Janpeter
Medlemmar-
Innehålls Antal
38 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Antingen borrar och gängar(M3) du ett hål mitt för spåret i röret och sätter i en stoppskruv. Då har beslaget möjlighet att vrida sig om det behövs vid upp och nerfällning av kapell. Eller så tar du en körnare och slår ett slag mitt för spåret för att låsa beslaget.
-
Glömde ang bränsleförbrukningen. 7 knop är jag osäker på, brukar ligga på runt 9 knop då den går lite rakare då. Då ligger den 1L/M, vilket jag tycker är helt ok. Var lite det som avgjorde att jag tog bort en av tankarna och ersatte med mer färskvatten(går åt mer)
-
Ok stämmer rätt bra med min då, upp till 3000 rpm. Min har gått i sötvatten fram till för fem år sedan. Dock är inte oxiden utanpå tankarna utan inne i dom. Upptäckte det först på färskvattnet då det proppa igen i utkastarna. Sedan att bränslefiltert satte igen sig. Men som sagt inget ont utan det har nått gott med sig då jag fick mer färskvatten nu
-
Ok, kommer du ihåg vilket motorvarvet var vid 20 knop? Ja jag misstänker du har en del att göra. Fick ju bilder av Fred och såg statusen på inredningen. Vi hade ju tur då det satt ett rätt nytt kylskåp i det nya pentryt. Dock bytte jag ut det gammal kylaggregatet i boxen då det bara drar massa ström, till ett kompressoraggregat. blev perfekt! Kan försöka få ut en pdf ur cad-programet hur jag tänkt mig instrumentbrädan.
-
Ja det är ju toppen Jo det är ju 5+ här i dag men bestämde i helgen att inte sjösätta i sommar då jag ska fixa lite med båten. Ny dieseltank och förhoppningsvis hinna med att göra om instrumentbrädan helt.
-
Samma motor som i min då, men då den var nyrenoverad och bara grundinställd så är toppvarvet bara 3000rpm. så den toppar endast 17 knop . Hur mycket toppar din? Inga problem med tankarna? Har haft oxid i vattentanken och även i bränsletankarna. Har bytt vattentanken till rostfri, men även ersatt höger bränsletank till rostfri, men kopplat ihop den med vattentaken för att få lite mer färskvatten. 200L diesel kommer man ju ändå en bit på.
-
Trevligt att det finns fler Skilsö Nöjd med den? Vad för motor? Några bekymmer? Har du trimplan?
-
Om du har den digitala termostaten(finns två modeller, (801 & Select) men oavsett vilken så kan du få felkoder I displayen. Vilket du borde fått vid det här laget. Annars kan du leta fel länge. Här låter det som du fått minst två fel. Som tidigare inlägg är det helt rätt med för dålig spänning. Glödstaven(är ej glödstift på dessa värmare) blir ej tillräkligt varmt pga spänningsfall, men pumpen pumpar I lite bränsle. Nästa forsök blir glödstaven ännu varmare och förhoppningsvis tänder värmaren. Och rycker då till att börja med för den fått lite för mycket bränsle pga flera startförsök. Att sedan pumpen inte fungerar kan bero på flera olika saker. Värmaren spärrat sig på grund av felkod(går att ta bort med thermostat som anges I början). Oxid I kontakten. (tryck I kontaktfettet som var med I satsen du köpte). Eller så har pumpen "klibbat" fast på grund av RME. Försök få I fotogen för att lösa upp den. Tipps: sätt ett bränslefilter mellan tank och pump. Visst det sitter en sil I inloppet på pumpen men knölig att göra rent.
-
Hej Kolla med Kjell Apelby på Bil & Båtvärmardoktorn. http://www.varmedoktorn.com/ Han har det mesta till gammla värmare och gedigen kunskap Janne
-
Hej Trevligt att se nån mer med en 950:a. Köpte vår också förra året Köpte vår här på västkusten, var hitta du er? Skulle vara kul med en aktiv klubb med jag själv hinner inte driva den så det är kul med någon som vill! Hej vi köpte den i Stockholm då vi bor i närheten. Hade en 750 innan och ville ha en större. Jättenöjda hittills och bättre blir det med lite omsorg till våren. Vår har haft samma ägare sedan den var ny (-89). Fick den till ett riktigt bra pris känns det som. Kul om vi kan skaka igång klubben igen. Får väl se om ursprungliga uppstartaren godkänner detta. Annars gör en ny. Hörs Hej Var det Freds båt? I så fall var jag också spekulant på den som alternative till den vi köpte till slut. Om jag minns rätt så mailade jag uppstartaren av klubben för nått år sedan men inte fått nått svar än. Om du vill kan du maila mig direkt på jan.leverin@gmail.com kan vara kul att utbyta erfarenheter (tills klubben blir aktiv I alla fall) Janne
-
Hej Trevligt att se nån mer med en 950:a. Köpte vår också förra året Köpte vår här på västkusten, var hitta du er? Skulle vara kul med en aktiv klubb med jag själv hinner inte driva den så det är kul med någon som vill!
- 63 svar
-
- 1
-
Nu är jag lite trög, förstår inte vad du menar - ditt svar blir för mig lite motsägelsefullt. MEN - Oavsett - om nu Bergskanalen eller annan farled inte betraktas som trång då två fritidsbåtar möts, men när totalt 4 båtar ligger i någon slags roteformation vilket alltså leder till att den femte mötande båten måste panikväja så kan man ju undra - är det inte liiiiite lämpligt att betrakta en sådan farled som åtminstone mindre bred (om man nu inte vill kalla den trång i juridisk bemärkelse) och faktiskt hålla styrbord....om inte annat för att underlätta? Skulle du möta en större fraktare i samma led bleve nog farleden trång även juridiskt. I alla fall för fraktaren. Nu var det över 30 år sedan jag gick Trollhätte kanal sist så jag minns inte men antar att det är strömt? Det kan väl kanske bidra till att en klent motoriserade seglare eventuellt väljer att skära kurvor när man går uppströms? Även om det är mindre lyckat. Bergskanalen I Trollhättan är den som är mellan slussarna och klaffbron I Trollhättan. Och med två fritidsbåtar I bredd blir det inte inte mycket över att väjja på. Och speciellt när dom kommer I bredd I en kurva. Och vid Valö huvud går alltså 4-5 segelbåtar I bredd åt samma håll, och inte ens när Sjöräddningssälskapet under bogsering, kommer på långt håll och möter dessa segelbåtar flyttar de till vänster sig med resultatet att han får gå I mellen de två som ligger längst ut på vänsterkanten med bara några meters marginal på varje sida.
-
Det är ju en väldig skillnad på Bergskanalen och på Valö huvud. På Bergskanalen håller man väl rent spontant sin styrbordssida, antingen man möter båtar eller inte - eller har det blivit onormalt!? På Valö huvud vill man ju hålla så långt västerut det går, när det är dåligt väder. Oskyddat och med grund både på utsidan och insidan. Men naturligtvis gäller ju väjningsreglerna även där. Nja skilnaden blir inte så stor när det ligger 4-5 segelbåtar I bredd och det blåser rejält från väster och man kanske behöver pasera med god marginal. Tyvärr är det 7 av 10 segelbåtar som håller utefter vänsterkanten I bergskanalen.
-
Ja och ännu smalare blir det ju när två kör vänstertarfik och de andra två högertrafik, åt samma håll!
-
Men vad är det du vill veta? Så vitt jag vet finns inga regler om var i farleden man skall gå, höger eller vänster (Förutom särskilda farleder med trafikseparering), endast väjningsreglerna vid kollisionsrisk anger att om man är på mötande kurs skall båda fartygen gira styrbord. Vad vill du att vi skall göra? Ta ansvar för de båtarna du såg och förklara deras beteende? Om du läser min inledning så kanske du förstår att man undrar över detta beteende. Och frågar man inte får man ju Inga svar eller hur? Särkilt då detta inte är någon engångsföreteelse. Och självklar behöver ju du inte ta ansvar för andras beteende och har du ingen ide om detta beteende så behöver ju du heller inte svara:) Men som du skriver angående regel för kollisionsrisk så verkar ju inte det fungera heller. Det som gör att jag ställer denna fråga är ju att under mina snart 25 år på sjön så är det till 99% seglare som gärna påpekar om man använder fel uttryck, gör annat som kanske inte är helt enligt protokollet. Men helt klar är det en öm punkt:)