Sturgeon
Medlemmar-
Innehålls Antal
351 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Sturgeon
-
Placering
Kommendör
Mina båtar
-
Båtens namn
Billy bob
-
Hur har det gått för dig Sege? Har du hittat någon användbar information eller till och med köpt ett system? Mvh Kristian
-
Hej! Har inte funderat på det tidigare, men gjorde det idag. Det jag funderade på är följande. Den avluftning som finns på fasta tankar, gör inte den så att bensinen kan avdunsta ut? Eller är det så marginellt så att det inte är något att bry sig om? Någon form av backventil vore ju i så fall behändigt. /K
-
Halloj! Monterat allt klat nu på båten, i princip allt fungerar. Dock irriterar jag mig lite på att trimmätaren visar en omkastad indikering, alltså när motorn går ner så går nålen upp och vice versa. Enklaste åtgärden? Eller är det bara så att de inte är kompatibla med varandra? Samtidigt så visar inte plottern rätt trimvinkel heller. Står bara still på 100%. Det gäller en Lowrance plotter och ett suzukiinterface. Vad kan vara galet? /K
-
Tycker det känns skumt med vibrationerna du beskriver. Nu är ju allt relativt och beroende på hur välskruvad båten är. Jag kan inte säga att jag ens märker av min 150 hp zuke på tomgång eller lägre fart. En helt annan motor än 140.modellen, men ändå.
-
Hänger den i en vagga så får du väl lyfta upp den först så att motorn hänger vertikalt. Jag har dock lyft upp en motor från liggandes med en svänghjulets centrum monterad ögla. Var inga problem i mitt fall. /K
-
Nu är den på plats. Passade som handen i handsken! Allt kablage är också färdigt, så det blir nog sjösättning i veckan. Passar på att skicka en känga till alla undermåliga båtbutiker i Gbg, helt hopplöst att få tag på några mindra saker utan att flänga runt i timmar. Jag vill påstå att nästan alla är lika usla Seasea, hjertmans, Wahlborgs, Fri marin m.m....m.m. Dåligt sortiment, begränsad kunskap och hutlösa priser. Tur att det finns andra platser att få tag på det som behövs. /K
-
Varierar väl från modell till modell. Har haft båda varianterna. Senast var det med öglor på en zuke.
-
Jag fixade ett växelhus med kemisk metall efter en grundpåkänning. Fungerade bra. I mitt fall var den noskonen som fått en djup skada fram på.
-
Alla dina mått verkar vara korrekta förutom bredden mellan övre hålen. De måste vara ett betydligt större avstånd dem emellan. Tur man måttade lite snabbt mot utombordaren. Bara en felskrivning? Har du de korrekta måttet där? På förra båten hade jag 3 olika motorer. 115 2-takt Mercury, 200 hk Optimax och sist 150 hk Suzuki, den som nu även är aktuell på denna båten. Alla med samma hålbild! /K
-
Ingen som sitter och håller i den informationen?
-
Tjusigt! Nu återstår bara ett mått för att faställa hålschemats placering i höjdled. Från övrkant akterspegel eller från nederkant akterspegel till valfritt hål. /K
-
Någon som har måtten för bulthållen till nyare utombordare modell större? Har haft info om det tidigare, men den informationen har gått förlorad. Antingen om någon har en exakt mall eller om någon har måtten: Bredd mellan översta hålen Bredd mellan nedersta hålen Avstånd mellan översta och nedersta hålen Avstånd nedersta eller översta hålen till kölspetsen /K
-
Att tro att Optimaxen är enkelt konstruerad är gravt fel. Efter att min skar så ägnade jag mkt tid på att plocka ner den och felsöka. Att hitta ett eventuellt fel på optimax visade sig vara som att hitta en nål i en höstack. Ingen kunde hitta felet, och de insatta bara skakade på huvudet när frågan ställdes om det är lättare att meka optimax i förhållande till 4-takt. För övrigt så kostar ett flertal delar till motorn otroligt mycket. Jag vill slippa meka med någon motor, men drar mig inte mer för att pilla med en 4-takt. Eftersom jag haft både 2-takt insprut och 4-takt insprut, så håller jag inte med dig helt och fullt. Skall det inte till att dra vattenskidåkare eller dylika vattensporter så föredrar jag 4-taktaren före 2-taktaren, pga en i mina ögon trevligare effektkurv, ljudbild m.m. Smaken är som baken. /K