas året runt. Var finner jag ett sådant och som är lämpligt för min utombordare och bensintank? I övrigt återstår och se om det var det som var problemet för fellarmet när båten skall köras 2½h ner till Göteborg i veckan... Mvh/ Jonas
×
×
  • Skapa nytt...