SÅ HÄR FÅR DET INTE GÅ TILL!!!
Det som inte fick hända hände, våran 1 månader nyköpta Segmo 30 års modell 1995 sjönk oktober 2011.
Båten bogserades till Österskärs marina som hade tid att ta emot och skulle nattmecka för det var otroligt viktigt att få igång motorn inom 12 timmar annars började det att rosta i motorn.
Dagen efter åker vi dit på eftermiddagen och något nattmeck har inte förekommit de har precis fått in båten i hallen.
Vi åker dit hela hösten och vintern och får höra att de har fått igång motorn men ser att nästan inget annat görs med båten, men blir lovade att få båten tidig vår, det är bara 2 veckors arbete kvar.
När våren närmar sig och vi ser att verktygen som ligger överallt i båten till och med gör rostmärken efter sig börjar vi bli nervösa.Vi börjar fota de saker som inte är åtgärdade och skickar dem både till Österskärs marina och försäkringsbolaget (Svedena) men förgäves. Försäkringsbolaget har betalt ut hela summan av offerten till marinan utan att ens prata med oss ägare fast vi klagat på slarv och att det inte händer något. I början av juni ska vi äntligen få hämta båten men ser att mer än 20 punkter inte är åtgärdade vi fotar igen och ringer försäkringsbolaget igen, marinan lovar för hundrade gången att de ska fixa allt. Pengar som brukar vara bästa påtryckningsmedlet är ju redan utbetalda så inget händer.
En månad senare hämtar vi båten puttrar hem till Kolviken och städar och packar båten för semester. Barnen och vi drar iväg, Therese kör men båten går inte upp i planing jag säger gasa mer men det är full gas, det tar 3-4 min sedan går turbon i och båten går upp i planing. Vi åker till Grinda för att äta en god lunch och sedan åker vi samma 3-4 min innan planing. På Preammacken i Waxholm stannar vi för att tanka fullt. När vi sedan åker iväg blir det samma sak, båten segar sig upp i planing och vi ser att det rinner vatten ifrån en inspektionsluckan som sitter 20 cm ovan golvnivå framför tanken i gången till ruffen, vi skruvar bort den och vid nästa gaspådrag väller det ut ca 10 L vatten på golvet samma sak upprepas vid varje gaspådrag vi spelar in detta med kamran i mobilen. Nästa dag åker vi tillbaka till Österskärsmarina och vi är inte glada, de ser ut som frågetecken när vi visar filmen och de borrar ett hål i durken och pumpar ut ca 50 L vatten. Enligt arbetsprotokollet ska de ha borrat ett flertal hål,pumpat ut vatten och gått in med kamraoptik och tittat så att det inte fanns något vatten i skrovet (vi har fortfarande inte sett några borrhål)
Marinan provkör båten för att se om båten går upp i planing men det tar lika lång tid nu och tillbaka till marinan går motorn sönder.En viparmsbrygga går helt av. Försäkringsbolaget skickar ut en besiktningsman som konstaterar att det inte beror på sjunkskadan (motorn har bara gått 500 mil) så det är ett nytt försäkringsärende med ny själrisk. Försäkringsbolaget letar efter en begagnad topp (det tar 5 veckor) sedan är det en bricka som fattas (2veckor) och en topplockspackning- pinbulltar som fattas (några veckor till)
Marinan provkör båten men den går forfarande inte som den ska och hittar efter mycket felsök enligt dom ca 7 L vatten i bränsletanken (slarv vid rengöring av tanken tror vi) men Österskärsmarina påstår att det har kommit när vi tankade på Preammacken i Waxholm. Vi ringer mackägaren och han säger att han har haft 500 tankande den dagen och han omsätter mest bränsle av alla sjömackar i hela Sverige tanken står på land pickupp röret sitter ca 2 dm ovanförbotten och har inte haft någon reklamation på 3 år. Marinan vidhåller ändå att de inte har någon skuld och försäkringsbolaget meddelar att motorförsäkringen inte gäller om det finns vatten i bränsletanken.Nu måste dieselpumpen renoveras och spridare bytas pga vatten i tanken. En besiktningsman ( Conny Setterberg ) slutbesiktigar båten och skriver i besiktningsprotokollet att allt är fackmannamässigt utfört och vatten får man alltid räkna med att ha i båten. när jag frågar conny varför man inte har bytt ut alla rostiga slangklämmor får jag till svar ATT HAR BÅTEN BARA LEGAT UNDER VATTNET I ETT DYGN SÅ ROSTAR INTE SLANGKLÄMMORNA och segmo båtar är de ända han vet som fortfarande använder ickerostfria salngklämmor. Segmo 30 är förövrigt inte konstruerad för en tung dieselmotor säger conny utan en v8 och att isolera med lösull runt tanken är en fel konstruktion (lösullen runt tanken är genomsur och omöjlig att komma åt). När vi nämner detta för försäkringsbolaget om lösullen så får vi till svar att försäkringen inte täcker felkontruktioner.
Nu står vi här och vågar inte hämta ut båten för det är fortfarande vatten i skrovet och försäkringen täcker inte heller frysskador. Hoppas att ni fick en skön båtsommar för det fick inte vi Niclas och Therese.