Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

ViBatagare_Bogatir

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ViBatagare_Bogatir

  • Placering
    Kadett
  1. Här är fyra båtar som Vi Båtägare testprutade på för några månader sedan: Silverton 31 -94 Från 550 000 till 360 000 kronor Vid bryggan låg en fjorton år gammal, brittisk daycruiser i ganska risigt skick med dubbla V8:or radar, navigator och ekolod. Trots att priset nyligen hade sänkts från 550 000 kronor till 395 000 kronor var förmedlaren beredd att gå ned till 360 000 kronor. TG-6500 -08 409 000 till 389 000 kronor Den helt nya båten var utrustad med 115 hästkrafters motor, teleflexstyrning, navigator och motorlås. Katalogpriset var 409 000 kronor, men efter löfte om kontantbetalning fick vi ned priset till 389 000 kronor. Sea Ray 340 -88 Från 695 000 till 440 000 kronor Originalmotorerna hade gått 900 timmar men båten var i fint skick. Utgångspriset var satt till 695 000 kronor, men hade nyligen sänkts till 495 000 kronor. När Vi Båtägare ringde var säljaren nära att ta upp båten på land. Vårt bud på 440 000 kronor accepterades utan knorrande. Windy 9800 DC -88 Från 549 000 till 300 000 kronor Späckad utrustningslista med autopilot, gps, ekolod och automatiskt ankarspel. Priset hade redan sänkts från 549 000 kronor till 349 000 kronor. När vi ringde skulle båten tas upp inom någon vecka. Förmedlaren ville gärna sälja och gick ned till 300 000 kronor.
  2. Tack för alla tips och åsikter. Det är mycket bra för oss att läsa vad ni tycker, och att ha kritiska läsare är en gåva för Vi Båtägare. Men, kritiken måste riktas mot alla källor - även de i forumet. Ta till exempel uppgiften i inlägget ovan, där återförsäljaren av Finnmaster, Sea Ray 230, skriver att: Jag VET att det var prototypbåten han körde /.../ Finnmaster bjöd in hela pressen till Finland för att köra prototypen innan den släpptes ut till konsument Det är en lögn. Vi Båtägare ordnar tillsammans med finska Kippari, norska Vi Menn Båt och danska Bådmagasinet ett stort test två gånger på år, Nordiskt båttest, då vi bjuder in tillverkare att delta. Vi körde följdaktligen Finnmastern på Hankö i Norge, inte i Finland. Så här funkar Nordiskt båttest: Tillverkarna blir inbjudna och rekommenderade att ha egna tekniker och specialister på plats. De vet att ansvaret helt ligger på dem att se till att båten är det skick de vill visa upp för konsumenterna. Jag vet också att Staffan berättade för dig Daniel att vi inte kan göra tillverkarnas jobb. Men att vi försöker i möjligaste mån berätta i tidningen om det visar sig att de gjort något fullständigt idiotiskt - som att t ex sätta på fel propeller eller liknande. Någon i forumet hävdar att det ibland är fem journalister som har ont om tid som ska testköra efter varandra. Det händer aldrig i ett vanligt Vi Båtägare-test, och under Nordiskt båttest på Hankö är vi friare än någonsin att lägga ordentligt med tid på respektive båt och vi är helt befriade från att en marknadsföringsperson hänger över oss och vill att vi ska tycka si och så. När jag har varit på pressvisningar (oftast utanför Norden) händer det att man hamnar med flera andra i en båt tillsammans med “övervakning” från en tillverkare. Det blir aldrig en test i Vi Båtägare. Och snacket om att vi skulle vältra oss i rysk kaviar och gurgla halsen i Bollinger är helt, helt uppåt väggarna. På Hankö betalar vi allt själva och bor i rum utan egen toalett och dusch. Maten är helt suverän, men det beror på att vi själva hyr in en kock som bor i närheten. Får vi en kopp kaffe av en tillverkare under vanliga testkörningar på Ost- och Västkusten är vi nöjda. Anders åsikt om F68 skiljer sig från t ex återförsäljaren sea-ray_230 här i forumet, och en av anledningarna är att Anders har kört nästan allt som finns på marknaden idag. Vi räknade efter och kom fram till att Anders har kört över 500 motorbåtar (han har dessutom SM guld och EM silver i racing i bagaget), Lasse Genberg, som jobbat på Vibben i 36 år, över 1 000 stycken (bara Bengt Erik Iverssen slår det) och Staffan minst 500. När det gäller motormätningar har Staffan hållit på med det i över tio år och han har rattat racingbåtar sedan sexårsåldern. Det är inga duvungar som kört Finnmastern. Fel gör vi, precis som alla andra. Förmodligen tittade Anders på galen rad i anteckningarna när han satte toppfarten. Nu har vi inte publicerat testet på Finnmaster F68 ännu och toppfarten (47 inte 44), korrigeras automatiskt innan tryck när jag synkar Anders text med Staffans motormätning. Och apropå vårt oberoende: Vi skriver vad vi tycker. Vi får inte pengar från någon för att skriva upp eller ned en produkt. Jag har själv, på en annan tidning, skrivit ned en GPS så att tillverkaren drog in annonser för mer än en kvarts miljon. Det här händer då och då, och det är svårt och jobbigt när så sker - men det ingår i jobbet. Vi Båtägare gör det för att den information som går ut till läsarna ska vara fri och oberoende. Till sist. De flesta journalister som var på på plats på Hankö tyckte Finnmaster F68 uppförde sig nervigt i höga farter. Så också jag. Yamarin 68 DC gick som ett lok, och skrovet uppförde sig helt odramatiskt i farter över 50 knop, trots meterhöga vågor. Här är en snutt från Lasse Genbergs ännu opublicerade (och ännu okorrigerade) test av F68: “Skrovet går mjukt i sjön och absolut torrt, men en bit över 40 knop blir hon yr, lite ohanterlig – inte obehagligt, men alldeles tydligt yster. Kvalitén är i mina ögon god, finishen hög. Bra finskt bygge som nafsar Yamarin i hasorna. Och tar vi prislappen med i bilden blir Finlands svar på Mercedes omsprungen. F68 är 150 000 kronor billigare med samma Yamaha på häcken. Flytta förarstolen åtta centimeter midskepps och Yamarin 68 hamnar i F 68:ans aktersvall för gott”. Senast ändrad av ViBatagare_Bogatir | 13 februari 2009 | 14:03 Senast ändrad av ViBatagare_Bogatir | 13 februari 2009 | 14:04
  3. Idiotiskt, verkligen. Tidningen har redan gått i tryck, men felskrivningar försvinner som tur är i andra korrekturet. BENSIN och inte diesel står det i nästa Vibben, kolla själv den 26:e februari. Tack för det!
  4. Hej! Puffar för en artikel som kommer i nästa nummer av Vi Båtägare (marsnumret). Mikael Mahlberg har träffat en händig herre som har byggt om sin gamla Gullholmensnipa till elbåt. Tolv spänn kostar sex timmars åkning. Ombyggnaden tog bara 20 timmar. Här är inledningen... Bullrig snipa blev billig elbåt En två meter hög vindsnurra. Utan den skulle den ljusblå snipan med fin, målad träöverbyggnad vara en av de absoluta pärlorna i den bohuslänska småtbåtshamnen Kode. – Snurran är så ful att grannarna skrattar åt mig. Men den laddar upp batterierna på en natt så det får jag leva med, säger snipans ägare Christer Andersson, när vi kliver ombord en klar septemberdag. Han och familjen har just avslutat en första sommar i Gullholmensnipan, och vi ska ta en sista tur innan upptagningen. Elbåtsprojektet började förra våren. Christer hade köpt och renoverat den trettio år gamla snipan och skulle precis stoppa i originalmotorn, en Albin O21 bensin, när han började fundera. Motorn kändes tråkig. – Jag ville göra något annat. Ett tag funderade jag på att sätta i en V8:a, men så kom jag på att det vore ännu fräckare att glida fram ljudlöst med en elmotor, säger han. Men sommaren stod för dörren och konverteringen måste gå snabbt. Och billigt. Hälsningar, Paul/Vi Båtägare Senast ändrad av ViBatagare_Bogatir | 13 februari 2009 | 11:38
  5. Här är lite mer info. /Paul - Vi Båtägare MerCruiser och Volvo Penta visade båda upp bensinmotorer utrustade med katalysatorer. Vi var många som undrade hur man löst problemet med de våta avgaserna eftersom en katalysator måste arbeta med mellan 600-700 graders värme för att effektivt kunna bränna bort kväveoxid, kolmonoxid och kolväten. Att köra in de våta avgaserna i katalysatorn funkar inte eftersom de är alldeles för kalla, och därför är katalysatorn placerad helt nära motorn, och kylningen av avgaserna kommer strax efter. – Det här är beprövad teknik, säger Rolf Westlund som är forskningsansvarig på Volvo Penta. I personbilar är effektiviteten 99 procents förbränning, men i marinmotorer är den något lägre eftersom körprofilen inte är likadan. Trots att tekniken inte har varit särskilt svår att lösa, kommer katalysatorer i bensinmarinmotorer kommer först på bred front efter att man anpassat sig till den Kaliforniska lagstiftningen som har de hårdaste miljökraven i världen för bensinmotorer. Motorn kommer att ha samma storlek som innan, men priset blir högre. Lambdasond, styrelektronik och själva katalysatorn, som innehåller bland annat platina, ger en prisökning på ungefär 50 000 kronor visar det sig när vi ringer Micab Marin. Micabs Peder Summerholm är positiv till de nya motorerna och ha tror att de kommer att ha ett högre andrahandsvärde. MerCruisers bensinmotorer med katalysator liknar Volvos i tekniken och även de är anpassade till Kaliforniska avgaskrav.
  6. Hej! Vi Båtägare har jagat deltagare och sponsorer till den här eskadern, men det har varit svårt. Det vore en dröm om allt funkar, även om det ser hårt ut just nu. Återkommer om det blir en öppning. /Paul
  7. Hej! Vi har alla möjligheter att greja en trevlig kväll med musik, eskader och god mat och dryck. Vi ska göra allt för att kvällen ska bli perfekt! En fördel med att hålla en dagträff före själva eskadern är att vi kan knata runt och njuta av varandras båtar. Fortsätt pumpa in åsikter så tar ViB och Maringuiden tag i allt efter helgerna. Tills vidare: God Jul! Paul Bogatir Chefredaktör Vi Båtägare PS: Redaktionen var ute och körde båt häromdagen. Det var så kallt att snoret frös i näsan och flytoverallen från Baltic kändes mer som en liksvepning än ett skydd mot vädrets makter. Men det var underbart! Det finns egentligen ingen anledning till att plocka upp båten bara för att det blir en viss månad på året - så länge det finns vatten finns det åkglädje!
  8. Båtvänner! Tack för alla bra tips. Vi tar med allas synpunkter när vi börjar planera eskadern efter nyår. Anledningen till att vi vill ordna det här är för att det är roligt att träffas, och för att det ger oss en chans att visa Stockholmarna att båtlivet är det bästa som finns. Självklart försöker vi greja vi alla teknikaliteter med ramper, anmälning osv. Båtvärlden saknar tyvärr en bra cruising typ Vallåkraträffen eller Power Meet, och någonstans måste vi börja! God Jul och Gott Nytt år! Vänligen: Paul Bogatir Vi Båtägare
  9. Vänner! Fördelen med att ta det på kvällen/eftermiddagen är att fler kan vara med. Och så mörkt kommer det heller inte att bli, klockan 16:30-17:00 i mitten av augusti är solen fortfarande rätt pigg. Vilken otroligt vacker eskader vi får till när vi puttrar fram i fem-sju knop genom stan! Jag lovar att folk kommer att stanna till och peka. Gänget på Vi Båtägare kommer att ta fram ett detaljerat förslag på rutt och allt kul vi ska hitta på efter avslutad motorbåtseskader. Fortsätt komma med förslag/synpunkter. Vi är öppna för alla förslag och idéer! Paul Bogatir Vi Båtägare
  10. Tja! Om det finns intresse och många kan anmäla sig, försöker vi också greja en kvällseskader för motorbåtar i Göteborg i år! Jag har en känsla av att alla i Sveriges framsida inte skulle ha något emot att eskadern på västkusten blir Sveriges största. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> /Paul
  11. Ohoj! Vi Båtägare planerar att ordna en motorbåtseskader genom centrala Stockholm en kväll i slutet av augusti. Vi kör genom stan i kvällsmörkret med lanternorna tända och samlas sedan till exempel i Djurgårdsbrunnsviken där vi ordnar käk och underhållning. Alla som vill får vara med. Vad tycker ni om den idén? Finns det intresse för att ordna en kvällseskader genom huvudstaden? Vår plan är att varva och köra samma sak i Göteborg året efter. Hör av er! Vänligen: Paul Bogatir Chefredaktör Vi Båtägare
×
×
  • Skapa nytt...