Johankomet
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Johankomet
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har ni har testat och choka motorn när ni startar? På mercury behöver man trycka in nyckeln samtidigt som man vrider om för att göra detta. Lycka till!
-
@chrille_82 jag glömde bilden bak men den kommer senare. Så här ser det ut fram vid rattnavet. Någon som vet hur hårt de små böjda fästena (de som skruvas in i navet) ska sitta? När jag känner med fingret så bli det lite oljigt. Som man ser på bilden är de en bit kvar på gängorna. Är det bara att dra lite mer?
-
@chrille_82 ska ut till båten idag. Tar en bild o slänger upp. Min motor är på 135 hk o båten är 4,6. Så det är enormt skönt med den nu stabila hydaulstyrningen! Det ända jag är lite orolig för är att vissa säger rek 115hk för systemet fast det max 150 på instruktion...
-
Monterade precis denna styrning på min båt. Än så länge nöjd. Dock såg jag på en installationsvideo att de använde gängtejp uppe vid ratten (de små rören där sedan slangarna kopplas). Tycker mig läsa att det inte ska vara någon gängtejp någonstans då de kan lösas upp av hydrauloljan. Har själv inte använt någon tejp o tyckte mig först se att de bildades en liten droppe efter mycket vridande på ratten. Drog då dem lite hårdare och det verkar nu tätt. Är detta rätt? Eller skulle man ha gängtejp? /johan
- 20 svar
-
- 1
-
Jag bytte fördelarlock och rotor och nu går båten riktigt bra och startar direkt och fint.
-
Hej hej, Har införskaffat mig en fin Shakespeare Summersport med en 135 hk Mercury från 1992. Båten är 4,70 lång och 1,88 bred. Vikt 280 (utan motor). Motorn går mycket fint och igår testkörde jag med en ny propeller (Solas 19 tum, aluminium) . Vi var två personer i båten. Båten gick snabbt upp till 43 knop och stannade där. Varvet var då 6000+. Jag låg ej kvar länge då 6000 känns för mycket. Det tar inte mer än några sekunder att nå max. I manualen står det 5000-5600. Känner att båten bör kunna göra lite mer än ovanstående. När jag var ung så hade min granne likadan modell men med 140 hk Evinrude. Den klockade vi till 56 knop, dock övertygad om att han hade stålpropeller. Bör man gå upp till 21 tum? Då borde väl varv gå ner och toppfart upp? Andra tips? erfarenheter? Vänligen, Johan
-
Tack för ditt svar Tollaren! Brukar normalt tanka fullt på hösten men gjorde det ej i höstas. Så möjligt att det bildats kondens då jag enbart haft ca 50 lit (tank rymmer 300). Tankade 100 lit igår och körde ca 35 distans igår (mestadels 6-7 knop) men på hemvägen låg vi i ca 25 knop, och det är framförallt då båten känns lite ojämn. Jag ska testa och slänga i någon tillsats i bensinen. Kan det vara så att den enbart går på 7 cylindrar? Tycker som sagt att den varvar och låter helt ok när jag varvar med friläge.
-
Hej hej, Har en VP 570 med 290 DP drev. Sjösatte idag efter utomhusförvaring. Motorn startar fint men när jag kör så känns båten inte riktigt bra. Den känns lite orkeslös och att den vibrerar lite mer än vanligt i ratten. Tror mig ha satt propellrarna rätt med distanser och allt. Men kan jag ha dragit dem för löst? De glappade inget när jag satt fast allt. Jag har en glipa mellan anoden och första propellern (har för mig att det varit så tidigare men ej helt säker). Eller kan det vara så att inte motorn går riktigt rent? Att den inte går på alla cylindrar? Tycker den låter helt ok när jag varvar i friläge. Kan det vara så att den inte tänder på alla cylindrar och därför känns lite ryckig i lite högre farter? Någon som har tips på vad det kan vara? Tänkte kolla igenom tändstift osv imorgon. Vänligen, Johan
-
Ok. Tack för er hjälp!! Då var det rätt slang jag tänkte på. Den är rätt hård och sitter lite knepigt o trångt till (nimbus epoca...med trångt utrymme). Vänligen Johan
-
Har ny båt för säsongen. Har precis tagit upp den och ska vinterkonsarvera. Motorn är en gammal Volvo Penta 570 från 1990 och drevet ett 290 duoprop. Var kopplar jag på slang för att spola igenom systemet? Samt hur får jag lättast in glykolen? Vänligen, Johan
-
Hej, Inte helt säker på vad för fel det kan vara. Har dock nu hört från diverse mekaniker att det med största sannorlikhet är konan som är sliten. Växeln går i efter 3-5 sekunder (smyger i). Backen växlar fint. Så tyvärr ser det ut som att det blir konbyte (och även ompackning av drev när man ändå är igång). Någon som har tips på bra firma som skulle kunna göra denna operation åt mig? Pris?
-
Tack för snabbt svar! Jag får nog ringa runt till verkstäder för och se om någon har tid och hjälpa mig med ett konbyte. Går det att fortsätta o köra eller finns det risk att något annat går sönder? Tänkte drevet kunde fixas under hösten istället... Brukar vara tufft och hitta hjälp mitt i sommaren.
-
Hej, Har ett VP 290 från 1990 som sitter ihop med en VP 570. Motor och drev har gått mycket fint och problemfritt. Men idag börjar drevet gå sämre. När man har friläge och lägger i back går växeln i fint. Men när man lägger i fram från neutral tar det just nu ca 4-5 sek innan den börjar driva. Ger jag lite mer gas så går växeln i (känns dock inte rätt) Känns som att det kan vara växelkona som är utsliten efter att ha hört liknande problem. Kan det vara något annat? justera något? Ska ut på sjön om två veckor och hade tänkt försöka ordna detta innan dess. Om det är konan som är slut. Hur svårt är det att byta själv? Någon som har tips på bra verkstad annars? Pris? (vet att konan är dyr i sig...) Tacksam för alla svar eller tips. Ha det bra! /Johan
-
Hej, Min oljetrycksmätare beter sig konstigt. Motorn är en Volvo Penta 4,3 gi. Oljetrycksmätaren visar att trycket tappas då och då (normalt sett så är det ju lägre tryck vid låga varv och mer tryck vid höga varv). Ligger jag i marsfart (ca 25 knop) så ligger trycket först normalt, men efter ett tag ser det ut som trycket går ner en hel del. Efter ett tag går trycket upp igen osv. Det känns som något glapp i mätaren eller liknande. Motorn går hur fint som helst. Inga konstiga avgaser och oljenivån i motorn ligger på rätt nivå. Vad kan det vara? Min oro är självklart att det sitter i motorn och att motorn inte jobbar upp tillräckligt med tryck eller tappar tryck. Ska detta märkas på motorgången? Eller kan det vara så att allt verkar helt normalt och sen helt plötsligt går allt sönder? Temperaturen ser oxå helt normal ut. Tips? Vänligen, Johan