Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

Mersey

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    89
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Mersey

  • Placering
    Kapten
  1. Grattis! Själv har jag knappt börjat vårrustningen ännu. Lite trist att se svar som det första i den här tråden men det kanske man får vara inställd på på nätforum?
  2. Mersey

    När byta bälg?

    Hej! Laga inte det som inte är trasigt brukar man säga. Tyvärr gäller ju för bälgens del att ett läckage nog leder till att båten sjunker. Jag har dock aldrig hört talas om någon båt som sjunkit p.g.a att bälgen varit gammal och trasig. En risk kan vara, har jag förstått, om man råkat få kranens sling under S-drevet vid lyft. Då kan bälgen skadas och bör kontrolleras och ev. bytas. Jag bytte nyligen bälg men då beroende på att klämringen var väldigt rostig efter läckage från sjövattenpumpen och saltvatten letat sig in. Själva bälgen var ca 20 år men nog egentligen inget större fel på. Däremot sätter man ju inte tillbaka en så gammal bälg. Har du en bälg som suttit i tio år så är det knappast akut att byta den. Möjligen skulle försäkringsbolaget ha synpunkter på den om båten mot förmodan skulle sjunka. Mvh Mersey
  3. Hej! Grattis till köpet av en väldigt trevlig båtmodell! Jag har vid några tillfällen gett mig på att polera upp svårt nedsmutsade båtar. Det som har gett bäst resultat på matt gelcoat tycker jag har varit att polera med Autosol. Det är tungpolerat och slipar ned gelcoaten något och bör användas med viss försiktighet, men ger en helt ny lyster åt skrovet. Mitt förslag: 1. Rejäl tvätt med valfritt båtschampo eller vanligt Yes diskmedel 2. Polera hela skrovet noggrant med Autosol. Använd gärna en lågvarvig men stark polermaskin alt. handkraft. 3. Eventuellt en polish och sedan vax. Lycka till med vårrustningen! Henrik
  4. Det sitter en skruv längst ner på drevet som skruvas ur för att tömma det på olja. Ta ur drevets oljesticka också så rinner oljan ut fint. Ny olja fylls på vid mätstickan. Samma olja används som till motorn om du har 110s-drev.
  5. Hej! Jag tycker att Saga 24 är en trevlig motorseglare. Den har doghouse och går faktiskt att segla med på halvvild och undanvind. En annan trevlig båt med fina linjer är Johnson 24. Ingen av dessa har akterruff. Vill man ha en akterruffad båt i den här prisklassen, och med rigg så tycker jag att du redan hittat det bästa alternativet själv. En annan liknande modell är IW 25, men jag håller Winga 25 som en trevligare båt totalt sett. Lycka till med dina planer!
  6. Sätt definitivt en riggbult i hålet. Det känns avsevärt tryggare. Jag skulle inte segla utan att säkra mastfoten i längsled och jag kan inte se varför man skulle låta bli.
  7. Hej! Jag hade tidigare en Maxi 77 med luckor i uselt skick då jag köpte båten. Jag köpte dubbelsidig teakskiva på Seasea (tror jag hade bäst pris). Jag mallade av de gamla och sågade till nya luckor. Det var relativt enkelt. Färdiga luckor finns möjligen hos Peter Svahn, Maxispecialisten, i Myggenäs på Tjörn. Lycka till med din nya båt!
  8. Lite spännande. Hade också gärna sett en bild. Jag har haft två Maxi 77:or men känner inte alls igen det föremål du beskriver.
  9. Jag har använt Autosol kromglans på flera båtar med mycket bra resultat. Jag kan rekommendera det, men visst slipar det ner gelcoaten lite. Det är ju också poängen med det. Skulle absolut använda det igen på en flammig gelcoat, men använd med viss försiktighet.
  10. Hej! Nidelv 24 är en i mitt tycke allmänt trevlig snipa. 100 k låter som ett ok pris för en uppdaterad båt men... Exemplar fr.o.m. -78 brukar värderas något högre än årsmodeller äldre äldre än -78, p.g.a uppdaterad inredning med t.ex. u -soffa i aktern istället för rak aktersoffa och i övrigt piffad finish på teakinredning. Pentas trecylindriga maskin hette MD3 fram till ca -76. Därefter fick den heta MD17. Om det sitter en MD3 i bör båten vara äldre än -79. Oavsett sjunger en så pass gammal maskin på sista versen. Under april/maj bör det dyka upp ett antal Nidelv 24:or på blocket. Ett alternativ är att avvakta en med motorn bytt. Lycka till med båtköpet!
  11. Förmodar att det är ett skämt, men båten på bilden ser ut att vara en bortglömd Arendalssnäcka.
  12. Hej! Jag lackerade om en mast för ett antal år sedan. Jag använde silvergrå sprayfärg avsedd för aluminiumfälgar. Resultatet blev så bra man kan begära på en gammal mast. Det flagade inte på de 7-8 år jag därefter hade kvar båten.
  13. Håller absolut med om att det är en RJ 85. Vanligaste motoriseringen på dessa var ju utombordare, men en del exemplar fick en liten diesel. Vanligaste motoriseringen var då Yanmar 8 hk liksom på många andra mindre segelbåtar från mitten av 70-talet.. Båtarna är ju självbyggen så byggaren hade friheten att välja. Har sett en och annan med MD5, men ingen enda med Vire. Följde modellen noga i annonser för många år sedan. Tyckte om linjerna, men inte den invändiga volymen. Skrovet är väldigt smalt, 2,05 m.
  14. Tack för synpunkterna! Lutar nog åt att jag med förberedelse och medhjälpare ska kunna ge mig på detta. Mvh Mersey
  15. Mersey

    Bälgbyte s-drev

    Hej! Jag har i min segelbåt en pentadiesel med 110 s-drev. Båten skaffade jag i höstas och har ännu inte haft den i sjön. Bälgen är så vitt jag vet gammal som gatan. Åtminstone betydligt äldre än de 7 år som rekommenderas för byte. Jag vet att det är extremt ovanligt med läckage den vägen men tycker ändå att det skulle kännas tryggt att ha gjort ett byte. Jag tycker att priserna för ett bälgbyte är hutlösa när man ser på vad firmor tar för jobbet. En bälgsats känns mer överkomlig. Har sett flera beskrivningar av hur bälgbyte går till och tycker väl inte att det ser helt oöverkomligt ut. Frågan går till dig som faktiskt gjort bälgbyte. Hur svårt är det? Är det något som jag med ganska modesta motorkunskaper ska våga mig på? Är det bättre att leja bort med tanke på att risken faktiskt finns att båten sjunker om man skulle misslyckas totalt? Går det att misslyckas så totalt? Kunskaperna begränsar sig till ett 40-årigt liv av stort båtintresse och allmänt båtfixande men den seglingsmässiga delen har alltid varit mer intressant än maskinen. Klarar av normal vinterkonservering. Vågar jag ge mig på ett bälgbyte? Mvh Mersey
×
×
  • Skapa nytt...