Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Nicpa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    58
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nicpa

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjena, IF har en tilläggsförsäkring (sjöplus eller nåt sånt), för några kronor extra så lindras det kravet. Betalar själv detta för att slippa bulta loss motorn.. Hälsn /NP
  2. Tja, enkel trycklogg med givare kostar väl en 700.-, men ger väl ett tämligen osäkert värde.. själv har jag ett enkelt Navman 4431 ekolod (<2000 kr) med paddelhjul på givaren, visar hyfsat rätt (nån knop fel) om man kalibrerar med GPS, och då får man dessutom logg/distans och batterispänning som bonus. Annars finns det ju som sagt mängder av gratisprogram till GPS-bestyckade mobiler.. Hej /NP Senast ändrad av Nicpa | 20 augusti 2010 | 10:25
  3. Vete 17 om jag tycker symptomen låter som överhettning.. om skvallerstrålen är varm så kyler den ju bevisligen, och motorblocket BLIR normalt rätt varmt (finns inget överhettningslarm?). Innan rivning av topp skulle jag nog göra en riktig koll av bränsleförsörjningen (skärper motorn till sig om du pumpar på blåsan när den börjar hacka?). Dessutom ta en funderare på elsystemet (inte omöjligt att ett tändstift börjar konstra när det går upp i arbetstemp). Inte för att det inte kan vara kylproblem, men för att inte behöva riva i onödan så känns det som det finne lite mer att kolla..
  4. Hej, har aldrig rivit ett VP-drev så det kan jag inte uttala mig om, men du lär förstöra lagren rätt omgående om du kör med obalanserad/skev axel och propeller. Skicka proppen på renovering eller köp en ny och leta på en verkstadshandbok (eller bit ihop och ta kontakt med en proffsmek) för att fixa axeln. Annars lär det bli dyrare ju längre du kör . Lycka till
  5. Tjavars, jag kanske är ute och cyklar , men i bruxen till min motor (99:ans 4 cyl Mercury 2T) står det 600rpm på tomgång och maxvarv 5000-5500 (med växel i alltså, har du blåst ur på tomgång kan dina siffror stämma). Tycker mig ha sett att det gäller för de flesta motorer i den storleken. Var igenom samma resa som dig med varvräknare och jagade info på nätet, hittade en PDF med bruksanvisning till densamma, skicka över mailadressen (via mailknappen) så kan jag maila dig dokumentet om det kan vara till hjälp..
  6. 800-900 på tomgång resp 6200 på fullgas låter högt. Sorry om jag spekulerar utan att ha koll på just den motorn men jag tror du ska ner ett snäpp jag.
  7. 4-cylindrig ELPTO tvåtakt? Då betyder signalerna: Kontinuerligt piiiip = överhettning. Kolla skvallerstrålen att du har ordentlig kylning. (Liten bimetalltermostat närmast översta tändstiftet som slagit till.) Intermittent pip pip pip = börjar bli tomt i oljebehållaren. (Fjäderbelastad tryckswitch/våg inuti behållaren som ska hålla koll på nivån) Ofta strul med givarna och elektroniken snarare än motorfel, Lycka till /NP
  8. Byggde om en gammal Suzuki (ca -80) från rorkult till fjärrreglage för en 7 år sen eller nåt, inga problem i och med att motorn var förberedd med skruvhål & genomföringar och det gick att beställa ett kit för runt 1000-lappen. Därefter var det bara att montera av rorkulten och kroka i befintliga reglagevajrar för växel (glöm inte den) & gas. Tricket är nog att säkerställa att motorn är förberedd för ombyggnad o se till att det går att beställa delar innan du slår till på affär.. Lycka till! /NP
  9. Har precis två såna i min båt, inga som helst problem. /NP
  10. Nää, nu var det väl lite väl kraftiga anklagelser va (haft minsta förkunskap, okunskap och dåligt sjömanskap) bara för att man inte har stenkoll på en förkortning??? Stå på dig & fråga på du Stallis, det är det forumet är till för . /NP Senast ändrad av Nicpa | 02 juli 2009 | 16:40
  11. Ja, blanda 2% olja (marin tvåtaktsolja) i vanlig 95 oktan. Byt växelhusoljan. Enklast är väl att kroka fast snurran i närmaste sjösatta båtakter. Om den sparkar igång, kolla att det kommer igång en skvallerstråle någonstans undertill på motorn (annars lär lyckan bli kortvarig). Har iofs ingen koll på modellen men jag har inte sett många luftkylda utombordare i mina dar.. Lycka till! Senast ändrad av Nicpa | 02 juli 2009 | 16:17
  12. Hittade en gammal i en vrå i uthuset.. ingen aning om vare sig märke eller ålder (förmodligen i min egen ) men den funkade klockrent! Men jag ska byta hela kitet nu till semestern, inklusive snabbkopplingen i tanken som också känns opålitlig..
  13. OK, sorry om jag var otydlig .. Motorn suger som sagt soppa, och ditt problem tyder kristallklart på stopp eller taskigt flöde någonstans mellan tankens avluftningsventil och blåsans backventil på insugssidan. Testa (under kontrollerade former!!) att återskapa problemet med hopknycklad pumpblåsa och plocka bort bensinslangen från pumpblåsans inlopp (bensintanksidan). Om blåsan ploppar ut är det trubbel längre ned: i tanken, avluftning, gegga i botten eller någon annan backventil längs vägen. Om den fortsatt är hopknycklad lär det vara blåsans backventil som fallerat, och då bör du få valuta för din nyinvestering . Lycka till & ser fram mot återrapportering.
×
×
  • Skapa nytt...