sandgrund
Medlemmar-
Innehålls Antal
62 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm sandgrund
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Så det behövs ingen typ av grundfärg eller någon speciellt tålig färg? En vanlig sprayburk från Biltema skulle funka alltså?
-
Har varit i sanden så skäddan blivit lite blästrad. Färgen är helt borta på 2 ställen på den. Vad målar man förslagsvis med för färg för att det ska hålla i vattnet?
-
Helt säker på detta i detta fall?
-
Ja pump som pump oavsett om den sitter i en bil eller båt tänkte jag.. Så då är det ingen specialpump som bara kan beställas från mercuryåterförsäljare alltså om jag tolkar dig rätt?
-
Bränslepumpen består ju av två pumpar. En som pumpar upp bränsle från tanken och en som pumpar vidare in i motorn. Pumpen som pumpar upp från tanken är det en vanlig 155l/h pump som sitter i saab 9000? Finns pump på biltema, passar denna?
-
Tackar för tipset! Vinterförvarar min båt alldeles i närheten av Älvenäs där han tydligen håller till..
-
Om man ska utföra lite mindre arbeten på båten, tex montera ett kapell. Finns det lite mindre båtverkstäder i Karlstadområdet som är duktiga? Jag känner till marin och fritid samt båtservice. Är ju ganska högt tryck på dessa stora kända verkstäder såhär på våren..
-
Nu är ju mercuryn en strypt 115hk men den har ju en del ojlud för sig ändå. Har haft inne den på verkstad och de säger att det inte är något som man kan göra något åt. Alla jag pratat med som är erfarna båtägare säger att man ska satsa på japanare istället Men kanske är onödiga pengar..
-
Jag är inte helt nöjd men nuvarande motor vad gäller ljud. En på jobbet bytte sin mercury till en japan och den gick betydligt tystare. Den har krånglat en del under åren och en ny motor har ju garanti i 5 år. Eller ska man kanske satsa på en suzuki 90 hk? Men 80hk är ju max vad båten är godkänd för.
-
Har idag en ryds 510 gti med en mercury 80hk. Den är från -07 och nu är jag lite sugen på en nyare japansk motor. De säljs ju med Honda 80hk nya idag. Men då jag inte gillar körställningen i den nya 510 gti så vill jag behålla min båt och bara byta motorn. Vad tror ni det skulle gå på, alltså mellanskillnaden plus arbetskostanden för att montera den nya motorn? Kanske någon här som bytt upp sig på motorfronten och har lite tips att dela med sig av..
-
Ringde till firman och fick till svar att deras verkstad kan montera för 750 kr. Eller om det finns några experter på kapell man kan vända sig till. Hittar dock inga här i Karlstad på nätet..
-
Köpt ett helt nytt pulpetkapell till min Ryds 510 gti. Dock så är ju inte knapparna som man fäster med monterade på tyget, det finns inte ens färdiga hål för detta. Är det så det brukar se ut? Hur gör ni för att få hålen på rätt plats. Lite svårt att sträcka ut tyget över pulpeten och måtta exakt var hålen ska vara.. Antar att man inte skär hål utan bara drar skruven rakt igenom, risk att tyget repar upp sig annars kanske?
-
Ok ja det lät ju inte helt smidigt. Inte så roligt heller att ställa sig och borra i båten.. Då hoppar jag nog också ver körkapellet. Tack för infon!!
-
Jag funderar på att införskaffa ett körkapell till min Ryds 510 gti. Men ofta vill man ju åka utan kapellet uppe. Hur förvarar ni själva kapellet med tillhörande rör under färd? Måste ni knöla ner alla rör i någon av stuvfacken? Måste man borra några fästen för ett körkapell eller finns allt original så det bara är att sätta dit? Har idag ett hamnkapell som bara spänns fast runt pulpeten.
-
En fråga från en novis. Hur byter man säkringarna som sitter på intrumentpanelen? Är det automatsäkringar?