Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

fyran

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fyran

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för ett svar. Förra ägaren sa något om att det var en silikontätning som skulle vara underhållsfri, vad nu det innebär?
  2. Hej, Jag har nu under två säsonger med min motorseglare (hembyggd runt 1980) noterat att det läcker in något lite för mycket vatten via propelleraxeltätningen, på några timmars körning samlas det ett par liter vatten i bakersta skottet. Det kommer bara in vatten under gång och jag antar att det är nästan omöjligt att få en propelleraxeltätning hundra tät men det skulle kännas bra om man kunde få det tätare så man inte behöver sitta och suga upp vatten efter varje tur. Jag vet inte ett dugg om propelleraxeltätningar och bifogar därför en bild på min tätning där jag har skruvat ur insatsen som man skruvar åt för att få det tätt. Mina frågor: 1. Är det någon som känner igen vad det är för typ av tätning? 2. Vad krävs för att få den tätare? Tacksam för svar. Fyran
  3. Vad räknas som delar? Visst finns det en moralisk aspekt, men den skiljer sig ju åt ifall man hör till de som omfamnar upphovsrätten i sin nuvarande form eller hör till dem som menar att den är skadlig och hindrar samhällsutvecklingen. :-)
  4. Nu råkar det faktiskt vad gäller filmer, som är något jag känner till, vara så att det är fullt tillåtet att kopiera en film. Dels för eget bruk och det är t o m tillåtet att ge bort en kopia till någon du känner. Det blir ett lagbrott först när du antingen tar betalt eller gör det i större skala. Sak samma med musik. Huruvida sjökort jämställs med filmer och musik eller har ett undantag vet jag faktiskt inte men eftersom ditt påstående att kopiering av film är ett brott mot upphovsrätten är felaktigt så kan lika gärna ditt påstående om sjökort också vara det. Så att lagstiftningen är GANSKA klar på den punkten är korrekt. Dock inte glasklar.
  5. Ursäkta men vad sa du nu? Om jag lånar min grannes papperssjökort och drar det i kopiatorn och sen lämnar tillbaka det till honom, har han då blivit av med någonting, har han då blivit bestulen? Om jag lånar hans digitala sjökort och kopierar det och sen lämnar tillbaks det, har han då blivit bestulen? Det kan möjligen vara ett brott mot upphovsrätten, men jag tror faktiskt inte att det är det ännu. Tycker det är på sin plats att inte missbruka stöldbegreppet, för stöld är något helt annat som bygger på att någon blir av med något och därför lider skada.
  6. Det finns alltid nåt sätt att lösa det på. Kolla runt. I värsta fall skaffa en strömbildare och lägg i vattnet under båten så det håller sig isfritt.
  7. Tack, visste inte att man skulle låta bli polyester innan spärren. Det blir att skaffa en fuktmätare då. Vad kostar en sån och vart köper man den? Från vilka temperaturer funkar det att lägga på epoxispackel?
  8. Håller helt med. När jag som nybliven båtägare i sthlms skärgård insåg att man iaf borde ha gps och började titta runt på vad som fanns så var det enkelt eftersom jag har styrhytt och inte behöver fundera på vattentätt. Noterade också att alla STORA båtar jag sett har pc-baserad gps. Så i med en puck för 500 spänn på Clas Ohlsson i min bärbara, SeaClear är gratis, och sjökorten... tja de finns att ladda ner på Pirate Bay om man vill... Så har du redan en bärbar pc så behöver du bara en puck plus 12-voltladdare alt konverter från 12 volt till 220 (några hundralappar), allt som allt mindre än 1000 kr och då har du stor rejäl skärm att titta på och dessutom något att surfa med där det funkar eller att titta på film på en regnig kväll... :-)
  9. När jag för första gången i höst tog upp min i år införskaffade 27 år gamla hembyggda motorseglare så observerade jag när jag skrapade och spolade rent att på vissa ställen under vattenlinjen så var det yttersta glasfiberlagret lite väl ytligt. Har förstått att det är mindre bra då glasfibern suger vatten. Vad jag kan se och förstå och även andra som tittat på den så kan man inte se några tecken på böldpest. Men som sagt en grej att ta tag i för att förebygga framtida bekymmer. Började prata runt med folk som ska veta och får olika råd (jag börjar som nybliven båtägare märka en tendens att inga har samma uppfattning) vem man än pratar med. I förvirringen vad som behöver / bör göras åt detta så började jag i alla fall med det jag VISSTE måste göras, dvs slipa bort all gammal färg. Är nu halvvägs i detta obeskrivligt dammiga och dryga skitgöra, före jul har jag renslipad plast över hela båten under vattenlinjen som ska få stå och torka ordentligt till april när jag börjar med resten. Skulle vilja ha lite synpunkter på mina tankar nedan: - Vore det inte bra att börja med ett lager plast? Och i så fall vadå? Gelcoat behöver ju lufttätt för att härda och att måla en 8 meter lång båt med gelcoat och sen lägga på plastfilm känns som ett moment man skulle vilja slippa. Om man gör gelcoaten till topcoat, härdar den utan plastfilm? Eller ska man köra gelcoatspackel? Eller epoxispackel? - Hade tänkt att sen lägga på epoxiprimer som spärrskikt och grundfärg. Någon som har erfarenhet av olika märken här? Kräver alla en 4-5 skikt eller? Har sett 3 olika märken, International, Hempel och Lefant. Lefant verkar ge mest för pengarna och ska funka att applicera från 5 grader varmt. Någon med erfarenhet av detta? Båten är av sniptyp med en lång köl i rostfritt (!!) stål, utan en enda rostgnutta, är det overkill att lägga på primer på den, borde väl räcka med bottenfärg eller? För mig är prioriteringarna kostnadseffektivt och så pass arbetsbesparande som möjligt eftersom jag gör allt jobb själv. Båten är som sagt ett gammalt hembygge där funktion gått före finish så det handlar om att göra ett jobb som besparar mig framtida bekymmer och ger mig ett lättjobbat skrov vid upptagningar och bottenmålningar. Tack på förhand för alla tips jag kan få! Fyran
×
×
  • Skapa nytt...