Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Dolphin775

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dolphin775

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ett litet förtydligande gällande MarineDiesel. Although a common question; it becomes quickly evident that the MarineDiesel product is NOT built on the old General Motors 6.5L diesel engine platform. The MarineDiesel product line is based on the Optimizer 6500 V8 engine line produced by the General Engine Products Division of the AM General corporation. Although the Optimizer 6500 engine shares many similarities to the previous General Motors 6.5L engines, the Optimizer engine is an engine of it’s own merits, yielding the capability to handle the performance and torque associated with 400 Hp & 700 Lb-Ft torque marine applications. The General Motors 6.2L & 6.5L diesels were never intended to be high performance diesel engines and therefore would never have been capable of supporting the rigerous duty cycles achieved with today’s Optimizer 6500 engines. The AM General Corporation is best known for manufacturing the Hummer, and military Humvee vehicle product lines. The Optimizer 6500 engine is the same engine currently produced not only for various pleasure and commercial applications, but also for the military Hummer vehicles. To date more than 50,000 of the latest design Optimizer 6500 engines have been produced and sold, yielding some of the industries lowest warranty service claim rates. The base engine is produced at AM General’s state of the art Franklin Ohio plant, adhering to extremely stringent QS 9000 certification guidelines. Mvh. Anders
  2. Hej ! Jag monterade en Marinediesel Hammerhead för två säsonger sedan i min båt där det satt en Volvo Penta 570A (5,7 liters bensin) och jag tar kylvatten genom drevet och skickar även ut avgaserna genom drevet (DP). Inga som helst problem med detta för mig, den har aldrig visat några som helst tendenser till att bli för varm. Jag vet också att många andra gjort likadant. Jag har inte heller utökat luftintagen (vilket rekommenderas av Marinediesel), men om jag testar med att öppna motorluckorna gör det ingen skillnad. Om man köper maskinen av en återförsäljarna i Sverige så gör de en besiktning utav din installation, vilket känns tryggt och då ska garantin gälla. Marinediesel har sin fabrik (made in Sweden) och reservdelslager i Ängelholm, där de också har testbänkar som jag hört av min återförsäljare att de skickat maskiner på rep och test till. Mvh. Anders
  3. Hej ! Jag har lagt in lite kommentarer under mina båtar, http://www.maringuiden.se/u/Dolphin775/;action=minbat&id=9217 Ska jag på din konkreta fråga ge ett svar så skulle jag absolut satsa på en B23:a. Nimon har en planingströskel som kan bli jobbig med semeterpackningen ombord, om det inte finns tillräckligt med pulver i maskin. Väl uppe går den lätt. Mvh. Anders
  4. Hej igen ! Jag är också mycket skeptisk till 0,8 l/nm. För det första så har motorn ingen extra kraft som gör att du kan köra lugnt, den har precis vad som behövs för att komma i plan och sedan kan du sänka några hundra hundra varv innan den faller ner igen. Behöver du trimma ner stäven med trimplanen så drar den mera. Jag har åkt i en Nimo 22:a med V8 och den kunde man köra lugnt med vilket gjorde att den drog runt 1,2 l/nm vid marschfart på dryga 25 knop. Nimo 22 har visserligen ett lättdrivet skrov då den är ganska platt i botten, så den kan vara snålare än motsvarande båtar. Naturligtvis är bränslekostnaderna viktiga och det är skönt o slippa tanka hela tiden, men gör en kalkyl över dina kostnader för hela båten en säsong och se om det verkligen har någon större ekonomisk inverkan om den drar 0,8 eller 1,2 eller 1,5. Mvh. Anders
  5. Hej ! Jag har tyvärr samma problem som dig med min Fjord Dolphin 775 och mina erfarenheter är att det enda som funkat bra för mig är mera vikt i stäven. Jag har som tur är min vattentank långt fram så jag kör nästan alltid med mycket vatten (220 liter= vikt) i den. Min båt går kanon upp till ca:26-28 knop men sedan börjar den hoppa och då får jag också trmma ner (-2) drevet för att häva hoppandet. Trimmar jag upp blir det till att sätta på njurbälte. Jag har bytt motor på min båt ifrån en bensin till diesel så den är nu dryga 100 kg tyngre bak, men det har faktiskt inte påverkat hoppandet. Vilket känns konstigt då det verkar ha med viktbalansen i båten att göra (!?). Jag har till iår monterat större trimplan som hade positiva effekter på gångläget i marschfart (det jag var ute efter :-) men hoppandet verkar vara kvar. Har dock bara varit ute o testat en gång. Efter motorbytet testade jag tre olika storlekar på propparna men det gjorde inte heller någon skillnad på hoppandet, för mig. Mvh. Anders
  6. Hej ! Hade en Nimo22 med aq145A i och vi förde loggbok under nästa alla år (27) som vi hade båten och den drog runt 1,2 liter per distans i genomsnitt oavsett om du puttrar i 5 knop eller planar i dryga 20. Undvik sedan allt där mellan ( 6 till 20 knop) då drar den bara ännu mer. Nimon har en markerad planingströskel så se till att den har ordentliga trimplan och/eller tilt. Mvh. Anders
  7. Hej igen ! Jag var lite otydlig, då jag också pratar marschfart och inte topp. Jag hade en marschfart på 24 knop vid 3000 varv och ville få ner varvet då bränsleförbrukningen har en kraftig sänkning om jag skulle få ner varvet till säg 2600-2800, men tyvärr lyckades jag inte med propp byte (har högsta stigningen) så nästa steg för mig blir att ändra utväxlingen i drevet. Som jag skrev så blev skillnaden bara mellan 50-100 varv fast teorin säger runt 400. Som sagt, se till att få prova ! Mvh. Anders
  8. Hej , förra året fick jag uppleva att teori är en sak och praktik en helt annan. Jag böt propp 3ggr innan jag hittade rätt. När teorin sade -400 varv alt. 4 knops fartökning blev det -100 varv alt. 1 knops ökning. Jag pratade då runt med folk och det är så att olika båtar reagerar mycket olika på propp ändringar. Mitt råd är att du köper med bytes rätt och testar flera olika proppar. Mvh. Anders
  9. Hej ! Har själv ett freefall monterat på badbryggan och mina erfarenheter är att visst funkar det, men det finns saker att tänka på och jag skulle inte göra det igen. Jag hade 50m blyad lina och då hände det att när boxen började bli full så lyftes linan ur skovelhjulet. Den fjäderbelastade läpp som finns orkade inte håll ner linan. Har nu kapat ner linan till 40m och det funkar mycket bättre. Ett annat problem är om kraftig växtlighet följer med upp till skovelhjulet så kan det också hoppa ur eller börja slira. Ett tredje är att blyad lina kan ögla-sig (dvs. om du håller en tamp i bägge ändar och vrider den ena handen ett varv så blir det en ögla). Detta gör att linan fastnar på väg ner i boxen och då lyfts också linan ur skovelhjulet. En ytterligare sak jag retat mig på är att linans vikt gör att den kan fortsätta o rulla ut trots att ankaret är på botten. Detta leder till ett slack som man måste köra in innan man kan börja o tajta upp. Mitt ankarspel är moterat så långt åt sidan som det går för att inte ta för mycke plats av badbryggan. Bra vid bad o.dyl., men inte bra för att dra upp ankaret. Båten går snett och blåser det, går det mycket snett, speciellt då jag har motorbåt, troligen inte lika negativt för dig. Jag har fler kompisar som har band och de är mycket nöjda med dessa. En har gjort en fiffig sak med att montera ett autostopp när ankaret har en liten bit kvar, så det blir hängade precis under vatten ytan o sköljs då av när man börjar köra. Han har också en switch som han slår om så ankaret går upp till autostoppet. Detta gör att han har bägge händerna fria för att ratta o gasa om han behöver justera båtens läge. Mvh. Anders
×
×
  • Skapa nytt...