Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

mava

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mava

  • Placering
    Kadett
  1. På mecruisers v8 5,7 l skall det ligga mellan 30-55 psi vid 2000 varv. Säkert samma på omc:n.
  2. Hej Efter att du tömt motorn på allt vatten via kranar och slangar så lossa alla kylslangarna som går in vid termostathuset och fyll upp med glykolblandat vatten direkt i slangarna. Brukar gå i ca 12-14 liter totalt. Då får du in glykol överallt där det kan frysa sönder.
  3. Tack för tipsen. Swerull fixade hjullagret. Nu åker vi igen.
  4. har demonterat hjul och trumma och tagit bort det som var kvar av lagren. Svårt att se nårga nummer el dyl på resterna av lagren. Har hittat orignal på load rite´ s hemsida och allt är angivit i tum, i sverige är det väl mm som gäller. bra tips i blekinge, bor själv i växjö. trumma och axeltapp verkar klarat sig bra, det borde gå att ersätta lagren om man hittar de som passar Mava
  5. mava

    Trailerjäveln

    halloys glad i hågen flyttades båten på trailern för nya vatten idag. kom en mil sen gick ett hjullager på usatrailern. var f-n får man tag på ett nytt sånt? en load rite boggitrailer från -95, nån som vet var man får tag på grejer till en sån?
  6. mava

    Oljetryck

    Hej, har en V8 5,7 l mercruiser -95 där oljetycksmätaren visar 0. Har kollat trycket med tryckmätare där givaren sitter i blocket och trycket är ok, ca 3,5 kg. Någon som vet om man kan ersätta nuvarande, förmodligen trasiga oljetrycksgivare, (kan möjligen vara kabeln mellan givare och instrument oxå) med en givare från en V8 bilmotor? Blocket borde väl vara desamma på marin/bil motor? Cheva 350 tror jag det är.
  7. Ok, det tackar jag för. Visste inte att varvskillnaden per tum var så stor. Sitter en rostfri på idag, får se vad som går att få tag på till rimlig peng.
  8. mava

    Propellerbyte?

    Blev nåt konstigt visst!? Har en Mercruiser 5,7 250 hkr med Bravo 1 drev på en Sea Ray 230. Proppen är 14,5 x 17 och passar förmodligen inte helt perfekt. Bra ax men varvar lätt 5000 varv och gör dåca 25 knop. Någon som begriper vilken propp som borde sitta där? Mava
  9. Hej Har bytt ut landströmen till 220 v med elcentral, intag, uttag m m. Bytt kylskåp, spis och monterat batteriladdare. Nytt ekolod är oxå ditsatt. Vidare är motor och drev genomgångna o servade. Det som återstår är väl i huvdsak tvätt och puts in och utvändigt, samt skulle behöva nya stripes och dekaler runt om, sen är det väl tid att sjösätta. Någon som har tips om var jag kan få tag i nya stripes och dekaler till Sea Ray 230 Sundancer?
  10. Hej Jag har haft en 2155:a med VP 151C, dvs 146 hkr. Med upp till 4 pers i båten gick det hur fint som helst, maxade ca 28 knop och marchade på ca 20 med bra bränsleekonomi, ca 1.2l/d. Med mer folk i båten får den ju jobba hårdare för att komma i plan plan och därmed mindre ekonomiskt åkande. Trimplanen gjorde stor nytta även vid lägre hastighet då båten hade tendens att vobbla i låg fart. Provkör gärna innan köp och lycka till. //Mava
  11. Felet är löst, var ärgbildning på kabelanslutningen i tiltreglaget. Efter rengöring funkar allt igen.
  12. Ja så kan det ju vara. Borde finnas nån säkring oxå nånstans, för inte skall väl motorn behöva startas innan drevet kan köras?
  13. mava

    Drevlyftproblem

    Är nybliven ägare till en Sea Ray Sundancer 1995 med 5,7l mercusier och bravo 1 drev. Drevlyftfunktionen funkar inte med Quicksilver 3000 reglaget, trots påslagen tändning. Någon som vet? finns någon transportspärr el dyl som jag missat?
×
×
  • Skapa nytt...