Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024

zanata

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    78
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om zanata

  • Placering
    Kapten
  1. @ kalle, Nej det är inte så att pumpen suger ihop slangen. Slangen är ganska styv. Visst kan det nog vara så att pumphuset är slitet efter efter 25 års drift och därmed gjort slut på pumpen. ser dock ok ut och pumpen sitter ju bara 5-10 cm ovanför vattenlinjen så det är ju inte så lång väg att pumpa...... Någon med tips om var man köper ny pump i Göteborgområdet??
  2. Har ett problem som uppstår intermittent, ungefär vid var tredje start. Ibland så suger vattenpumpen inte i sig något kylvatten (sjövattenkylning). Om jag då lossar vattenpumpen och öppnar locket till impellern, skruvar ihop den igen och monterar tillbaka den fungerar den ALLTID. Någon som har erfarenhet av liknande problem? Kan det vara dags att byta slangar? Kan problemet sitta efter pumpen i slangarna mot motorn? I motorn? impellern är naturligtvis ny, ingenting täpper för vattenintaget under båten. Den vill bara inte suga i sig vattnet. Detta händer ungefär, som sagt, vid var tredje start så det är ganska tjatigt. Någon med tips? (denna fråga även införd i mekforumet)
  3. Har ett problem som uppstår intermittent. Ibland så suger vattenpumpen inte i sig något kylvatten (sjövattenkylning). Om jag då lossar vattenpumpen och öppnar locket till impellern, skruvar ihop den igen och monterar tillbaka den fungerar den ALLTID. Någon som har erfarenhet av liknande problem? Kan det vara dags att byta slangar? Kan problemet sitta efter pumpen i slangarna mot motorn? I motorn? impellern är naturligtvis ny, ingenting täpper för vattenintaget under båten. Den vill bara inte suga i sig vattnet. Detta händer ungefär vid var tredje start så det är ganska tjatigt. Någon med tips?
  4. Kan lägga till att för den intresserade finns det mer att läsa på ; http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/gmdss/epirb.htm
  5. Sen ganska lång tid tillbaka har det enbart sålts Epirber som sänder på 406 MHz över satellit (Cospas Sarsat) till MRCC (Sjöräddningscentral). Dessa kan vanligtvis också sända på 121,5 MHz vilket gör det möjligt för överflygande plan att pejla signalen och därigenom leda/guida en räddningsbåt. Tidigare fanns det även Epirber som sände över Inmarsat - men de har nog inte sålts på 10år. Det systemet släcktes ner 2006 och alla som hade en sådan Epirb kunde kostnadsfritt byta in den mot en som går över Cospas Sarsat. De moderna Epirberna som säljs idag har dessutom en inbyggd GPS-sändare som skickar din position tillsmmans med distressmeddelande. Det minimerar sökområdet radikalt och ökar chansen att du faktiskt blir upptäkt av sjöräddningen när du behöver det. En liten fritidsbåt kan vara ganska svår att upptäcka på stora havet även om man lyckas triangulera ungefärlig position. Billig Epirb, utan GPS säljs just nu på blocket för 2.000:- http://www.blocket.se/vi/20794746.htm?ca=11_s Att byta batteri går dock på ett par tusenlappar (2-2.500:-)
  6. Vilket frekvensband som används är inte intressant för den normale långseglaren. Visst om du vill ha en bredbandsuppkoppling och kan tänka dig sätta ombord en kula med parabolantenn i som har en omkrets på 2,5m så är C-band någonting för dig. Håller du dig i Europa eller kan tänka dig att byta microvågshuvud allt eftersom du förflyttar dig så kan du välja en operatör som sänder på KU-band. Då klara du dig med en antennstorlek på ca 1,5m för att få bredband (telefoni data). Nä detta är för yrkessjöfarten. Vi vanliga dödliga väljer mellan Inmarsat, Globalstar eller Iridium. För Inmarsat, tal data, räcker det med en 33 eller 55cm radomantenn. Du får dock inte full täckning runt jorden. Vill du ha bättre täckning (a la Volvo Ocean Race) får du gå upp en storlek till 77cm radom. Räcker det med tal och möjlighet att skicka korta mail med låg hastighet, ca 8kbps, så väljer du Iridium. Bra stabilt system som täcker hela jorden (även polerna). Dock långsamt. Handenheten är som en mobiltelefon och till sjöss kompletterar du med en extern antenn. Globalstar är det tredje som funkar, åtminstone hjälpligt, dock inte ute på oceanerna. Funkar det så har du bra ljudkvalitet (gsm) och datahastigheten är 9,6kbps - som gsm. Handenheten är som en mobiltelefon och till sjöss kompletterar du med en extern antenn. Dessa system är för tal & i viss mån data och skall inte blandas ihop med Epirb som är ett sök & rädda system....
  7. Det där var ett riktigt begåvat tips. Såklart att man skall göra så. Att man inte tänkt på det.... Tack för tipset!!
  8. Detta är en vecka per år och V29-gänget är tydliga med vart de går så vad är problemet. Vi som inte vill uppleva detta partyt väljer naturligtvis en annan hamn just denna kvällen (de dyker ju inte bara upp). Jag tycker de allra flesta sköter sig riktigt bra och att det blir bad i Smögens hamn är väl inget nytt. Där har det badats så länge som jag varit på havet (50år) Att det blev stökigt en (1) gång i F-backa, i samband med hård vind, tycker jag inte är konstigare än alla gånger jag varit med om att det blivit stökigt på t.ex Kärringön i samband med hård vind där och sjöräddningen fått hjälpa alla som inte kommit ut från norra bryggan eller draggat inne i basängen. Jag tycker det verkar som de som är med på denna vecka har sketkul och hade jag varit 25år yngre hade jag definitivt inte tvekat. Dåligt sjömanskap utmärker inte denna grupp mer än andra grupper. Ni som tycker de är stökiga - välj annan hamn just denna kväll. Det är ju inte direkt brist på hamnar eller öar i Bohuslän.
  9. Låter som det är dags att byta segelmakare. Klart det finns olika kvaliteter men ett alternativ är att göra precis så som Vilse beskriver med ett kardborrelås i änden av snörplinan. Fungerar mycket bra. Att ha en metallschackel som slår mot masten skulle iaf inte jag vilja ha.
  10. Tyska Dehler har nu gått i konkurs och skall räddas av vissa av de europeiska återförsäljarna. Vem går omkull härnäst tror ni??
  11. Tycker du verkligen att det är en bra idé att ha ett metallföremål i seglet som slår mot masten (och gör märken) varje gång du slår? Är det inte bättre att gå till segelmakaren och be dem sätta i ett snörplås av bättre kvalitet?
  12. En Maxi Racer skall absolut seglas med så bra segel som möjligt. Seglingen blir roligare och enklare då. Nu kan det ju vara så att bägge dina ställ är bra och i det läget kanske du väljer att spara det nyaste stället till klubbkappseglingar och Tjörn Runt. Men, som sagt, det märker man när man hissat dem alla. Hör av dig när det är dags. Med vänliga hälsningar Ex Maxi Racer Swe 12
  13. Javisst!! Varför då inte passa på att skapa specifika forum för segel (sömnad o rep), toalett, gasol, värmare, mast, bom, vantskruvar, winchar, strömställare, stekpannor ombord (nä det kanske faller under mat....eller inte..?) Det finns i-landsproblem och det finns I-LANDSPROBLEM. Denna tråd faller definitivt under den senare kategorin.... Det är så oerhört lätt att hoppa över/välja bort det man inte är intresserad av så var är problemet??
  14. Hej Jesper, Jag har kappseglat MR på den gamla goda tiden och hänger gärna med dig ut för lite tips o trix. Hör av dig när du har sjösatt så kan vi ta en titt på bägge dina segelställ.
×
×
  • Skapa nytt...