Akvavit
Medlemmar-
Innehålls Antal
103 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Akvavit
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ett ständigt aktuellt tema. I min båt kör jag två kretsar, start och förbrukning. För tre år sedan byggde jag om lite, kompletterade med ett nytt fritidsbatteri, banner. Efter mindre än två år var Banner batteriet helt slut, lät konditionstesta med proffsinstrument och det är bara att slänga. Hade köpt det på Bauhaus, inkompetensens mecka, gick dit och ville få det utbytt (två års reklamationsrätt enlig konsumetköpslagen) men innan jag står och förklarar batteriers funktion och laddning till en fågelholk så gav jag upp. De ringde Banner och Banner bara avfärdade alla former av garantianspråk. Redan på hyllan på varuhuset så har batterierna sulfaterat, de har typiskt svullna poler redan innan du köper dem. Dåligt köp, aldrig mer Banner. Sedan köpte jag ett Tudor Dual, inte direkt billigt, och vilket skit. Redan som nytt så orkar det inte dra runt min dieselspis. Startströmmen är åt helvete för låg. Hankade mig fram förra sässongen men det funkar inte. Fortfarande så är mitt Bosch Silver 100Ah från år 2000 klippan som räddar mig i alla lägen, det har fortfarande bra kapacitet och får alltid igång motorn. Nu vet jag inte vad jag ska göra, funderar på att köpa tre nya start stopp AGM batterier från Varta, men är det rätt?
-
Lysande, precis en sådan är det jag har. Kul att se att det finns tillbehör till den också. Tack för tipset.
-
Bra grill är lösningen. Jag letade efter en sådan lääääänge, har kollat i ett par år och är lite sådär småsugen på att hitta rätt grill, sedan hände det, förra helgen i ett varuhus i Danmark, bara visningsexet kvar och en prislapp. Ingen kartong, inget namn, bara fire 66 på prislappen. Har sökt på nätet men verkar inte vara namnet på grillen. Klotgrill, kan bäras i locket, sedan vrider man locket rätt och man kan lyfta av det. Grillgallret är tyvärr en stekplatta och inget galler, så allt fett rinner ner i hål längs kanterna och droppar inte ner i glöden, och det man grillar blir randigt. Kolskålen kan tas bort, man tömmer ut kolet och så kan man åka igen. Kolskålen gör att ytterhöljet inte blir särskilt varm gummifötter så man kan ställa grillen på alla underlag. Helnöjd för 150DKK = knappt 200SEK Bilder fins i mitt fotoalbum.... http://www.maringuiden.se/u/Akvavit/;action=fotoalbum&id=5622 Lars
-
Jag har en Bayliner 2755. 8,2m lång. 2,59 bred och 2,5 ton tung. Innan med Mercruiser bensin V8 ca 2,5l/nm vid 20 knop Nu med ny modern VW marindiesel 1,4l/mn 27l/tim i 20 knop
-
Återigen tycker jag det är tråkigt det som hänt, men handlar det bara om en topp eller två är ju inte det hela världen, eller bara toppackning. Jag undrar lite, en sak har inte nämnts alls. Med tanke på att den verkar ha gått som den skulle till att börja med så kan man ju inte hävda att felet fanns vid köpet. Har ni kollat kylningen innan ni gav er ut på er första provtur? Var impellern kass så att ni blåste toppackningen det första ni gjorde? Normalt har man ju kylvattenintag via drevet på Bravo, men kanske finns det ändå en avstängningskran för kylvatten, eller till och med en växelventil för att spola motorn med sötvatten efter körning i saltvatten.
-
Jag hade ett haveri på en topp för två år sedan och fick köpa två nya toppar eftersom jag inte hittade en med samma gjötnummer. Den jag har är från en mercruiser 5,7l -1991. På topparna finns det ett gjötnummer som måste stämma. Kolla upp ditt gjötnummer så kan jag leta reda på mina toppar och kolla om det är samma. I så fall kan jag skicka den hela toppen till dig för en överkomlig summa. Hälsningar Lars
-
Är topparna fixade och testade skulle jag gissa på limpor eller knän. Varför bytte du toppar? Hade du samma problem innan? Har du bara våta stift på en motorhalva? I och med att du har vatten på flera stift skulle jag gissa på limpa eller knä, men då bara om halva motorn är drabbad. Har du vatten i cylindrarna på båda sidor så kan det vara tex en frostskada i insuget så att kylvätska sugs in med förbränningsluften och alla stift får lite väta, sedan när du stannar rinner restarande vatten in i den/de cylindrar där insugsventilerna är öppna och de blir riktigt våta. Lycka till
-
Men hallå! Ingen har påstått att Nimbus 300R inte levereras med EN VPD6. Det är dubbelmontage tråden handlar om. Lars
-
Jag är ägare till en bayliner och har haft en tidigare. Jag har varit nöjd båda gångerna. Visst, beroende på ålder an motorn vålla problem, men dessa baseras på samma block som Penta bensinare och jag betvivlar att dessa är varken bättre eler sämre. Fördelar? Mycket båt för lite pengar lämnar pengar över till annat. Lite trä, = lite arbete med skötsel. Jag råder till köp.
-
Jag har haft en 2455á och har nu en 2755á. Båda lutar något åt babord. Jag tror att det har med bateriernas placering att göra, samt att vattentanken är flatbottnad och inte v-bottnad och ligger tvärskepps. När balansen rubbas lite av batterier och kylskåpets vikt på babord sida så rinner vattnet också över åt babord hän (bränslet också i viss mån trots v-form i botten). På mina båt finns det dränneringar från alla slutna utrymmen, man kan ju kolla dessa och kolla att det inte är stopp...
-
Jag hade liknande problem förra året. Det berudde på okider på de gamla kabelskorna, bytte till nya kabelskor och gjorde rent, sedan fungerade det.
-
Hej. Jag blir lite motvals här. Med rätt propeller och obevuxet skrov så måste det väl räcka med 220hk. Jag har satt i diesel i min 2755á och klarar mig med 165hk. Visst tar det tid att komma upp i planing, men väl uppe i fart så drar jag av på gasen och åker billigt. Visst var den mycket vassare med V8an, (mercruiser 5,7l 260 hp) men jag som ändå cruisar i 20 knop behöver inte mer. Bayliner är om jag inte har helt fel för mig världens största fritidsbåttillverkare och jag tror nog att de har sålt tusentals 2655or med 220hk. Gillar du båten i övrigt så tycker inte jag att du ska backa.
-
Bravo är bra drev. Alpha är lite känsliga och går gärna sönder om växelvirear är felinställda. Bravo 1 klarar upp till 16 propeller enkelpropeller Bravo 2 klarar större propellrar jag tror upp till 19 diameter, enkelpropeller. Bravo 3 är ett duopoppdrev. Motorn för klen? Vad vill du ha för prestanda? den toppar förmodligen närmre 30 knop med den motorn?.
-
2755án slutade att tillverkas för 15 år sedan och förmodligen är den gamla pumpen original. Kosta på det ett par hundra till och köp en riktig vattenpump som fungerar i 15 år till. Biltemas kvalitet har förbättrats och jag tyckar att de har en del bra grejer, men ibland så.... Om du vill byta membran i denna pump om tre år, var hittar du det.
-
Och en sak till. Jag är ingen expert men kan ändå med stor sannolikhet säga att du kommer spara mycket soppa med en trebladig riktigt anpassad propp i stället för den fembladiga.