Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

edvard49

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om edvard49

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jonas ! Jag har under vintern låtit Öckerö Marinmotor Byta min 32 år gamla Yanmar till en ny Iveco motor i vår Scampi. Det var proffsigt och positivt alltihop. Summan med allt, ny propeller axel osv gick på c:a 100.000 SEK. Visst det kostar men jag har tröttnat på att alltid känna mig orolig när alla lamper och annat börjar jävlas på en gammal motor. Attt det blev Iveco berodde på att en Scampiägare på Hönö hade bytt till Iveco för 5 år sedan och hans erfareheterfrån bytet och båten efteråt var bara positiva.
  2. Hej ! Titta på denna sidan http://nf.broach.se/motorer/yanmar så hittar Du handboken osv M V H Per M
  3. Nu tror jag att jag vet felet. Gick en kurs på SXK i Gbg Vårda din Dieselmotor och det inte istruktören kunde om dieslar var inte värt att veta. På YSB 12 sitter under oljefiltret, det som man skall snurra några varv innan man kör igång, en motsvarande trekantig liten lucka på motorn. Innnanför denna sitter oljepumpen, som är av kastmodell. Denna lucka kan bukta efter några år och vad man skall göra är att ta loss denna lucka, ta bort färgen på utsidan och sätta fast den omvänt så att säga. Man kan också köpa en ny , den kostar c:a 80 SEK och den innanför liggande o - ringen kostar 30 SEK och montera dessa på platsen. Detta är ett vanligt problem. Motorn i sig själv är så välbyggd och kraftig i godset så den skall hålla i många år.
  4. Jag har också hittat Jukovas hemsida men det finns master knapar osv, men inte avlastare. Med hänsyn till bilden kanske någon annan tagit över tillverkningen av just avlastarna som håller samma mått som de äldre, hoppades jag på.
  5. Köpte en begagnad Scampi i våras. Den är toppen men vissa grejer håller jag på att byta ut beroende på förslitning. De neddragna fallen etc hålls av två trippelavlastare av märket Jukova som nu börjar bli slitna. Var kan jag skaffa ersättningsavlastare av samma märke ? Har letat på nätet osv men inte kommit fram till något.
  6. Hej ! JAg har samma problem med samma motortyp, men löste det hela med ett medel som heter Omega 909. Jag läste en diskussion via denna länken http://www.maringuiden.se/forum/;thread=165797&highlight=oljelampan lyser och gjorde som dom. Det fungerade och lampan slocknade och motorn gick som tidigare. Efter en tid tändes den igen men efter det att jag fyllt på c:a 2mm olja ( på mätstickan slocknade lampan igen. Omega 909 är dyrt men om det räddar situationen med ett oljebyte och denna vätska ( segt som sirap) kan det vara värt det. När jag bytte olja fick jag ut c:a 2 liter inte 3,3 som det står i instruktionsboken varför jag tror det finns lite gojs i botten av oljetråget som jag skall försöka ta bort till vintern, hur jag nu tömmer ut detta.
  7. Sitter och tänker på att byta de nuvarande winscharna till selftailing. men skall jag samtidigt byta från Lewmar till Haken ? Vad är det för skillnad mellan dom i storlek eller är det så att jag måste göra en helt ny installation när jag byter märke ? Passar inte skruvhålen från Lewmar när man ersätter dom med Hakens motsvarande storlek ? Är det någon erfaren som känner till dessa saker.
×
×
  • Skapa nytt...