Lite pinsamt kanske.... Läs och begrunda, Svar på anonyme Niklas2 eller Niklas Enboms inlägg om Bullandö Marina på Fendern på Hamnen.se
För att visa hur det verkligen förhåller sig, redovisar vi nedan mailkorrespondensen mellan Niklas Enbom och Bullandö Marina. Vi konstaterar bara att det som Niklas Enbom skrivit i sitt inlägg inte riktigt stämmer med verkligheten. Bortsett från detta så beklagar vi återigen stölden av utombordsmotorn och de kostnader mm som Niklas Enbom blivit drabbad av pga av detta.
När det gäller byte till större båt, tecknar vi normalt ett nytt båtplatsavtal som gäller för den nya båten, s k båtbytesavtal. Dock måste vi få information om längd och bredd på ny båt. Om en passande fast bryggplats inte finns ledig just då, hamnar båten på vår förturslista tills en fast plats blir ledig. För den nya större båten brukar vi normalt kunna lösa platsfrågan genom att utnyttja tillfälligt lediga platser tills en permanent plats blir ledig, dvs man får ”hoppa runt lite”.
Om båtägare vill säga upp sitt båtplatsavtal efter den 1 februari pga försäljning av sin båt gäller följande:
Enligt avtalsvillkoren kan en båtägare frånträda sitt båtplatsavtal efter den 1 februari om man säljer sin båt och att vi får meddelande om detta senast 1 juni och om vi kan upplåta båtplatsen till annan. Vid sådant frånträdande återbetalas inbetald båtplatshyra minus en annulleringsavgift.
I de allra flesta fall brukar vi kunna hyra den uppsagda bryggplatsen, vilket säkert även gäller Enboms båtplats.
Enboms sålda båt lastades på lastbil på övertid efter att transportören dykt upp utan föranmälan, vilket de enligt överenskommelse skulle ha gjort, då vi under aktuell period hade tidsbokade sjösättningar var 10e minut.
Hur Niklas Enbom slutligen vill göra med båtplatsavtal/ny båt är för mig i skrivande stund okänt.
Fredrik Broms
Bullandö Marina AB Redovisning av mailkorrespondens:
Från: Niklas Enbom
Skickat: den 3 mars 2011 12:03
Hej,
Efter att ha blivit av med min motor i helgen har jag några frågor:
* Vad har ni för slags bevakning på vintern?
* Att ni har inbrott verkar inte bara nånting ni berättar om (varna andra på hemsidan etc). Hur många drabbas per år i genomsnitt hos er?
* Har ni nåt slags policy om att båtar ska ställas på land med motorn bort från vägen? Det verkar som om alla drabbade har stått så man lätt kan köra fram till motorn, och jag gissar att jag inte drabbats om min båt roterats 180 grader.
* Den extra grind som tjuvarna använt, är det nåt som ni tvingas ha för brandskydd etc? Den verkar ju vara som en gåva till eventuella tjuvar med en olarmad extra grind på avskild plats.
Niklas Enbom, varvsnr 7746
………………………………
On Tue, Mar 8, 2011 at 5:59 PM, Fredrik Broms
Hej Niklas,
Jag vill först beklaga det tråkiga med stölden av din utombordsmotor och mitt sena svar. Stölder av motorer på båtar förkommer ytterst sällan och har så varit under årens lopp. Vad vi har fått kännedom om för förra året, var det en stöld av ett växelhus på en utombordsmotor och två vinschar. Försäkringsbolagen brukar ha krav om demontering av utombordsmotorer upp till en viss storlek, men jag hoppas att din snurra inte innefattades i detta krav.
Så här i efterhand är det förstås inte så lyckligt att aktern står vänd mot vägen, men det beror på hur båtarna ligger vid upptagningskajerna och truckförarna vet inte exakt var och hur båtarna kommer att placeras på land. Dessutom brukar Brohäll Marin ha uppdraget att serva eller demontera motorerna, vilket inte alltid finns noterat i våra upptagningsprotokoll och det blir det sura miner. Men till nästa höst får vi påtala för truckförarna vikten av placering av båtar med utombordsmotorer.
Grindarna behöver vi ha som reserv när inte de stora motordrivna entrégrindarna fungerar, vilket har hänt då och då. Men kan även vara bra vid en ev. brand, men det gäller mer extragrindarna på östra sidan. Som kanske Mats berättade, hade de sågat av byglarna som hänglåset sitter i, två gånger. Vi placerade efter stölden av din snurra ut en 2-tons bryggsten bakom grindarna, så man inte kan köra igenom den vägen.
Som jag tolkar känslan i din skrivning är det vårt fel att stöld äger rum inom marinan. Jag vill informera dig om att vår absolut största enskilda kostnad är kostnaden för bevakning. Tyvärr upplever man att den inte är tillräcklig vid sådana här händelser och det är ett stort område att bevaka. Av förklariga skäl informerar vi aldrig hur, vilka tider mm som bevakningen utförs mer än att vi bland annat har stationär bevakning större delen av året.
Jag hoppas att skaderegleringen med ditt försäkringsbolag går smärtfritt och inte tar allt för mycket tid och kraft.
Bästa hälsningar
Fredrik Broms
________________________________________
Från: Niklas Enbom
Skickat: den 8 mars 2011 18:57
Det var en märklig reaktion, bara för att en kund har några frågor om eran säkerhet. Det jag tycker är mycket illa skött är att ni inte ger andra kunder en varning om att sån här saker sker.
Niklas
________________________________________
Tråkigt att du tycker att vi sköter oss illa, men de allra flesta människor är medvetna om att det begås stölder och inbrott i vårt samhälle i alla dess former. Båtförsäkringsbolagen brukar upplysa särskilt om bl a detta. Vi informerar på hemsidan bl a under ”Övrigt att tänka på” under Höst – upptagning och under ”Båtplatser”.
Jämfört med många marinor, båtklubbar mm, tillhör vi de som är förskonade och har väldigt få stölder som jag tidigare nämnt. På andra ställen är det inte ovanligt att båtar står helt oskyddade och utan stängsel mm. Tyvärr är det så att de finns en del människor som tycker att saker som inte är inlåsta/fastlåsta är allmän egendom. Men som sagt, det finns inga garantier, trots bevakning mm, att stöld inte begås även hos oss. När det som nu har skett två stölder av utombordsmotorer är det minst sagt väldigt irriterande och tråkigt, och inte blir det bättre av att vi lägger ner en så stor kostnad på bevakning.
Bästa hälsningar
Fredrik Broms