Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

jocke_l

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jocke_l

  • Placering
    Kadett
  1. Jo, kanske det Spancox! Dock var hon lämpligt nog väldigt upptagen med annat när ankaret skulle upp . Möjligtvis kunde hon, vid helt fel tillfälle, på ett lite för lättsamt sätt fråga "hur det gick?" När vi ändå börjar bli lite OT så har jag ägnat en del av kvällen till att läsa om toaens transportsegling mellan Västervik och Härnösand - väldigt underhållande och kul läsning! /Jocke
  2. Ja, det blir nog ankarspelet ju mer jag tänker på det. Har precis fått det installerat så jag har inte hunnit blir "kär" i det än . Tänker fortfarande i gamla banor med att dra och lyfta... Har inte fyllt 40 än men att dra upp ett 15 kg är inget man ser fram emot i någon ålder tror jag . Hade en Granada 31 tidigare och där envisades frun att vi skulle ha ett 15 kg i aktern för att ligga "tryggt". /Jocke
  3. Det är ju sant funkis! Jag ska nog testa alla alternativ och se vilket som passar bäst. Problemet är att min båt är väldigt kluckig i aktern så att ligga med fören mot vinden känns mer behagligt. /Jocke
  4. Tack för snabba svar! toaen: det är nog inte originalbruce för dom görs väl inte längre? Det är nyare rostfria varianter. Då testar jag med att lägga på lite kätting i fören (har jag redan). Om jag tycker att det känns osäkert har jag ju ett 15 kg i aktern som jag kan dra till fören om jag vill. Tack även för övriga praktiska tips och tipset om ankarvakten. /Jocke
  5. jocke_l

    Svajankring

    Hej, Jag vill börja svajankra lite framöver. Har inte gjort det tidigare och det kommer att vara i skyddade vikar och liknande, dvs. väldigt lugna förhållanden. Mest om man kommer sent och det inte finns några bra platser i naturhamnen eller om man ska gå tidigt dagen efter. Har ett elspel med 15 kg Bruce i aktern. På båten, en Dufour 34, som väger ca 6 ton har jag i dagsläget ett 10 kg Bruce (typ) med ca 45 meter blyad lina i fören. Inget ankarspel. Räcker det eller borde jag komplettera med något. Några meter kätting? Byta till större ankare (15 kg Bruce eller kanske XX kg Delta)? Som sagt är det inte en lösning som kommer att användas jätteofta så jag vill inte lägga alltför mycket pengar… Tack på förhand! /Jocke
  6. Hej igen, Tack för tipsen. Ska kolla till helgen. Har för mig att det var något mickel med anslutningen till brännarkoppen när jag höll på. Kan vara så att den behöver lödas fast. Men lampan berättar väl bara att Ja, nu blir är det varmt/Nej, jag känner ingen värme? Dvs. det är inte hela världen om den inte lyser? Tommy: har redan hittat Värmedoktorn men tack ändå. //Jocke
  7. jocke_l

    Wallas 1800B

    Hej, Har genom bra tips på olika forum fått igång pumpen, installerat renoveringssatsen och avslutningsvis fixat till vissa igensotade delar. Nu går värmaren i alla fall! Dock har jag ett problem, den röda lampan som ska visa att brännaren är igång lyser inte. Det blir ju bevisligen varmt i båten och slangen direkt vid värmaren blir riktigt varm. Vad kan det bero på? Orkade inte undersöka sist jag var i båten men tänkte nog försöka fixa till det nästa gång. Steg ett är väl att kolla själva lampan om den är hel. Men vad är steg två? Tack på förhand //Jocke Senast ändrad av jocke_l | 01 september 2009 | 22:36
  8. Överhettningsskyddet verkar vara OK. Får kolla pumpen... Tack för hjälp! //Jocke
  9. OK, med trycka in knappen utgår jag från att den ska fortsätta vara intryckt, inte ploppa ut igen. Har jag fattat rätt då? //Jocke
  10. Hej, Måste bara kolla - har sökt men inte hittat svar. Ska överhettningsknappen vara intryckt när allt är OK. Jag försöker trycka in den men den löser ut efter någon sekund (värmaren av). Ska det vara så i och med att jag trycker in knappen har jag resetat? Anledningen till att jag frågar är att pumpen inte går och innan jag plockar isär den vill jag testa de lätta grejorna först... Tack på förhand //Jocke
  11. Grisslehamn. Husarö. Ingmarsö hade mack förra säsongen. //Jocke
  12. Tack! Ska kontakta någon båtverkstad för ytterligare hjälp. //Jocke
  13. Hej Var och tittade på båt i helgen. Motorn var en VP 2002 (1984) med 120S drev. Motorn var sjövattenkyld (har läst diskussionerna om detta). Såg ut som om den eventuellt läckte lite olja (svart under motorn och själva motorn var lite halvflottig). Så till den STORA frågan: Drevet sitter ju dels fast i motorn och dels mot skrovet. I den aktre delen av drevet (se bifogad exempelbild) sitter en skruv som (tror jag) också fäster drevet i skrovet. Cirka 2 cm för om skruven är höljet (ja eller vad det heter) helt av. Vad innebär detta? Och hur kan det blivit så? Och, kanske framför allt, hur bökigt/dyrt/svårt är det att laga? Tack på förhand //Jocke
  14. Hej, Gick för motor ca 20 min idag, höga vågor in från aktern, innan jag hissade segel. Precis när jag stänger av motorn börjar summern för kylvattentemperaturen att skrika. Interna kylvattenkretsen är då ganska varm. Efter ett bra tag lugnar den ner sig och jag kan efter seglingen använda motorn för att lägga till. Har under eftermiddagen kört på tomgång i car 15 min och allt verkar OK, dvs. kylvatten kommer från båten, cirkulationspumpen (bytt förra säsongen) går och kylvattnet blir inte särskilt varmt. Vad kan detta bero på? 1. Har inte kört hårt efter impellerbyte i våras, kan jag ha gjort något fel? 2. Termostaten paj, men det borde väl ha visat sig tidigare? 3. Något jobbigt som jag inte klarar själv... Snälla hjälp!! Ligger i Älmsta nu och vill gärna fortsätta söderut i morgon (har postat på flera forum). //Jocke
  15. Finns även en gästhamn i Älmsta (direkt efter bro nr 2) nuförtiden, men då är det ju inte så långt kvar iofs.
×
×
  • Skapa nytt...