Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

fjtsu15

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    93
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om fjtsu15

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har använt ett relä för att undvika för stora belastningar på kablarna som kommer i reglaget. Styrsignalen till relä kommer från tändningen (gula kabeln om jag minns rätt men jag är inte hundra) och matningströmmen direkt från batteriet.
  2. Hej Jag har för mig att man inte skall kombinera tryckt virke och aluminium. Nu vet jag ju inte om det gäller för just den aluminiumtypen som finns i båtbottnet men kanske någon annan som vet???
  3. Bandankarspelet är smidigare och tar lite plats (och kräver ingen höjdskillnad. Hur blir det med lina/kedja-ankarspel, hur stor fallhöjd från ankarspelet till förvaringsboxen botten krävs det för de olika nämda fabrikaten? Priset för dessa tilltalar mig men men funktionen och installationen är mera skrämmande?
  4. Om man tänker minst 10 år fram i tiden. Slitage och service på själva ankarspelet? (ej på lina/band/kedja) Vilket är att föedra på längre sikt? Jag har för mig att jag läst om att ett av fabrikaten på bandankarspel hade en verkligt dyr del som behöver bytas efter slitage. De övriga typerna har säkert också slitdelar, hur dyr och besvärlig den eventuella servicen blir?
  5. Att det skulle vara så korrosivt bara för att motorn står still en tid tror jag inte på. Tänk alla gamla dieseltraktorer som finns hos privatpersoner. Många används smått till snöplogning mm och väldigt få av dem byter oljan varje år och de fungerar väl. Skulle inte komma på tankens ens att byta olja efter kanske 10-20 timmars årlig användning. Nej sunt bondförnuft och helt klart så teoretisk är det säkert korrosivt men i praktiken gör det ej skillnad.
  6. När du både svänger och har drevet uppe så blir vinkeln på drivknuten mycket brantare än vid enbart sväng eller enbart drevet uppe.
  7. Eventuellt mellanbotten fyllt med vatten som åker bakåt och gör båten baktund när du drar på gasen.
  8. Prova att lyfta tanken högre än motorn så rinner det med självtryck och man får reda på om pumpen är sönder.
  9. Jag har kollat på en Garmin plotter, modell 3010C. I specifikationen står det att den har utgång för VGA. Då ställer jag frågan att kan man på något enkelt vis koppla till någon form av billig vga-skärm som jag kunde använda på yttre styrplatsen. Om det är så enkelt så vad för skärm skall man kolla på som tål lite fukt?
  10. I mitt tycke två separata om man bara har plats för dem. Betydligt större bild för både ekolod och plotter, enklare att ändra inställningar och pajar någondera så är det bara det ena som behöver köpas nytt. Ett annat plus att ett separat ekolod är betydligt billigare.
  11. Hej Jonas På min förra båt så sågade jag av alubågarna någon centimeter så att tyget inte blev lika spänt mera. Kanonlätt att sätta upp efter det.
  12. Tack för ditt supersnabba svar. Jojo, jag drog ut säkringarna till allt annat än motorn. Det är alltså från motorn som minus läcker till skrovet. Är det såhär på alla båtar? Buster, Anytech, Arronet osv? Jag tror jag inte sett en brytare på minus-sidan på tex en buster?
  13. Hej Inspirerad av denna tråd så mätte jag mellan skrovet och batteriets minuspol på min aluminiumbåt med utombordare och fick 12,5V. Huvudbrytaren var avstängd, alltså pluskabeln. Läcker jorden ut via utombordaren eller varifrån kommer den till skalet. Man bli skraj när man ser på Nickes bild. Zinkanoden på min båt ser också väldigt sliten ut efter bara en säsong. Vad tror ni?
×
×
  • Skapa nytt...