Timoi
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Timoi
-
Placering
Kadett
-
Har hört mig för angående detta. En Fletcher är en vattenskidbåt dvs den går tungt i vatten Den planar inte som en vanlig V-skrovbåt, så 38 knop är nog bra för en flexande komposit propeller med 4-blad. En Rostfri 3-blad propeller ger nog mera knop , men det är jag inte ute efter. Föregående talare nämnde också att båten blivit tyngre med åren.
-
Det blev en Propulse, har den på 21 pitch och då gör den 38 GPS Knop. Bra vid vattenskidor utan att ställa om pitchen. Det får duga.
-
Vaför inte ta en bayliner 20 foot eller liknande dyrare så kan hela familjen ligga cuddyn eller på de säten som kan fällas ner (Har själv en sådan) Dessutom får den plats i din hamn. Passa dig för Force motorer vilket , jag har kollegor som bara har problem med. Ta en snål fyrcylindrig innombordare (130-140 hk) istället för en utombordare om det är en 2-taktare med tanke på bensinpriset nu. T
-
Kolla också på cabellas shop, där det finns ALLT, Fiske, jakt och båtprylar etc om du hittar det billigare. http://www.cabelas.com/home.jsp;jsessionid=ONMSW4W4Y5E1BLAQBBLCCOFMCAEFAIWE?cm_ven=redirect&cm_cat=domain&cm_pla=f&cm_ite=cabellas.com&_requestid=74860 Mvh Timoi
-
Hej, Båten väger 300 kg motor 135 kg samt tank o personer, Mvh Timo
-
En mycket bra motor som bara går och går men vid minsta problem är det H-vette att starta med rycksnöre med den kompresion som är på en 40 hästars.Ta elstart.
-
Exakt samma problem hade jag.Bytte trigger under svänghjulet för 1100 Sek
-
Jag hade problem med trigger som fick bytas för ca 1100 SEK och fick tillbaka gnistan.
-
Har själv en 402:a från 76 med ryckstart och varje år fick jag köpa ryckplattan där de 3 taggar som som slungas ut och stannar vid ryck slits ner. Svetsade en förstärkning på denna och det har hållit i 10 år nu.
-
Har själv en 402:a från 1976 och den rök vitt speciellt vid tomgång. Justerade tomgångskruven till en fetare blandning och kör med 3-4 procents oljeblanding istället för 2 %. Fungerar bra.. Det kommer både avgaser och vatten från utloppet, det har det gjort i 15 år i min ägo..vet inte om det är bra eller dåligt. Fick byta alla kablar i motorn pga att de torkade, både isolering och framför allt ledaren i kabeln blev som fnöske samt trigger'n som tappade 750 Ohms motståndet (genom mätning)
-
Märkligt att Bayliner 2052 från 1990 (den snyggaste årsmodellen) är utrustad med en OMC motor när det brukar vara Mercruiser styckade.Är du säker att det är en 1990 och inte 1987-89 ? se beteckningen i aktern där det i serienumret står årtalet också. Måste vara en övergångsbåt du har från OMC till Mercruiser i så fall. Jag har själv en 2052 capri cuddy från 1990 med en Mercruiser 3.0 liters (tack o lov för det med tanke på bensinpriset) Mvh Timoi Senast ändrad av Timoi | 17 november 2007 | 21:55
-
Det finns en GPS som klarar både bil navigering och på sjön.Dock kostar sjökortet ca 1500-2000 Sek. GPS:s ca 3000-3500 Sek. se länk (Magellan 2500TCrossover) http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.103351 Timoi
-
Har en Fletcher från 70-talet 4.30m lång (14 fot). Köpte en Mariner 90 Hk (rak sexa) med en 17 pitch propeller (48-77344-17), så motorn är inte monterad på båten än. Förra ägaren hade denna på en Flipper 620 från 1982 och gjorde då ca 28-29 knop. Specifikationer är att motorn varvar 4500-5000 vid fullt påslag. Full fart Kikar på en piranha 13 x 22 x 4 eller en 13 x 20 x 4 (4 blad Composite 20 eller 22 pitch) Skall eventuellt köra med vattenskidor, inte säkert. Skall ha en billigare propeller antingen aluminium eller Komposit. Hade en Mercury 40 Hk från 1976 på båten med en Comprop 4 bladare (4x10x13 pitch) komposit på som fungerade utmärkt men med vattenskidor blev det segt. det ända som fungerade var att ha hydrofoils för att få den i plan och gjorde då ca 28 Knop med 1 person och utan vattenskidor. Vad tror Forumet och vilken pitch är det som gäller ? Mvh Timoi..