Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

MarkusF

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    371
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

53 Expert

Om MarkusF

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. När jag skrev " i synk med" så menade jag bara att jag komprimerade när jag var längst ner med handen när jag vevade, så jag hade full kraft när jag drog handtaget uppåt samtidigt som kompressionen slog till.
  2. Jag är uppvuxen med en sån motor. Vi använde aldrig cigarett eller något i den hållaren, men inför varje start pumpade vi in lite olja med en oljekanna i den lilla behållaren vid kompressionsspaken för att underlätta komrpessionen. Sen de dekomprimerade vi, vevade hjulet så fort vi kunde, och sedan komprimerade med spaken i synk med vevandet så vi orkade komma över första komprimeringen. Vår motor var lyckligtvis alltid lättstartad. Jag tror den lilla mängden olja inför varje start var nyckeln till det. Jag hade kvar motorn som vuxen också, och använde den även på vintern. Behövde inte starta på annat sätt då heller.
  3. Hej! Vi första turen med båten i år så verkade motorn (Mercury 59 hk 4-stroke) dra mycket mer bensin är tidigare. Över 20 liter på ca 14 distans, om jag inte såg helt fel på tanken när jag startade. Tidigare har jag kört på ca hälften. Det kan ju knappast bara bero på att det var kallt, bara ett par plusgrader både i luften och i vattnet. Den gick som vanligt förutom att den var lite svårstartad. Kan det vara elektriska choken om krånglar? Tidigare har den bara varit svårstartad när den är sur, så en tanke är att det var det som gjorde den svår denna gång också. Finns det några andra tips och tankar?
  4. Här är ett par som verkar trevliga: Banana®-boat | dinghy (banana-boot.de) Canots pliants Coracle - Nautiraid Det blev inga länkar, men de går att söka på ändå.
  5. Vad är det för blå dekal på sidan på båten, som delvis syns på första bilden?
  6. Den verkar ju vara perfekt för "dinghy cruising" som verkar vara stort i England och Frankrike (om man ska gå efter youtube), men förvånansvärt litet i Sverige.
  7. Det var ett par killar från Lysekil som gjorde ett försök att åka jorden runt med styrpulpetare på 90-talet. De kom till Kanada i alla fall, har jag för mig, via Shetland, Färöarna, Island och Grönland.
  8. Kanske en Späckhuggare? Har inte seglat någon själv, men är nyfiken för de verkar vara bra seglare. Utseendet är väl ett sånt man antingen älskar eller hatar...
  9. En släplogg fungerar fortfarande, framför allt om det är utomskärs. Kan finnas på blocket ibland.
  10. Och dessutom under vintern/våren!
  11. Alltid kul med inspiration när man har köpt en ny båt. Du har t.ex. Denis Gorman med sin "Lizzie-G" som varit med i Jesterchallenge bl.a. Matt Rutherford seglade non-stop runt nord- och sydamerika i en Vega. Thomas Grahn som seglade sin Vega över Atlanten tillsammans med Sven Yrvind. Hittade inte så många bra länkar, så du får googla själv... Lycka till!
  12. MarkusF

    Stålbåt?

    Jag har haft både träbåtar och plastbåtar och vet vad som gäller med dessa. Känner mig dock osäker när det kommer till stålbåtar, vet inte alls vad som krävs för att underhålla en sån. Jag har sökt och kollat lite i andra trådar här, men är ändå tacksam för lite kortfattade förklaringar. Vad är det som man särskilt måste tänka på när det gäller under hållet? Och med elektroniken/navigationsapparatena också för del delen...
  13. Finns det annars någon motsvarighet till Eniro på sjön i Norge?
  14. Ett plåster bakom örat verkar hjälpa har jag hört flera säga. Jag har inte testat själv. Jag håller mig i sittbrunnen så mycket som möjligt. Om jag går ner så försöker jag använda balansen så lite som möjligt. Jag lutar mig mot något eller ligger ner. Annars blir jag sjösjuk väldigt snabbt. Uppe i sittbrunnen väldigt sällan sjösjuk. De allra flesta vänjer sig ju, sägs det, men jag har inte varit ute på så långa turer att det har fungerat. Jag har hört att efter tre dagar så går det över, men det är nog individuellt. Det sägs också att har det väl gått över på det sättet så är man aldrig besvärad av det igen. Men det har jag hört fiskare som sagt att det inte stämmer. De låg ute varje vecka söndag till torsdag, och det gick bra. Men hade det ett lite längre uppehåll t.ex. över julveckorna så kom sjösjukan tillbaka de första dagarna på sjön igen. Kanske inte så kraftigt, men ändå...
  15. Nog borde det bli större påfrestningar på rodret om vågorna slår direkt mot aktern, som de gör med drivankaret från aktern. Jag kan inte tänka mig att båten skulle driva snabbare än vågorna om man har drivankaret i fören. Orsaken till att ha drivankaret i aktern har nog andra fördelar än att spara rodret.
×
×
  • Skapa nytt...