

svante76
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm svante76
-
Placering
Kadett
-
Idag var jag ute och kollade hummertinorna och la märke till att min logg visar 3 knops lägre fart jämfört med GPS'en. Jag fick upp den i 43 knop (fart över grund) i medvind. Den varvade då 6500 varv. Tog upp och rengjorde botten för ett par veckor sedan. Nu har jag fått svar från Anytec själva och även Orust Marin. Anytec säger att de bästa resultaten med en Mercury Verado 150hk är tillsammans med en Enertia 20p propp. Orust Marin tycker jag ska ha en 21p prop.
-
Nu väcker jag liv i den gamla tråden igen! Jag köpte i somras en beg. Anytec 622SP från 2006 med en Mercury Verado 150hk från 2007. Jag toppar bara 39 knop. Motorn varvar ca. 6200 varv på toppfart och suger luft (eller varvar över) relativt ofta. Min propeller är en RF Laser II 19p. Efter att ha läst denna tråden verkar det som om jag ska ha en prop med kuppning 24 om jag ska få högre toppfart? Någon som har samma motor med erfarenhet av annan propeller?
-
Tack för bra och utförliga svar! Det var ju bra att få reda på att det är dags att byta kamrem. Kanske lika bra att låta en verkstad göra hela servicen i år. Båten låg i vattnet hela förra året eftersom jag satsade på hummerfisket i fjol så det är nog dags att rå om den lite.
-
Hej, Jag har sökt lite här i forumet på råd och tips om att göra service själv. Jag saknar en lista på hur man gör en egen service på en Yamaha 4-takts motor. Är det någon som kan hjälpa mig med det? Min Buster ligger och väntar på bryggan i Bohuslän på att bli servad av mig :-)
-
Tack flummo jag skall köpa ett mätinstrument och kolla kopplingarna.
-
Tack för svar. Tyvärr verkar det inte vara batteriet eftersom det är full kräm i länspumpen och i lanternorna. Dessutom körde jag med motorn en hel timma söndags efter det att jag öst ut vattnet och har aldrig haft problem med batteriet tidigare. Men, men jag kan alltid pröva att ladda det. /Svante
-
Hej, Jag är ute ca en gång i veckan och vittjar mina hummertinor utanför Kullavik. Tyvärr har det blåst hela januari så det har inte varit så mysigt att ge sig ut i min lilla Buster L med en fyrtakts Yamaha 50hk från 2003. Motorn har gått som en klocka ända tills förra helgen då det stormade ordentligt. Det kom så mycket vatten i båten (som skvätte över bryggan) att självlänsen inte hann med att tömma båten på vatten. Vatten rann ner i skrovet och tyngde ner båten såpass mycket att självlänsen slutade att verka. När jag kom ner till båten låg den på en låg nivå och det var bara till att börja ösa. Batteriet hade klarat sig från att få vatten på sig men motorn låg oroväckande nära vattenytan. När jag öst färdigt sänkte jag ner motorn med eltilten och startade motorn. Den var lite svårstartad men gick igång efter några försök. Jag lät länspumpen gå i ca en timme med motorn igång så allt vatten i skrovet pumpades ut. Två dagar senare skulle jag ut och vittja tinorna och fick ner motorn med tilten men sedan gick det inte längre. Motorn klickar till (ett elektrisk ljud) men startar inte. Det går inte att hissa upp motorn igen heller tyvärr. Alla lanternor och länspump fungerar utan problem. Jag har kollat oljan för att se om det kommit in vatten i motorn men den är ljus och fin och inte vit som den blir om det kommit in vatten. Jag letade efter säkringar länge men hittade bara en glassäkring som var hel. Är det någon som vet om det finns fler säkringar? Efter ca en timme gick det tillfälligt att hissa upp motorn med tilten igen men bara i några sekunder sedan dog det igen. Bara ett klickande. Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet? Mina stackars humrar kan svälta om jag inte får hjälp
-
Hallå, Jag har samma problem och det höll på att sluta riktigt illa förra helgen. Jag har i min Buster L året om eftersom jag tycker det är kul att fiska hummer. Jag märker att det är mycket vatten i kölsvinet så fort det har regnat lite. Förra helgen blåste det storm på västkusten och min självläns kan inte ha fungerat ordentligt för när jag kom ner till båten var den nästan helt vattenfylld. Motorn låg farligt nära vattenytan men batteriet hade klarat sig så jag lyckades starta länspumpen som fick gå en timma innan båten var tom. Nu är jag orolig när jag skall resa bort en vecka. Har du listat ut hur vattnet tränger ner i kölsvinet?