Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

excel319

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 648
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    14

excel319 senast vann den dag 3 November

excel319 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

496 Expert

1 följare

Om excel319

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

3 497 profilvisningar
  1. Eftersom jag är lite nyfiken av mig och just nu sitter sysslolös i solen så har jag googlat lite. Det var svårt, om man inte vill betala, att hitta ett gammalt kopplingschema till Peugeot troligen av modell 404/405. Sena 405 och 504 har väl MD21-motor eller tvärt om egentligen. Hittade dock ett bra från MB med förklaringar. Det fanns tidigt ett system med seriekopplade glödstift och det är som @Hybro skrivit, avbrott någon stans i systemet så dör allt. Glödindikatorn verkar ligga parallellt i alla system. Mercedes-Diesel-Glow-Plugs.pdf
  2. Glödstift brukar väl ha sin -punkt i topplocket och den blir då gemensam. Jag förstår inte hur man kan få till en seriekoppling. På min motor VP 2020 sitter det en brygga i plåt som förbinder glödstiften på +sidan.
  3. Biltema har en primer för 599kr/2,5l. Jag har påbörjat målning med den, men avslutat för säsongen och väntar in varmare väder.
  4. P.g.a. utrymmesskäl blir ju nästan alla toatankslösningar olika, om det inte är samma båtmodell. Jag har varit lyckligt lottad med åtkomlighet så jag har alltid haft en 2" ventil direkt på tanken och den stå alltid stängd utom vid tömning. Sedan sitter det en tömningsventil i botten och en på däck för sugtömning. Detta gör att det står aldrig något annat än vatten i slangarna och det luktar aldrig.
  5. Vårt resonemang om mätinstrument hjälper ju inte ts vidare med sitt problem, men jag är tvungen att göra en pudel. Jag har kollat mina instrument och när inget är inkopplat så visar två av dem en 1:a och det tredje 0L. 0L tolkar jag som 0 , noll, load/last. Minnet sviker allt oftare 😪
  6. När jag skrev så hade jag bara mina mätare i tanken och de visar 0 när inget är inkopplat eller om det är avbrott i mätkretsen. Är det en kortslutning så visar det 0,00. Jag förstår att det jag skrev kan misstolkas och är glad att du klargjorde detta, i vanlig ödmjuk och inte på något vis knäppa på näsan stil.
  7. Eftersom glödstiften inte är något annat än en resistans, så plocka bort de elektriska anslutningarna som sitter i änden på glödstiften och resistansmät sedan mellan anslutningen och blocket/toppen och se om du får något värde. 0= avbrott och trasigt glödstift. Normalt ska motståndet vara någon stans mellan 1 och 6 ohm.
  8. Det går väl att resistansmäta stiften på plats? På en modern diesel skruvar man inte ur glödstiften om man inte konstaterat att de är felaktiga p.g.a. den stora risken att dra av stiftet i topplocket och då har man skapat sig ett stort problem. Gamla motorer hade kanske grävre dimmensioner på stiften?
  9. Idag är en sådan dag när minnesbanken har tömt sig, så jag undrar vilket kommando jag ska använda när jag vill länka till en person i ett inlägg?
  10. Det går an att stå under ett lövträd, för det är som Zaphir skriver sockerlösning, men inte under en tall. Den kådan som kommer löser inte upp sig själv. Där blir det att ta fram flaskan med balsamterpentin för att få bort fläckarna.
  11. Glycerol är väl en alkohol, trevärd, som kemiskt finns bundet i fett?
  12. Det finns Al, Zn och Mg som originaldel. Offeranoder är väl det enda som gör seglingen dyrare i sötvatten än i saltvatten. Närmare bestämt ca 5ggr så dyrt. På nyare motorer kanske det är bara Al, men det vet jag inget om.
  13. Om man tar pekaren och håller den över namnet på den som skrivit så kommer det upp lite uppgifter om personen, som när den gick med och när den senast besökte sidan. Gör du det på ts så kommer du att se att han besökte MG senast 1/8 2019, så du kan nog inte förvänta dig något svar, tyvärr.
×
×
  • Skapa nytt...