Oskar_W
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Oskar_W
-
Placering
Kadett
-
Tackar, men jag har redan ordnat plats. Oskar
-
Är det någon som redan tagit upp båten i Björlanda Kile och kan tänka sig att låna ut sin plats i en och en halv vecka? Jag har båten på Orust nu men ska flytta den till Björlanda, har fått vinterförvaring men ingen sommarplats ännu. Tänkte segla ner båten nu i helgen men vet inte var jag ska lägga den fram tills upptagningen. Skulle vara mycket tacksam om någon vänlig själ ville låna ut sin plats, behöver ca 10x3m med djupgående på minst 1.5 meter. Oskar
-
Jag har rullbom på min 70-tals seglare med Seldén rigg och jag ser inga som helst fördelar med detta system. När det blir ett nytt storsegel så skippar jag detta garanterat! Tänk vad bekvämt att ha alla fall neddragna till sittbrunnen och kunna reva härifrån när det börjar friska i. När jag rullar in seglet är det viktigt att dirken är i exakt läge, annars börjar seglet att vandra antingen mot masten eller ut på bomen. Att enbart förvara seglet ihoprullat på bomen tycker jag att låter krångligt det med. Koppla loss kicktaljan, finliret med dirken o sen få det att rulla upp sig snyggt. Det går nog snabbare att vika seglet över bomen o surra det. Oskar
-
Jag rekommenderar Berserk gjennom Nordvestpassasjen, finns att se gratis på NRKs motsvarighet till SVT play. Samma kille som seglade en Vega till Svalbard, har jag för mig att det var. Denna gång är det nordvestpassagen som de ger sig på. Mycket underhållande serie! http://www.nrk.no/berserk/ http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/855 Oskar
-
Det vore mycket hyggligt av dig! Jag bor i Göteorg, skickar ett email till dig. Oskar
-
Är det någon som har en badplattform från Erlandssons? Jag har funderat på att köpa båtsystems badplattform på 84x38 cm och såg i Erlandssons mässbald att de hade en plattform på 84x31 cm. Det skiljer ganska mycket i pris. Båtsystems på Hjertmans 3780 kr Erlandssons 2998 kr ordinarie pris, nu 2398 kr. Nån som vet vad som skiljer dem åt förutom storleken? Infästning/Montering? Synd bara att man bor på västkusten, frakten blir väl ganska dyr kan jag tänka mig. Oskar
-
Visst kan det bli stora drivor mellan båtarna. Jag har båten på Orust och det var inte lätt att ta sig fram till den när jag kollade till den nu i veckan. De största drivorna var lätt över 1,5 meter höga. Ingen snö på pressenningen, men ett par dm i båten! Jag hade lämnat förpiksluckan på glänt för att få så bra luftbyte som möjligt och genom den och den lilla öppningen i presseningen i fören hade det blåst in en massa snö. Nu är båten urskottad o luckan stängd i väntan på våren.
-
Du har många bra idéer och fiffiga lösningar, men jag vet inte om risken för en kaka i botten är så stor. Du skrev väl tidigare att du har en elektrisk toalett med kvarn. Då är ju allt avfall finfördelat och borde inte orsaka något större problem. Jag tror att dåligt toapapper som inte löser upp sig ordentligt i vattnet i kombination med manuell toalett som kör ner det helt i tanken är det som kan orsaka stopp. Om man har en elektrisk tömmningspump borde borde detta inte heller vara något större problem, det är bra sug i dem! Själv har jag manuell toalett och elektrisk tömningspump med kvarn och har aldrig haft några problem. Så fort båten rullar lite så blir ju skiten omblandad. Fick jag lov att välja mellan pest eller kolera - stopp i tanken eller skit på durken så är mitt val enkelt. Om man som du har tömning med självfall kan man ju alltid gardera sig genom att mellan tanken och bordsgenomföringen göra ett påstick med en 1/2 kulventil. Här kan man vid ett stopp i tanken koppla på en vattenslang och blåsa bort proppen vid utloppet i tanken, med bordsgenomföringen stängd såklart. Nu menar jag inte alls att ett dykrör är en dålig idé, man vill ju göra allt man kan för att slippa problem med sitt avfall. Det är ju inget vidare trevligt jobb den dagen man får problem. Ang 25 mm avluftning så tror jag att jag sett dem i Vetus katalog. Oskar
-
Har skaffat en ny ficklampa, en Maglite LED. Upptäckte av en slump att som man tänder och släcker den 3 gånger efter varandra så aktiverar man ett blinkande läge. Tänder o släcker man den en gång till så blinkar den s.o.s med morse signaler. Den får ersätta ficklampan jag har i båten till sommaren, kan kanske komma till användning, man vet aldrig. Oskar
-
Om du har wine installerat så ska det bara vara att ladda hem installations filen för seaclear och högerklicka på den o välja öppna med wine. Att få igång gpsen i Seaclear är lite lurigare. Du behöver göra en virtuell com port som seaclear känner igen. Du måste ut i terminalen och skriva (Linuxs motsvarighet till ett dos fönster). Med kommandot dmesg så ser du var gpsen har monterats, ex /dev/ttyUSB0. Om så är fallet så går du in i [din home katalog]/.wine/dosdevices/ och skriver ln -s /dev/ttyUSB0 com1. Nu kommer seaclear att hitta din gps som com1. Det blev lite avancerat och svårt att förklara, jag rekommenderar dig att googla lite. Har bara provat Xandros och tycker att det inte ger linux någon rättvisa, om du vill ha ut mer av din dator tycker jag att du ska installera Ubuntu. Det är en linux variant som är mer windows likt och mycket lättare för en nybörjare skulle jag tro. Sen finns det ju faktiskt navigations program som fungerar direkt i Linux. Jag kör OpenCPN, det klarar av både BSB korten som du använder i Seaclear samt C-map vektor kort. Jag kör även Grib filer via det. Oskar
-
Jag har också sett en sådan tank i en katalog jag tog på båtmässan förra eller förrförra året. Jag har för mig att det var Vetus katalog men är inte 100. Kom ihåg att jag tyckte att det var genialiskt till något stort stuvfack med konstig form, men den var ganska dyr tror jag.
-
Om du bygger dykröret som på den bifogade bilden så borde väl hävertverkan kunna uppstå om det skulle hända något knas med toaletten? Två separata rör är kanske den enklaste lösningen. För sugtömmning, ett rör från toppen på tanken ner till ett par cm från botten på tanken. Och för inlopp från toaletten ett rör från botten på tanken upp ett par cm från toppen på tanken, kanske avsluta med en 90 graders böj. Oskar
-
Om det var olkart i mitt föregående inlägg så tänkte jag sätta t-stycket på tömmnings slangen från toaletten in till överkant på tanken. Avluftningen tänkte jag inte koppla någon slang till utan den får helt enkelt sitta inne i toalettutrymmet. Då denna är stängd förutom då jag vacuumtömmer tanken så borde inte någon lukt läcka ut här. Oskar
-
Jag har själv samma grubblerier angående avluftningen och rädslan för att tanken ska implodera vid vacuum tömmning. Jag har en ganska stor tank, 65 liter, och endast 16 mm avluftnig. Såhär i efterhand skulle jag väl ha gjort en större avluftning men 16 mm rör var vag jag hade liggande på hyllan när jag svetsade tanken. Min lösning på problemet tror jag att blir såhär: På slangen mellan toan och tanken så sätter jag ett T-stycke med en kulventil och en fjäderbelastad backventil. När jag ska tömma med vacuum måste jag ju ändu skifta 3-vägs ventilen från tömmingspumpen till däcksanslutningen, då passar jag även på att öppna ventilen för extra avluftningen. Vad tror ni om detta? Då blir det ju en extra avluftning på 38 mm som jag öppnar endast då den behövs och 16 mm avluftningen med odörfilter används annars. Oskar
-
Jag har min båt liggandes i en ny hamn denna säsong. Tidigare stog hamnen för stöttorna till vinterförvaringen men nu får man ordna med det själv. Jag har köpt en begagnad tyresövagga (Typ I, 2.5 meter) som nu är nermonterad. Det finns en massa olika lägen för de fyra stöttorna när jag ska montera ihop den. Är det någon här som möjligtvis har en vagga ståendes på land som de ska ha sin tur84 i till vintern och har lust att måtta avstånd och höjd på stöttorna åt mig?? Jag kommer inte själv att kunna vara med när båten ska upp ur vattnet så det vore enkelt om jag hade grovjusterat vaggan i förväg så det bara är för min svärfar att höja stöttorna lite när kranbilen kommer med båten. Oskar