Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Ramsen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ramsen

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Satte du in radion, eller har du sålt den? /Anders
  2. Du e´ för go du, Gedda! Jag undrar också; om man tycker det är så in i he-e dåligt, myndighetsförakt, heja SSRS o.s.v., varför kollar man då?? Den som ligger och väntar på hjälp när ngt har hänt, bryr sig antagligen inte så mkt om viken färg det är på båten som kommer till undsättning! Undrar varför man har så ont av dessa KB:are? De gör väl antagligen så gott de kan, eller?
  3. Dra dina påståenden för väktarna i Kbv-enheten som kommer till din undsättning om du har hamnat i sjönöd.... De´ verkar som du har ganska bra koll på vad Kustbevakningen håller på med Jag misstänker att du ska se på programmet i kväll också?
  4. Jag förstår att du inte är kritisk till allt Kbv gör och står för, men det verkar som du tycker det mesta är mindre bra... Jag undrar bara om du baserar ditt missnöje på det du ser i tv? Under sommarhalvåret bör väl ändå Kbv:s kärnverksamhet vara att finnas till hands i skärgården och hålla koll på sjötrafiken? Resterande 11 månader misstänker jag att de växlar inriktning, och istället arbetar med fiskekontroller, miljöövervakning och sjöräddning. Alla personer som blivit blåsta i programmet har väl ändå på ngt sätt varit föremål för kontroller (fylla, lanternor, fortkörning, tips)? Om den nya lagstifningen om sjöfylleri går igenom, kommer ju både Kbv o Sjöpolis bli ålagda att göra stickprovskontroller av nykterheten ombord. Då kommer det ju inte längre vara OK att ha tagit en öl el ett glas vin, på samma sätt som det är idag.. Om du tycker att det är fel att jag är okritisk, så får jag leva med det .. Det känns inte OK för mig att döma ut det som tj-männen gör och säger i programmen. Det kanske inte är helt enkelt att få allt rätt med en kamera i nacken jämt heller... Jag kan ju inte rättvist uttala mig om deras tjänsteutövning förrän jag blivit kontrollerad av dem
  5. Det är ju en viss skillnad på att vara kritisk, gentemot att tycka att allt Kbv gör är skitdåligt utan att fundera över vilka eventuellt bra saker Kbv gör eller? Ett glas öl/vin BLIR ett problem den dagen regeringen bestämmer att det ska vara lika på väg och på havet, nämligen 0,2 promille som generell gräns (=stickprovskontroller på sjön med) . idag blir man ju blåst endast som följd av att ngt har hänt, eller hur? Om du ligger kvar finns naturligtvis inget problem. Nej, jag har inte blivit stoppad av Kbv.
  6. Ska man kunna snacka sig ur såna grejer? Man får väl stå sitt kast och ta böterna? Jag kollade Sjöfartsverkets hemsida vad gäller sjöräddningsstatistiken 2006. SSRS hade drygt 700 insatser mot sjöräddning, Kbv hade knappt 300 st.... Då bör man tänka på att Kbv har en del annat att göra under året också. Det kanske är så att Kbv inte bara sätter dit svensson som är ute och luftar sig 4 veckor om året...
  7. Allt efter boka`` Johannes? Har du inte sett att de har släppt vissa också?? Glassigt? Undrar om en sjöräddning i snöglopp och kuling i januari är lika glassig? Havet ska vara fritt säger du. Hur menar du då? Kör full utan lanternor och helst för fort, eller? Det här med nolltolerans, har du eventuellt blivit släppt av en trafikpolis eller vaddå? Om du blev det, så var det ju faktiskt den polismannens rättighet att avgöra vad han ska skriva böter på. Samma förhållande gäller antagligen Kbv-tjänstemännen Det med sjömärket var väl bra att det kom fram. Antagligen slipper Kbv att skriva en hel del obotar på det i fortsättningen...
  8. Undrar vad det finns för likheter mellan en Abab-vakt (tur att ngn vill vara det oxå) och en kustbevakare? Kan det vara så att kbv-arna inte värderar sin lön, lika mkt som sin arbetsplats? Ganska schysst utsikt från kontoret om du frågar mej.... Jag tycker du är fel ute när du kritiserar kbv:arnas tyckande/bedömningar. Det verkar ju vara en smal sak att avgöra om en båt kör 5 el 20 knop...? Om man då skriver en o-bot på 10 knop på en båt som fräser förbi, vari ligger problemet med rättssäkerheten? Skulle du vilja ha samma som på väg, dvs 0,2 promille?? Slut med ölen till det grillade på din älsklingsholme?? Inget mer glas vin när du myser med gumman i förpiken? Jag vet inte, men jag tycker Sjölagen funkar ganska bra som den gör idag; så länge du kan göra det du är ålagd att gör till sjöss, så är det OK! Om DU inte blivit stoppad av Kbv, bör du inte heller uttala dig om deras agerande baserat på det du ser i tv heller...
  9. Instämmer till fullo, Perra! Dessutom står det alla bittra och avundsjuka att skicka in en ansökan till Kbv för att uppfylla sina heta drömmar om att få spaka en Cobra själva
  10. Då ni har hängt upp er på vad en Cobra kostar och hur fruktansvärt dyrt det måste vara att modifiera dessa till Kbv-enheter.. Jag var inne på Kbv:s hemsida och tittade; Kbv har i egen regi byggt båtarna från bottenstock till antenner så det handlar inte om nån modifiering pga att std-båten inte höll ihop Ni diskuterar en massa olika båtar och motorer som skulle vara bättre än en egenbyggd Cobra; har ni funderat över redundans i båten, d.v.s om den ena motorn smäller, ska Kbv driva på land ex.vis under en sjöräddning? Mer Cobra till folket!!
  11. Hade du blivit lika sur om Kbv kom och bärgade dej när du hänger på relingen på din båt, som nyss blivit överkörd av ett fortkörande sjöfyllo utan lanternor? De klart, Kbv bör inte hålla på med sån skit som sjötrafikövervakning....
  12. Det är mycket gnäll på KBV här tycker jag... Några av er tycker att det är en skitsak att förtöja i ett sjömärke? Om man ser lite längre, kanske man inser att konsekvenserna om märket flyttas, kan bli en hel del värre, eller? Brottet är jämställt med fartöverträdelse till sjöss, så jag tycker det var bra att de visade att det inte är OK att använda sjömärken som ankare...
×
×
  • Skapa nytt...