Gå till innehåll
lördag 12 april 2025

Sorrento24

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sorrento24

  • Placering
    Kadett
  1. Nja, håller inte med dig riktigt, finns många andra faktorer, stationschef, säk.chef m.m. Det är dock ingen idé att börja gissa, utan låt utredningen få sin gång.
  2. Jag håller med dig till del, det är väl inte fritidsseglarens fel att olyckan inträffade, även om det oundvikligen är så att stridsbåten aldrig behövt rycka ut om fritidsseglaren hade en aning om vad han höll på med. Riskområdet vid UTÖ har funnits i många år och är fast, dvs det är utmärkt i sjökort, det går ut varningar i form av avlysningar, samt varningar på VHF. Jag finner det bara så märkligt att folk inte har respekt för dessa avlysningar. Min poäng är väl att detta förhoppningsvis gör att folk tar det på allvar, men jag tycker det är synd att en soldat var tvungen att sätta livet till. I all välmening...
  3. Mycket tragiskt, man kan ju hoppas att alla båtmänniskor tänker steget längre när de ser röda streck i sjökorten i fortsättningen. Mycket tragiskt att en soldat var tvungen att sätta livet till bara för att folk ignorerar varningar på VHF, restriktioner på sjökort och avlysningar.
  4. Tack för ditt svar, jag upplever båten som relativt stark i vattnet och jag får upp båten i planing ganska snabbt även om jag har passagerare och mycket bränsle i tanken (rymmer 280L). Det jag funderar på är om jag kan få bättre bränsleekonomi vid marschfart (som nu är ~25knop) och även högre toppfart, under förutsättning att båten inte är väldigt tungt lastad. Tar gärna emot förslag och idéer och köper gärna en beg. propp till rätt pris om ngn har. Antar att det är stålpropp som gäller? Eller går det att lösa med en beg. alupropp av andra dimensioner och stigning? Vad tror ni jag bör ha för strl och stigning på alu resp stål?
  5. Hej, jag har en Sea Ray Sorrento 24ft (1650kg) med mercruiser 5.7 och alpha one. Proppen som sitter på är med största sannolikhet original. Båten gör i dagsläget 35 gpsknop med något upptrimmat drev och varvtal på c:a 4800. Vilken typ av propeller ska jag köpa för att få upp båten i c:a 40knop och hur påverkar det bränsleekonomin och marschfarten? Tänkte hitta någon begagnad rostfri prop på blocket till rätt pris. Mvh C Senast ändrad av Sorrento24 | 07 maj 2008 | 23:39
  6. Hej, jag har en Sea Ray Sorrento 24ft med mercruiser 5.7 och alpha one. Proppen som sitter på är med största sannolikhet original. Båten gör i dagsläget 35 gpsknop med något upptrimmat drev och varvtal på c:a 4800. Vilken typ av propeller ska jag köpa för att få upp båten i c:a 40knop och hur påverkar det bränsleekonomin och marschfarten? Tänkte hitta någon begagnad prop på blocket till rätt pris. Mvh C
×
×
  • Skapa nytt...