Har läst med intresse och förundran dessa foruminlägg om Kustbevakningen ett tag nu. I många fall så skrivs det negativa kommentarer om Kustbevakningen och tjänstemännens arbete. Många personer skriver också om saker som dom inte verkar ha belägg för. Jag tänkte jag skulle försöka bringa klarhet i några saker. En bra vän till mig som jobbar som kustbevakningstjänsteman har förklarat en del saker för mig som jag tänkte låta er ta del av. Utbildningen till kustbevakare består av fyra olika block nämligen KBU-1, praktik, Maskinbefäl klass 7 och Fartygsbefäl klass 7. Om vi tar KBU-1 så är den på ett år och innehåller ämnen som tulllagstiftning, farligt gods utbildning, Fiskelagstiftning, Jaktlagstiftning, LKP lagstiftning mm. Många av de föreläsarna under utbildning kommer från de olika polishögskolorna. Det har även funderats på om polis, tull och kustevakningen skolor ska slås ihop för att i dag är mycket av grunden samma utbildning. Problemet för en kustbevakare är att det är mycket komplex juridik. Då dessa områden oftast är speciallagstiftning och inte finns i brottsbalken. För exempel kan nämnas att när en kustbevakare arbetar med smugling så använder han/hon tullagstiftningen och de befogenhet den ger. Däremot när det handlar om sjöfylleribrott så använder han/hon LKP-lagstiftning och Sjölagen och dessas befogenheter. Detta gör att vissa tvångsmedel är tillåtna via tulllagstiftningen men inte via LKP-lagstiftningen. Detta gör att en kustbevkare måste vara väldigt insatt i lagstiftningen för att veta vilka tvångsmedel han får använda vid vissa brott. Polisen däremot har samma befogenheter oavsett vilka slags brott det handlar om. Detta med att kustbevakningen ska kontrollera rattfylla har att göra med att i dag finns redan kustbevakningen i svenska hamnar. Det åligger kustbevakningen att utföra tillsyn på farligt gods och lastsäkring på lastbärare som ska transporteras på sjön och kommer från sjön. Om då kustbevakningen står i Trelleborgs hamn och kontrollerar lastbilar som kör av båten (lastsäkringstillsyn) så är det väl resursslöseri att de inte kan kontrollera nykterheten. Då det har skett dödsolyckor med lastbilar där de kört berusade från färjeläget och sen krockat på svenska vägar så är detta bara bra. Vilke bakgrund har då en typisk kustbevakare. Det jag har fått reda på är att det skiljer sig väldigt mycket från person till person. Jag kan nämna vissa yrken som kustbevakare har haft innan dom kom till kustbevakningen; brandman, polis, sjökapten, sjöingenjör, Officer i marinen, SSRS, marinbiolog, anläggningsdykare mm Om vi ska diskutera om klantiga kommentarer så kan jag bara säga att inom alla yrken finns ett visst snack. Det olykliga är att detta har hamlat på film och sen visats för hela Sverige. Detta skulle man ha tänkt på innan man visade serien om kustbevakningen. Däremot går vissa kommentarer som fälts i serien inte att försvara. Har inte tid att skriva mer just nu men åtekommer med mer information. Hälsningar Patrik