Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

fjollberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    391
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om fjollberg

  • Placering
    Kommendör

Mina båtar

  • Båtens namn
    Medewi
  1. Nåväl, jag fick igenom den sista uppgiften på själva provet efter några försök i morse och skrev det skriftliga provet i eftermiddags.
  2. Ah, jag är glad att det inte bara är jag åtminstone. Har suttit i timmar med mayday-relay och panpan uppgifterna och kommer ingen vart. Alla andra uppgifter går bra, ibland med lite pyssel med ord (man ska skriva stockholmradio och inte stockholm radio osv). Men på de här sitter jag verkligen helt fast.
  3. jan_af_lisoe: Inget sånt har skett, man kan fråga sig varför ?? Troligen för att färgen är en bluff !! Skojar du? Det finns flera sådana tester. Diverse tidningar gör dem. Sjöfartsverket gör dem. Länsstyrelsen gör dem. Kruxet är att sådana tester av naturen tar tid, och det sker inte så ofta. Neptune Formula har bara funnits en säsong. Det kommer säkert rapporter vad det lider. De har också en nöjd-kund-garanti som inte har märkvärdiga krav. Däremot har den första versionen av färgen 2008 fått mycket kritik för dålig vidhäftning på vissa ytor.
  4. Storleken på ratten har väl mindre att göra med utväxlingen än att man vill kunna nå den ifrån sargkanten. Men det är mycket mode i det där.
  5. Fast även talurit borde ha hållit för draget, det stora problemet med dem är väl att de inte är lika korrosionsbeständiga, men de ska inte användas i vant.
  6. Eftersom den har en växellåda och så är den inte heller helt ljudlös, om man nu förväntade sig det, utan viner ganska rejält. Här är ett klipp om lillebrorsan,
  7. Den större Torqueedon klarar nog även lite större båtar än en stortriss om man begränsar sig till in och ut ur hamnarna. Det stora kruxet är väl att få in tillräckligt mycket batterikapacitet. Jag skulle rekommendera Yahoo-gruppen Electric Boats, http://groups.yahoo.com/group/electricboats/ om man vill få höra mer praktiska erfarenheter av elektriska motorer. Dock är den lite USA-orienterad med lite andra modeller högst upp på agendan, men Torqueedon har nämnts även där. Den är, till skillnad ifrån många andra elektriska utombordare, faktiskt avsedd för att driva fram en båt, inte att vara hjälpmotor vid fiske.
  8. Neptune Formula är enligt tillverkaren bara avsedd för insjöar och Östersjön, så det finns ingen anledning att börja diskutera om västkusten i det fallet. Funkar den bra för östersjöförhållanden är det bra för de som kan använda den. Håller man till på västkusten får man ta till något annat. Det påstås att de försöker få fram en färg som fungerar på västkusten, men någon sådan finns alltså inte ännu.
  9. Generellt sitter de på fästet för motorn på en Suzuki. Antingen på kanten av plattan som vilar mot akterspegeln, eller på någon av sidorna på den tving som klämmer fast motorn mot akterspegeln (eller motsvarande).
  10. Det börjar bli dags att se över det där för mig, min 22l tank är ändå i största laget och utrymmet begränsat. Jag tror att den kom ifrån Clas Ohlson f.ö, men minns inte riktigt. Det är någonting vid själva tankens anslutningrör som läcker under tryck. Att det kan läcka lite när solen ligger på om man drar åt luftskruven ordentligt gäller iofs även den interna tanken i min Suzuki, som nog anses vara ett kvalitetsmärke i någon mån. Men slanganslutningarna mellan tank och motor med kranar, filter och grejer emellan sitter bara med fjäderklämmor. Å andra sidan är det ju inte samma explosionsrisk att tala om där. Det är otrevligare om soppan börjar rinna ut i skuffen på båten där den externa tanken sitter. Det är bättre om det pyser ut en deciliter bensinångor än en deciliter bensin som sedan förångas. Utrymmet ska också vara ordentligt vädrat, jag har också byggt om skuffen så att den nu är det med korsdrag till skillnad ifrån förut.
  11. Om du går in under Gästhamnar här till vänster och väljer avancerad sökning kan du söka på gästhamnar med sugtömning, http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;adv=true. Gäller det stockholms skärgård finns det en nästan oläslig översiktsbild hos Håll Sverige Rent, http://www.hsr.se/documents/Kampanjer-och-aktiviteter/Batlivet_och_miljon/latrinkarta.ppt (Powerpoint). Mer allmän info här: http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=309. Översikten var bättre hos Skärgårdsstiftelsen såg jag nu: http://www.skargardsstiftelsen.se/?id=5756.
  12. Jag vet bara att det inte skulle fungera för mig. Jag kan bara dra åt luftskruven lite lagom, så att det kan pysa ut luft när luften i tanken expanderar då det blir varmare ute. Skulle det vara helt stopp kan trycket i tanken bli sådant att det börjar läcka bensin i slanganslutningarna. Det skulle nog behöva vara någon slags tvåvägsventil som visserligen stänger i normalfallet, men kan släppa ut luft med visst motstånd vid behov. Har du tanken ställd på tvären om du kan kränga så mycket att det rinner ut bensin? Eller kanske fyller tanken lite mer än den egentligen klarar?
  13. Om jag förstår dig rätt är problemet att du inte kan stänga genomföringen om du får något problem med anslutningen bakom så att det börjar läcka in vatten.
  14. Det framgår av Biltemas olja vilka specifikationer den uppfyller: se t.ex http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91166
×
×
  • Skapa nytt...