Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

slugo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om slugo

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Ingen som varnat för autosols kromglansen än, som är väldigt effektiv men innehåller amoniak viket gör plasten porös.Funkar något år sen är det tack och adjö. Köp en bra maskin sen kan man använda många olika märken och produkter. Provat det mesta. Smartabs mirror är fin som rengöring, ej slipmedel. Vax och sealer testar jag nu 2K från Smartab och hoppas på resultat, även i höst...(kan du få tag på ONOFF till gula partier blir du inte missnöjd!, använd hanskar och skyddsglasögon!!) Lycka till! Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 16:45 Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 16:46 Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 16:47
  2. Hej! Om du har bottenfärg som släpper kan det bero på att det som släpper är en giftigarefärg än den underliggande, då måste du slipa bort den tyvärr.... Lättast med en tryckluftsmaskin, ej ocillerande. Om du ändå gär jobbet gör det ordentligt och kolla att du är epoxibehandlad som sig bör, osmos? Då får du bärja från början..... Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 16:26
  3. Seglade en eskader från Helsingfors till Mariehamn, eskaderledaren, från Finland, informerade: här i Finland tömmer vi siiten uti have, plir ändå så lite om man jämför med all måssiit! Inget illa ment mina skandinaviska vänner i öst!! Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 01:01 Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 01:03
  4. Tröttnat på allt smuts,lera, som fastnar på kättingen när man tar upp ankaret. Har hört att en rostfri kätting är betydligt lättare att hålla ren då det inte fastnar lika lätt på denna. MEN, vilken typ av rostfritt/syrafast skall man välja? Googlat en del på både tyska och eng/am sidor och man blir inte klok av alla sorter som finns. Visst, kättingen är betydligt dyrare än en galvad men nu är den gamla galvade äntligen slut i bägge ändar, vänt på den för att det ska slitas lika. Fick upp ena änden, en 30m rostklump nu i höstas....eller rättare sagt fick inte upp! Finns det någon som har någon erfarenhet? läste om en HR53 som hade en 316 kätting som var slut efter 3 år, sura pengar om den inte håller längre! Lars Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 00:22 Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 00:24 Senast ändrad av slugo | 03 april 2009 | 00:31
  5. Metalastik(Trelleborg) har ett stort utbud av Vibrationsdämpare! Har själv en god erfarenhet av deras dämpare.
  6. Hej du skriver att kuddarna inte finns att få tag på. Är det modellen, storleken eller hårdheten som du inte hittar?
  7. Använde Ultra Gloss en solig säsong och allt som vaxats blev flammigt och mycket svårt att ta bort. Lyckades få tag på ON-OFF,det tog det. Båten vaxades inte idagsljus.
  8. Gör jobbet på hösten avlsluta med Silverseal och låt stå hela vintern och polera av det på våren.
  9. Hej! Jag har en del erfarenhet av motorinstallationer bra som dåliga. Har sett många skräckinstallationer tom från leverantörer. Det finns företag som du kan betala dyra pengar för att de skall beräkna storlek och styvhet på kuddarna och även här blir det inte jätte bra alla gånger. Om vi börjar med livslängden på kudden skiljer det mycket beroende på linjering, montage och miljö.Min erfarenhet är att kuddarna skall vara betydligt hårdare än vad som rekomenderas. När sen installationen görs skall kuddarna skimsas upp och endast något enstaka varv på kuddens gängstång användas för slutlig linjering. Har sett fler mindre lyckade exempel där flera centimeter av gängan avänds i lingeringssyfte-orsaken till den långa gängan är för att passa krafiga motorfästen-inget annat. Miljön i makinrummet påverkar livsländen dramatiskt. Utsätts gummit för oljig miljö torkar den snabare och kan behöva bytas redan efter några säsonger, rent och fint klarar den sig i många år. Dina kuddar är 30år och bör nog bytas oavsett. Motorhaveri pga dåliga kuddar blir väldigt dyrt med krökt propaxel och olastskador som följd. Lycka till med linjering och försök att nolla-du tjänar på det i längden. Glöm inte efter kontroll/er.! Senast ändrad av slugo | 09 april 2008 | 23:20
  10. Bytte ut gamla Blake,ofantligt dyra att renovera, till Jabscos manuella och de har funkat bra. Bytte nu till elektriska för att slippa stopp i ledningen..... Enda tråkiga är att reservdelar är dyra(renoveringssats till pump kostar ungefär samma som en ny pump), tycker inte om slit och släng....
  11. Simson fanns det en massa som hette och som inte kräver primer före. Tror företaget bytt namn. Mkt starkt.
  12. När jag seglade på 2.5 dygn seglade vi Saltis-Landsort-Kalmarsund-Falsterbokanalen(Sova 4 tim)-Marstrand, båten är inte speciellt snabb vi loggade över 8kn, som jag såg någon lyckats räkna ut. Vindarna var friska-hårda och vi hade 40-50kn NW-vind mellan Falsterbo-Marstrand. Vi seglade inte genom Öresund-maskin. Och vi hade ingen autopilot...... Senast ändrad av slugo | 13 mars 2008 | 08:07
  13. Segalt Gbg-Sthlm-Gbg några gånger och den tid det tar beror på väder och besättning. Sträckan är ca500M och det snabbaste jag gjort den på är 2.5 dygn på 2 mans besättning, tufft men det går. Beroende vilken tid på året du seglar kan tiden variera. Hanö bukten och Vattnen utanför Kullens fyr är oberäkneliga och kan ta lite längre tid än man tänkt sig. Lycka till!
  14. Intressant svar kommentar från Selden. Hur ser den konstruktionen ut om båten har mantåg??
  15. Ett negativt resultat av det positiva. Enligt onämnd källa är luftens renhet nu tillskillnad från tidigare orsak till mögel och mosstillväxt på hus/fastigheter. Detta gäller säkert tyvärr båtar oxå.....
×
×
  • Skapa nytt...