Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

heppa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om heppa

  • Placering
    Kadett
  1. Har en AQ115 med 100drev med avgas och vatten intag i sk. Stövel. Jag har ett litet läckage in i båten under motorn, dock ej direkt från stövelns delar på insidan utan en liten bit (ca. 5cm) därifrån. Är Stöveln ett känt ställe för läckage och hur viktigt är slangklämmorna på slangen på utsidan ? Som vanligt tacksam för alla svar ! /Heppa
  2. Nautolex teak planking är det jag tänker på, då Nautolex är ett fabrikat !
  3. Jag skall lägga nytt durkmatta (Nautolex) i min båt och undrar lite om limningen av mattan. Enl. tillverkaren skall det limmas med vattenfast kontaktlim, med det vet ju alla att det hugger direkt ! Skulle det kunna limmas med mattlim så att man får lite mariginal för inpassning ? Som vanligt tacksam för alla svar !!! /Heppa
  4. Har nu hittat lite mer info om rutramarna på Ockelbo T17i ! Sågbilder på en T17i från 1973 och den har dom nyare ramarna. Har också sett en T16u från 1970 som har danska ramar. Så det kanske var så att tidiga årsmodeller hade danska rutramar. Tacksam för fler uppgifter ! /Heppa
  5. Har sett den sidan ! Själv gillar jag när det så mycket original som möjligt ! Inte ett borrhål sedan 1971 i instrumentpanelen- Men det kanske bara är jag som snöat in ?? /H
  6. Mer info på Ockelboklubbens hemsida tack vare Hans Johansson (webmaster)försorg http://www.ockelboklubben.com/
  7. T15 RIVIERA vattenskidbåt av större modell Skrovformen till Mobåt ändrades och gjordes om med en skarpare V-botten och däcket fick en modernare form. Den nya båten döptes till Riviera och introducerades 1960. Den tillverkades under flera år innan den ersattes med Ockelbo T16. Riviera var en vacker och stilren sportbåt med fem sittplatser och en snyggt kurvad panoramaruta. Oftast var skrovet vitt och däcket svagt gult. RIVIERA är en sport- och vattenskidbåt av större modell. Den är öppen med panoramaruta av dansk konstruktion och har en konventionell V-botten. Tre flyttankar bildas av i skrovet fastgjutna tvärbalkskonstruktioner som tjänstgör som fotstöd och underlag för sätena. Däcket har rena linjer med en smal räfflad ”ås” midskepps som skall ge fotfäste när man vistas på fördäcket. Till RIVIERA finns en hard-top, som monterad på skenor kan skjutas tillbaka för att ge sol, och lättare tillträde till förarsätet. RIVIERAN har Två stycken soffor med skumplastdynor och rymmer fem personer. Ett litet fack är infällt under fördäck och bakom bakre ryggstöd får bränsletank, ankare och linor plats. Båten är högerstyrd. Ratt och reglage sitter behagligt till. Främre flyttank fungerar även som fotstöd för föraren. 40 hk är en lämplig motor, men det går att ha större. Båten är mycket kursstabil. Data: längd: 4,55 m, bredd: 1,73 m, vikt: tomvikt 200kg, med motor, full tank och förare ca. 350 kg. Motor: Max 80 hk men lämpligast 30 – 45 hk. Utrustning: vindruta, rattstyrning, beslag och dynor. Extra utr. Hartop. RIVIERAN säljs även under namnet ARKIPELAG Pris 1961: 5300 kr.
  8. Finns det nån som vet och kan berätta något om Ockelbo T17i. Vilka år gjordes dom. När blev T16i till T17i ? Färger som jag sett är röd, gul, orange... finns fler ? När kom T17DL ? Tacksam för all info ! / Heppa Har en fråga till ! Har precis köpt en T17i från 1971. Vindrutan med ram är tillverkad av NC.Bjerg, Denmark. Dom gör/gjorde rutor etc. till många segelbåtar. Har inte sett det fabrikatet på en Ockelbo tidigare. Hade tidigare en T16u från ca. 1973-74 den hade inte denna konstruktion på vindrutan. Den liknar inte heller på något sätt rutan på tidiga T16i/u, den med alla skruvar. Finns det andra Ockelbo båtar med danska rutor eller är min en ersättning av original rutan.
  9. Tack för Era svar ! Ett kompprov blir väl nästa steg ! En läckande insugs ventil borde rimligen märkas på gången av motorn ? Den låter helt normal väl uppe i varv och svarar bra på gaspådrag. Trasig/läckande ventil ! Åtgärd ! Byta hela toppen eller laga ? Mvh /Per
  10. Hej Jag har lite problem med min AQ115 med en solex förgasare. Den startar lätt och svarar bra på gas när den väl är uppe i varv. Problemet är när jag ger snabbt gas från låga varv, då blöörar den och bakskjuter(inte vaje gång) ibland med en smäll. Det kommer bensin ur mässingsröret som sträcker sig ut över insuget när man ger ett snabbt gaspådrag. Om jag ger gas långsamt går det bra, det är bara vid snabba gaspådrag som det händer. Tacksam för alla svar !
  11. Hej När jag köper kläder från usa så ber jag säljaren att märka paket och tullpapper med följande: SAMPLE, NOT FOR SALE, NO COMMERCIAL VALUE Det funkar vaje gång !! // Heppa
×
×
  • Skapa nytt...