Peter777
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Stämmer, det är jag som blandar ihop det, En VM är det! /Peter
-
Hej! D4 o D6 är några av få motorer som är utvecklade enkom för marina applikationer på marknaden. Rätt säker på att dem inte sitter i några av Volvo CE:s grävmaskiner etc. Mercruisers 4,2 320 hk motor är den motor som i grunden är en Deutz motor, 99,9 % säker på det. /Peter
-
Hej! Har en D4 300 och hade samma symptom för 2 år sedan, kraftlös o inga felkoder. Bytte laddtrycksgivaren som sitter på inloppsröret så funkade maskin som den skulle efter inrådan från VP verkstad. Volvo har haft problem med dessa på ett flertal D4/D6. Tar 20 min att byta. Återkoppla gärna vad felet var när det är löst /Peter
- 13 svar
-
- 1
-
Hej! Har inte med ämnet att göra, men blir fundersam om det är min gamla båt då vi stoppade i en ny 5,7 gsi 98/99 i den?. Utrustad med bogpropeller o ankarspel. Vi sålde den till Eskilstuna. /Peter
-
Hej Thundergoed, Har du kvar dina vibrationer eller är problemet löst? Vore intressant att veta om du hittat felet och jag själv kanske skulle kunna använda samma lösning. Har varit inne på att byta proppar men tror inte riktigt att det är källan till vibrationerna. /Pete
-
HejJag låg på samma brygga som båten som började brinna på gästbryggan så det var inte tankning som utlöste. Polisen reder nu ut vad som hände så bättre att invänta de än att spekulera. /777
-
Hej! Har precis samma fenomen med ett D300/DPH-drev vid svängar i planingsfart. Det har varit likadant sen premiärturen med motorn. Samma typ av ljud uppstår också om jag trimmar in max drevvinkel. Jag har bara antagit att det är vattenströmmar/vattensprut/kavitation som ger ljudet. Ljudet har inte blivit sämre på 120 timmar körtid. Uppdatera gärna din tråd om du hittar något fel Det finns ett stödlager i svänghjulskåpan, men inte med samma konstruktion som på DPS, Mercruiser etc där linjeringen är väldigt viktig. Så mao linjeringen påverkar inte alls lika mkt som för DPS-drev etc. //Peter
-
Hej! Har haft en Flipper 777 med spruckna framrutor. Jag har kvar numret till en firma i Finland som för ca 1 år sedan kunde leverera rutor till 777. Hör av dig om du vill ha numret. 777:an är den snyggaste flipper som byggts, så att bygga om den till Cabinbåt vore hemskt hemskt hemskt. Kommer inte bli bra om du inte är proffs i design o plastteknik. Du får numret till glaskillen i Finland om du lovar att inte bygga om båten...... Mvh Peter
-
Hej! Du kommer inte att få fullt turbotryck om inte motorn varvar som den ska. Turbon behöver rätt mäng avgaser för att kunna jobba för fullt förutsatt att den ok. Börja med att byta samtliga bränslefilter dvs förfiltret mellan motor/tank och finfiltret på motorn. Byt/inspektera luftfiltret också så vet du att det är ok, borde dock inte vara det om det plötsligt blir en förändring av varvtalet. En turbo blir normalt inte helt plötsligt dålig utan det kommer smygande. En enkelt tips som kanske kan ge någonting. //Peter
-
Har skickat igen, använde mailrutan under din sjöbodsruta. Så om den stämmer borde du fått det. //Peter
-
Hej DrChaos! Har mailat/PM:at dig. Tror det är min gamla motor som du är spekulant på. Kan underlätta för dig så kan du gå från tro till veta om det är den motorn. //Peter
-
Hej! Upptäcket att min insprutningspump läcker diesel. Läckaget kommer i från en nippel som sitter på toppen/regualtorn, precis ovanför den banjoskruv som nippeln för returbränsleslangen ansluts i. Antar att denna läckande nippel är någon form av skvallerhål för något. Vet något om detta, tacksam för hjälp. På den bifogade bilden är det banjon som har nr 32 som läcker. Det som inte framgår av bilden är att den har ett litet hål i skallen för att kunna läcka. //Peter Senast ändrad av Peter777 | 13 september 2009 | 20:14
-
Hej! Rätt säker på att motorn är helt o hållet ritad för marinapplikationer, men jag är inte bergsäker. Stämmer som du säger D3:an är en mariniserad version av den 5-cylindriga diesel som sitter i alla V70, S80 mm. D3:an väger 330kg med drev. Tror däremot inte att det är en gammal verision av bilmotorn utan den aktuella som finns i bilarna nu. Motorn borde bli alldeles för dyr att producera för volvo om man jämnför kostnaden med att producera lika i samma produktionsapparat. I drevutförandet med 370 alternativet kan volvo vara kaxiga över D6:ans vikt, finns ännu ingen konkurent med motsvarande prestanda. Tyskarna har en V8 på g. Det jag tidigare också ville ha fram är tex om man jämnför hk/kg-förhållandet mellan en personbilsdiesel och en lastbilsdiesel så kommer lastbilsmotorn på efterkälken. Men jag kan lova att det är inte för inte dem extra kilona finns där. //Peter
-
Kan inte låtabli att kommentera denna gamla tråd. Har förmånen att jobba i gränslandet mellan motorkonstruktion-motorproduktion på ett välkänt företag på ostkusten som därmed inte är volvo. Att jämföra tex KAD44-med en D4 eller D6:a är som att jämföra en volvo 740 med en BMW M5(lite överdrivet, jag vet). D-serien har comonrailinsprutning som ger en helt annan förbrukning/kwh som man tar ut ur motorn. En mängd sensorer ihop med styrenheten optimerar insprutningen hela tiden. Att utan bakgrundsfakta jämnföra volvos D4/D6-serie med volkswagen är också en ganska förenklad slutsats. Volvos D4/D6 är konstruerade för att vara optimala i en marininstallation. Om jag sitter på rätt info finns dem inte någon fordons installation. Någon som verkluigen vet får då rätta mig. Volkswagens motorer är konstruerade för att sitta i en personbil. Varje motor som konstrueras optimeras redan på ritbordet för bruksområdet. En personbilsmotor är inte konstruerad för att ta ut 90% av max effekt under hela livslängden. Otroligt mkt konstruktionstimmar läggs ner på att spara vikt i en personbilsmotor. Förenklat finns det tre parametrar man kan fokusera på; effekt, emissioner, livslängd. Ofta är godstjocklekar etc kopplat till livslängden Sätt upp en volswagen maskin i en bromsbänk med en D4/D6:a bredvid på full effekt så kan jag sätt en rätt så stor peng på att den gröns motorn kommer gå bra många mer timmar innan den dör. Däremot är det antagligen rena rama katastrofen att sätta en D4/D6 i en fordonsapplikation vilket den troligen inte är ritad för Om jag däremot inte kommer att åka speciellt många timmar/år kommer tyskmotorn säkert att hålla bra. //Peter